Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στα σκαριά ΣΔΙΤ για φωτισμό δημοσίων χώρων

Μέσω των ΣΔΙΤ στον τομέα του φωτισμού δημοσίων χώρων εκτιμάται πως θα εξοικονομηθούν μεγάλα ποσά από τους δήμους. Η εκκίνηση της προσπάθειας για τη δημιουργία του ενιαίου πλαισίου συμφωνήθηκε την Τετάρτη.

Στα σκαριά ΣΔΙΤ για φωτισμό δημοσίων χώρων

Μια νέα αγορά, αξίας αρκετών δισεκατομμυρίων ευρώ, επιχειρεί να ανοίξει η κυβέρνηση μέσω της κατάρτισης ενιαίου πλαισίου ώστε οι δήμοι να παραχωρούν σε ιδιώτες, μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) τη διαχείριση του φωτισμού οδών και έργα διαχείρισης - αναβάθμισης κρατικών κτιρίων με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας.

Μέσω των ΣΔΙΤ στον τομέα του φωτισμού δημοσίων χώρων, που γνώρισαν τεράστια ανάπτυξη στη Δυτική Ευρώπη την τελευταία 20ετία, εκτιμάται πως θα εξοικονομηθούν μεγάλα ποσά από τους δήμους, ενώ θα αλλάξει η εικόνα ολόκληρων συνοικιών και θα αναζωογονηθούν περιοχές μεγάλων πόλεων που σήμερα βρίσκονται στη... ζώνη του λυκόφωτος.

Η εκκίνηση της προσπάθειας για τη δημιουργία του ενιαίου πλαισίου συμφωνήθηκε την Τετάρτη, σε συνάντηση του υπουργού Εσωτερικών Γ. Μιχελάκη με τον υφυπουργό Ανάπτυξης Ν. Μηταράκη.

Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Εσωτερικών, η Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ σε συνεργασία με φορείς όπως η ΚΕΔΕ (Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος) θα συντάξει τις βασικές αρχές που θα διέπουν τους διαγωνισμούς που θα προκηρυχθούν για τη διαχείριση του φωτισμού οδών, αλλά και διαχείριση κρατικών κτιρίων, με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας.

Η κατάρτιση ενιαίου πλαισίου θεωρείται απαραίτητη, με βάση και τη θετική εμπειρία από τα ΣΔΙΤ για τη διαχείριση απορριμμάτων, ώστε να γίνουν πρότυπες οι διαδικασίες και να προχωρήσουν ταχύτερα οι διαγωνισμοί, χωρίς τα γνωστά παρατράγουδα με τα έργα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ).

Το μοντέλο των ΣΔΙΤ που εφαρμόζεται στην Ευρώπη προβλέπει την υπογραφή συμβάσεων, διάρκειας 20 – 30 ετών, μεταξύ δήμων ή ολόκληρων περιφερειών με ιδιωτικούς ομίλους οι οποίοι αναλαμβάνουν τη διαχείριση του δικτύου φωτισμού των δρόμων ή και δημόσιων κτιρίων. Στις συμβάσεις περιλαμβάνονται συγκεκριμένοι όροι για την εξοικονόμηση ενέργειας και συνεπώς εσόδων για τους ΟΤΑ (που μπορεί να φτάνει και το 40% σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα), για την ποιότητα του φωτισμού, την ταχύτητα αντικατάστασης στις λάμπες που καίγονται κ.λπ. Ο ΟΤΑ καταβάλλει συγκεκριμένο μίσθωμα, το οποίο συνδέεται με συγκεκριμένους δείκτες εξοικονόμησης, συντήρησης κ.ά. του δικτύου φωτισμού των δρόμων.

Ενδεικτικό του μεγέθους της αγοράς είναι το γεγονός πως η γαλλική Bouygues Energies & Services, θυγατρική του κατασκευαστικού κολοσσού Bouygues, διαχειρίζεται σήμερα σχεδόν 1 εκατ. λαμπτήρες φωτισμού ανά τον κόσμο. Ο γαλλικός όμιλος, που είναι ένας εκ των ισχυρότερων διεθνώς στον συγκεκριμένο τομέα, έχει υπογράψει περισσότερες από 35 συμβάσεις ΣΔΙΤ για διαχείριση δικτύων φωτισμού οδών, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται γειτονιές στο Παρίσι, στο Λονδίνο και σε άλλες μεγάλες πόλεις ή περιφέρειες.

Τα ΣΔΙΤ για τη διαχείριση του φωτισμού οδών δεν περιορίζονται στην αντικατάσταση παλαιάς τεχνολογίας λαμπτήρων ή στην τοποθέτηση στήλων καλύτερης αισθητικής και λειτουργικότητας ώστε να αναβαθμιστούν ολόκληρες περιοχές.

Μέσα σε τέτοιες συμφωνίες ΣΔΙΤ περιλαμβάνεται π.χ. και ο φωτισμός μνημείων ή κτιρίων-συμβόλων για πόλεις ώστε να αναδειχθούν ή ακόμα και η ενίσχυση του φωτισμού σε υποβαθμισμένες περιοχές, ώστε να αυξηθεί ο αριθμός των επισκεπτών στα καταστήματα που λειτουργούν τις βραδινές ώρες.

Η αντικατάσταση των παμπάλαιων δικτύων ή λαμπτήρων (ώστε η συντήρηση- αντικατάσταση να γίνεται ταχύτερα και φθηνότερα), η λειτουργία ειδικών ιστοσελίδων μέσω των οποίων οι πολίτες ενημερώνουν για βλάβες, η λειτουργία τηλεφωνικού κέντρου βλαβών σε 24ωρη βάση ή συνεργείων άμεσης επέμβασης (π.χ. για βλάβες σε τουριστικές και σε άλλες περιοχές μεγάλου ενδιαφέροντος) κ.λπ. περιλαμβάνονται στο πακέτο των υπηρεσιών που προσφέρουν οι εξειδικευμένοι όμιλοι του κλάδου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v