Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κατασκευαστικές: Γιατί αισιοδοξούν οι τρεις ισχυροί

Στα 10 δισ. ευρώ θα βρίσκεται σύντομα το συνολικό ανεκτέλεστο των τριών ισχυρών εργοληπτικών ομίλων. Τα μεγέθη του 2013 και η μείωση του δανεισμού. Σε τι ευελπιστούν οι διοικήσεις των εισηγμένων.

Κατασκευαστικές: Γιατί αισιοδοξούν οι τρεις ισχυροί

Συνολικές ζημίες ύψους 202.500.000 ευρώ παρουσίασαν στην προηγούμενη χρήση οι τρεις ισχυρότεροι κατασκευαστικοί όμιλοι – ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και J&P ΑΒΑΞ – κυρίως εξαιτίας της αυξημένης αναβαλλόμενης φορολογίας (από τη μεταβολή του φορολογικού συντελεστή από 20% σε 26%), από απομειώσεις της αξίας ακινήτων και την έκτακτη εισφορά για τα φωτοβολταϊκά - αιολικά πάρκα.

Τα στελέχη των εταιρειών θεωρούν πως η προηγούμενη χρήση ήταν πιθανώς η τελευταία από τα πέτρινα χρόνια που ξεκίνησαν το 2009, καθώς η επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών αξόνων και η γενικότερη βελτίωση των δημοσιονομικών δεικτών θα συμβάλουν στην ανατροπή της αρνητικής πορείας.

Το σημαντικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο υπογεγραμμένων συμβάσεων, που προσεγγίζει τα 3,9 δισ. ευρώ για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τα 2,9 δισ. ευρώ για την ΕΛΛΑΚΤΩΡ (στην παρουσίαση του ομίλου αναφέρεται πως βρίσκονται προ υπογραφής νέες συμβάσεις 1,27 δισ. ευρώ) και τα 2 δισ. ευρώ για την J&P ΑΒΑΞ, αποτελεί θετικό σημάδι.

Ειδικά σε μια περίοδο όπου ενεργοποιούνται σταδιακά τα εργοτάξια στις εθνικές οδούς γιατί το υψηλό ανεκτέλεστο παρέμενε επί χρόνια στο ψυγείο. Σύντομα, πάντως, το συνολικό ανεκτέλεστο των τριών ομίλων θα προσεγγίζει τα 10 δισ. ευρώ, νούμερο καθόλου ευκαταφρόνητο.

Τα σημάδια σταθεροποίησης του κλάδου αποτυπώνονται και στη μικρή ενίσχυση του κύκλου εργασιών του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ (κατά 0,7% στο 1,24 δισ. ευρώ) και του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (κατά 8,3% στα 729.800.000 ευρώ).

Αντίθετα μειωμένα κατά 13,3% στα 410.700.000 ευρώ ήταν τα ενοποιημένα έσοδα του ομίλου J&P ΑΒΑΞ. Η διοίκηση του τελευταίου επιχείρησε αντεπίθεση το τελευταίο τρίμηνο μέσω της υπογραφής έργων συνολικά περί το 1,1 δισ. ευρώ στο Κατάρ (συμμετέχει με 25% στην κοινοπραξία με την J&P Overseas).

Η Αττική Οδός και η Γέφυρα

Η κρίση αφήνει, πάντως, ακόμα τα σημάδια της στην Αττική Οδό, το σημαντικότερο από τα έργα παραχώρησης στην Ελλάδα, το οποίο κατέγραψε νέα μείωση των διελεύσεων (περίπου 7%) το 2013.

Η μείωση των εσόδων της Αττικής Οδού οδήγησε σε περιορισμό του κύκλου εργασιών του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ από τα έργα παραχώρησης κατά 5% στα 221.200.000 ευρώ. Θετικά κινήθηκαν, πάντως, τα έσοδα της κοινοπραξίας Μωρέας (κατασκευάζει και διαχειρίζεται τον άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα) από τα διόδια καθώς έφτασαν τα 28.500.000 ευρώ από περίπου 25.000.000 ευρώ το 2012.

Μεγάλη πτώση κατέγραψαν, όμως, τα κέρδη της κοινοπραξίας Γέφυρα, που διαχειρίζεται τη Ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου καθώς περιορίστηκαν σε 300.000 ευρώ από 2.000.000 το 2012, ενώ μηδενικά ήταν τα κέρδη της κοινοπραξίας Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου που κατασκευάζει και διαχειρίζεται το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί.

Ο κλάδος παραχωρήσεων του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ είχε πέρυσι ζημίες 10.800.000 ευρώ κυρίως λόγω της αυξημένης αναβαλλόμενης φορολογίας, αλλά και της φορολογικής επιβάρυνσης για τη διανομή αφορολόγητων αποθεματικών της Αττικής Οδού εντός του 3ου τριμήνου 2013. Σε κέρδη (8.500.000 ευρώ) πέρασε ο κλάδος παραχωρήσεων του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ παρά τη μικρή πτώση εσόδων κατά σχεδόν 1.000.000 ευρώ, στα 22.900.000 ευρώ.

Στα θετικά του 2013 καταγράφεται και η σημαντική μείωση του καθαρού δανεισμού του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (περιορίστηκε κατά σχεδόν 140.000.000 ευρώ στο τελευταίο τρίμηνο) κυρίως λόγω των αποζημιώσεων του δημοσίου για τις συμβάσεις παραχώρησης και τη συμφωνία συμμετοχής του αμερικανικού επενδυτικού ομίλου York Capital.

Ο καθαρός δανεισμός του ομίλου περιορίστηκε στα 582.500.000 ευρώ και σε 722.000.000 ευρώ το 2012, ενώ μειώθηκε περαιτέρω στο πρώτο τρίμηνο του 2014 λόγω της συμφωνίας με την Qatar Petroleum για συμμετοχή στη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής ΗΡΩΝ ΙΙ με 25% με την καταβολή περίπου 25.000.000 δολαρίων ΗΠΑ.

Μετά και την ολοκλήρωση της αναχρηματοδότησης τραπεζικών δανείων της ΕΛΛΑΚΤΩΡ (227.500.000) και της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (170.000.000) ο βραχυπρόθεσμος δανεισμός μειώθηκε σε 248.000.000 ενώ ο μακροπρόθεσμος δανεισμός ανέρχεται σε 1,4 δισ. ευρώ.

Ο καθαρός εταιρικός δανεισμός στις 31/12/2013 ανήλθε σε 354.800.000 έναντι 513.200.000 στις 31/12/2012 μειωμένος κυρίως λόγω βελτιωμένης ρευστότητας στην κατασκευή (μέσω των αποζημιώσεων) και της διανομής αποθεματικών από την Αττική Οδό. Στα 505.000.000 ευρώ διαμορφώθηκε ο καθαρός δανεισμός του ομίλου J&P ΑΒΑΞ, παρουσιάζοντας μικρή αύξηση έναντι του 2012.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v