Τραμ: Στο μηδέν ακόμη τα έργα για Πειραιά

Στις αρχές του 2016 αναμένεται να κινηθούν τα πρώτα τραμ στην πόλη του Πειραιά. Οι αντιδράσεις έχουν προκαλέσει μεγάλες καθυστερήσεις στο έργο και προβληματισμό στον ανάδοχο που εδώ και ένα χρόνο περιμένει να ξεκινήσει εργασίες.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Τραμ: Στο μηδέν ακόμη τα έργα για Πειραιά

Δεκατρείς μήνες μετά την πανηγυρική υπογραφή της σύμβασης για την επέκταση του τραμ στον Πειραιά κάτι αρχίζει να κινείται στο έργο, που μοιάζει στοιχειωμένο. Δεν ξεκίνησαν βέβαια τα έργα, όπως θα έπρεπε να έχει γίνει εδώ και έναν χρόνο. Πάντως η αναγγελία πως από την ερχόμενη Κυριακή τίθενται σε ισχύ κυκλοφοριακές ρυθμίσεις εν όψει της έναρξης εργασιών δημιουργεί ελπίδες ότι, επιτέλους, θα στηθούν εργοτάξια για ένα από τα πλέον ταλαιπωρημένα έργα στο Λεκανοπέδιο της Αττικής.

Σύμφωνα με τον Δήμο Πειραιά από την Κυριακή, 23 Φεβρουαρίου, θα ισχύσουν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στο Β' Διαμέρισμα της πόλης, ενώ μέσα στον Μάρτιο θα υπάρξουν ανάλογες ρυθμίσεις και στο Α' Διαμέρισμα. Η κεντρική ιδέα των αλλαγών που προωθούνται είναι ότι για την είσοδο στην πόλη του Πειραιά θα χρησιμοποιείται η οδός Ηρώων Πολυτεχνείου, ενώ για την έξοδο η οδός Γρηγορίου Λαμπράκη.

Οι ρυθμίσεις αυτές είναι απαραίτητες για να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής της γραμμής τραμ που θα συνδέσει το λιμάνι του Πειραιά με την υφιστάμενη γραμμή στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας.

Η επέκταση του τραμ συνολικού μήκους 5,4 χλμ. με 12 στάσεις θα αρχίζει από τον σταθμό του ΗΣΑΠ στο γήπεδο Καραϊσκάκη και θα καταλήγει στο Λιμάνι του Πειραιά με τερματικό σταθμό την Ακτή Ποσειδώνος. Η ανάπτυξη του τραμ θα γίνει με μονή γραμμή η οποία θα περνά από τις οδούς Μικράς Ασίας, Λαμπράκη, Βασιλέως Γεωργίου, Ακτή Ποσειδώνος και σε μονή γραμμή θα επιστρέφει προς το Νέο Φάληρο, από τις οδούς Εθνικής Αντιστάσεως και Ομηρίδου Σκυλίτση.

Το χρονοδιάγραμμα του έργου προβλέπει ότι οι εργασίες κατασκευής πρέπει να ολοκληρωθούν σε 25 μήνες.

Με δεδομένο ότι η υπογραφή της σύμβασης έγινε τον Ιανουάριο του 2013, τα έργα υπολογίζονταν ότι θα ολοκληρώνονταν στις αρχές του 2015. Ωστόσο αφενός το χρονοδιάγραμμα αυτό έχει ξεχειλώσει, αφετέρου το έργο δεν αναμένεται να είναι έτοιμο πριν από τις αρχές του 2016. Από τη στιγμή που τα έργα θα ξεκινήσουν, και αν δεν υπάρξουν περισσότερα προσκόμματα, καθώς από τις αντιδράσεις που συνεχίζονται φαίνεται ότι ένα υπολογίσιμο τμήμα της κοινωνίας του Πειραιά δεν θέλει το τραμ στην πόλη, τότε θα «τρέξουν» γρήγορα. Η μέθοδος της προκατασκευής, η οποία έχει δοκιμαστεί και σε προηγούμενα τμήματα του έργου, επιτρέπει την ταχύτατη προώθηση των εργασιών.

Ζήτημα αποζημίωσης

Τυχόν νέες καθυστερήσεις στο έργο, οι οποίες δεν μπορούν να αποκλειστούν καθώς η επικείμενη εκλογική διαδικασία για την τοπική αυτοδιοίκηση δημιουργεί πρόσφορο έδαφος σε όσους αντιδρούν στην κατασκευή του τραμ, είναι πιθανό να φέρουν προβλήματα σε αυτό, το οποίο κρίνεται απαραίτητο για τη βιωσιμότητα ολόκληρου του συστήματος τραμ.

Το τελευταίο διάστημα αρκετές φορές έχει ακουστεί ότι η εταιρεία ΘΕΜΕΛΗ, η οποία ανέλαβε το έργο των 61,5 εκατ. ευρώ μετά από σκληρή μάχη με άλλους κατασκευαστές, δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να εγείρει θέμα διεκδίκησης αποζημίωσης, σε περίπτωση που οι εργασίες δεν προχωρήσουν ούτε αυτήν τη φορά.

Το μακροπρόθεσμο σχέδιο της Αττικό Μετρό, η οποία έχει την ευθύνη για τις νέες αναπτύξεις του τραμ στο Λεκανοπέδιο, προβλέπει ότι η γραμμή του τραμ από τον Πειραιά θα επεκταθεί προς την Καλλίπολη σε πρώτη φάση και προς το Κερατσίνι και το Πέραμα στη συνέχεια.

Αύξηση επιβατών για το τραμ - μείωση κίνησης για τα αυτοκίνητα

Από τις 12 νέες στάσεις που θα προστεθούν στο σύστημα του τραμ υπολογίζεται ότι καθημερινά θα εξυπηρετούνται περίπου 35.000 επιβάτες. Η αύξηση της επιβατικής κίνησης είναι κρίσιμη για τη λειτουργία του μέσου, το οποίο στη δεκαετή παρουσία του δεν έχει καταφέρει να προσελκύσει μεγάλο αριθμό επιβατών.

Η διέλευσή του μέσα από τις πυκνοκατοικημένες περιοχές του Πειραιά αναμένεται ότι θα ενισχύσει σημαντικά την κίνηση. Παράλληλα, σημαντικό θα είναι το περιβαλλοντικό όφελος για την πόλη, αφού υπολογίζεται ότι θα μειωθούν κατά περίπου 15.000 τα οχήματα που κινούνται καθημερινά στον Πειραιά. Επιπλέον, σοβαρά οφέλη θα υπάρξουν και σε επίπεδο ανάπλασης των περιοχών από τις οποίες θα διέλθει το μέσο.

Να αναφέρουμε ότι για τη λειτουργία της επέκτασης η Αττικό Μετρό πρόκειται να προμηθευτεί με διεθνή διαγωνισμό 25 νέα οχήματα τραμ που θα καλύψουν τις νέες αυξημένες ανάγκες.

Κυκλοφοριακές αλλαγές

Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν από τον Δήμο του Πειραιά, οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα τεθούν σε ισχύ από την Κυριακή αφορούν το Β' Διαμέρισμα (στο κέντρο της πόλης), ενώ οι επόμενες, από τις 16 Μαρτίου, θα αφορούν το Α' Διαμέρισμα.

Η πρώτη φάση αφορά μονοδρομήσεις των βασικών οδών ως ακολούθως: Φορά εξόδου προς Αθήνα θα έχει η Γρηγορίου Λαμπράκη από Μπουμπουλίνας έως Ελευθερίου Βενιζέλου και η Βασιλέως Γεωργίου Α' θα έχει φορά προς το λιμάνι από Γρ. Λαμπράκη έως Εθν. Αντιστάσεως.

Η 34ου Συντάγματος θα έχει φορά εισόδου προς το κέντρο του Πειραιά από Ομηρίδου Σκυλίτση έως Ελευθερίου Βενιζέλου και η Ηρώων Πολυτεχνείου από Ελευθερίου Βενιζέλου έως 2ας Μεραρχίας. Η 2ας Μεραρχίας θα έχει φορά από Ακτή Μιαούλη προς Ακτή Μουτσοπούλου, από Πραξιτέλους ως Ακτή Μουτσοπούλου.

Αντιστροφή φοράς θα γίνει σε δρόμους που είναι ήδη μονόδρομοι, όπως η Ευαγγελιστρίας, που πλέον θα έχει κατεύθυνση προς Γρ. Λαμπράκη, από Ομηρίδου Σκυλίτση έως Γρ. Λαμπράκη, η Ελευθερίου Βενιζέλου θα έχει φορά προς Εθνικής Αντιστάσεως από Γρ. Λαμπράκη έως Δημητρίου Γούναρη. Η Καραολή και Δημητρίου θα έχει κατεύθυνση προς Λαμπράκη από Δημητρίου Γούναρη έως Γρηγορίου Λαμπράκη και η Μπουμπουλίνας θα έχει κατεύθυνση προς το λιμάνι από Ακτή Μουτσοπούλου έως Ηρώων Πολυτεχνείου.

Από τις 16 Μαρτίου (δεύτερη φάση αλλαγών) θα μονοδρομηθεί η 2ας Μεραρχίας από Ηρώων Πολυτεχνείου έως Πραξιτέλους με φορά από Ακτή Μιαούλη προς Ακτή Μουτσοπούλου. Θα γίνει επέκταση της μονοδρόμησης της Ηρώων Πολυτεχνείου με φορά εισόδου προς Πειραιά και κατεύθυνση το Χατζηκυριάκειο από 2ας Μεραρχίας έως Σαχτούρη. Η Χατζηκυριάκου θα έχει φορά εισόδου προς Πειραιά από Σαχτούρη έως Κλεισόβης, ενώ θα γίνει επέκταση στις οδούς Γεωργίου Θεοτόκη, Ακτή Θεμιστοκλέους και Ακτή Μουτσοπούλου έως τη Γρ. Λαμπράκη.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v