Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πού θα κριθεί το στοίχημα για το Καστέλι

Από τη διαπραγμάτευση με τους ενδιαφερόμενους επενδυτές θα καθοριστεί το ακριβές κόστος του έργου, σε συνάρτηση με τα μεγέθη του. Ερώτημα και η συμμετοχή του Δημοσίου στην εταιρεία του νέου αερολιμένα. Το ενδιαφέρον από Ευρώπη και Κίνα.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Πού θα κριθεί το στοίχημα για το Καστέλι

Ένα σημαντικό τεστ, του οποίου η επιτυχία θα επιβεβαιώσει την είσοδο της ελληνικής οικονομίας σε τροχιά ανάκαμψης, αλλά και την εμπιστοσύνη των επενδυτών στις προοπτικές της, θα αποτελέσει ο διαγωνισμός για το νέο διεθνές αεροδρόμιο του Ηρακλείου, στο Καστέλι, που προχωρά σύντομα από το υπουργείο Υποδομών.

Πρόκειται για ένα έργο που συζητείται εδώ και χρόνια, αλλά η προηγούμενη προσπάθεια να προχωρήσει στέφθηκε από παταγώδη αποτυχία. Η κυβέρνηση αναγκάστηκε, πριν από τρία χρόνια, να προχωρήσει στην ακύρωση του διαγωνισμού, αφού καμία από τις εταιρείες που εξέφρασαν αρχικό ενδιαφέρον δεν κατέθεσε τελικώς προσφορά για την ανάληψη του έργου.

Αυτήν τη φορά οι εκτιμήσεις είναι περισσότερο αισιόδοξες. Η αισιοδοξία οφείλεται στο ότι από τη μία περιορίστηκε σημαντικά το συμβατικό αντικείμενο του έργου, άρα και το τελικό κόστος του, ενώ, από την άλλη είναι σαφώς καλύτερες οι ευρύτερες συνθήκες μέσα στις οποίες θα επιχειρηθεί η ανάθεσή του. Η βελτίωση των συνθηκών προέρχεται κυρίως από το ξεμπλοκάρισμα των έργων στους οδικούς άξονες της χώρας, που στην ουσία, τα προηγούμενα χρόνια, λειτουργούσαν ανασχετικά σε κάθε προσπάθεια για την ανάθεση ενός μεγάλου κατασκευαστικού έργου, αφού ήταν σχεδόν αδύνατη η εύρεση χρηματοδότησης.

Εξορθολογισμός μεγεθών

Το τελικό κόστος του έργου θα καθοριστεί μετά τη διαπραγμάτευση με τους ενδιαφερόμενους επενδυτές, ωστόσο αναμένεται σαφώς μειωμένο έναντι του 1,5 δισ. ευρώ που προέβλεπε το προηγούμενο εγχείρημα, χωρίς μάλιστα στο ποσό να περιλαμβάνεται το κόστος των απαλλοτριώσεων.

Σημαντικό μέρος της μείωσης του κόστους προέρχεται από τον περιορισμό του διαδρόμου προσγείωσης – απογείωσης στα 3,2 χλμ. έναντι 3,8 χλμ. Όπως κρίθηκε, ένας διάδρομος με μήκος 3,2 χλμ. υπερκαλύπτει τις ανάγκες, στην παρούσα φάση, ενώ υπάρχει πάντα η δυνατότητα να γίνουν έργα επέκτασης σε περίπτωση που κριθεί ότι στο συγκεκριμένο αεροδρόμιο υφίσταται ανάγκη για την εξυπηρέτηση μεγαλύτερων αεροσκαφών. Πάντως, μελέτες που είχαν γίνει τα προηγούμενα χρόνια δεν είχαν καταγράψει ανάγκη για τέτοιο μέγεθος υποδομών.

Άλλωστε το αεροδρόμιο του Ηρακλείου είναι κατά κύριο λόγο τουριστικό και ένα πολύ σημαντικό μέρος της κίνησής του προέρχεται από πτήσεις charter για την εξυπηρέτηση των οποίων επαρκούν τα 3,2 χιλιόμετρα διαδρόμου.

Ενδιαφέρον από την Ευρώπη και την Κίνα

Το επενδυτικό ενδιαφέρον που υπάρχει για το συγκεκριμένο έργο είναι σημαντικό και υπολογίζεται ότι στον διαγωνισμό θα προσέλθουν όλες οι εταιρείες που είχαν συμμετάσχει στον σχολιασμό των τευχών δημοπράτησης κατά τον διαγωνισμό που είχε προκηρυχθεί το 2009.

Τότε στη διαδικασία συμμετείχαν οι εταιρείες Archirodon, Vinci, Bouyges, Ελλάκτωρ, J&P ΑΒΑΞ. Επίσης ενδιαφέρον είχε υπάρξει και από τις γερμανικές εταιρείες Hochtief και Fraport.

Αυτήν τη φορά όμως μεταξύ των ενδιαφερόμενων επενδυτών περιλαμβάνονται και Κινέζοι. Άλλωστε κατά το παρελθόν έχει αναφερθεί ότι υπάρχει κινεζικό ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο αεροδρόμιο, αφού υπολογίζεται ότι θα μπορούσε να λειτουργήσει ως πύλη εισόδου προϊόντων αλλά και επιβατών από την Κίνα προς την Ευρώπη.

Μάλιστα το ενδιαφέρον της για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι φέρεται να είχε καταθέσει, ακόμη και υπόψη του πρωθυπουργού, η κινεζική επενδυτική εταιρεία Fosun, για την οποία οι πληροφορίες ανέφεραν ότι ζήτησε να αναλάβει το έργο χωρίς διαγωνισμό, έναντι 1 δισ. δολαρίων. Οι ίδιες πληροφορίες ανέφεραν ότι στόχος της εταιρείας ήταν η δημιουργία ενός αεροδρομίου το οποίο θα είχε τη δυνατότητα να υποδεχθεί μεγάλα αεροσκάφη, που θα έφερναν επιβάτες από την Ασία προς διάφορους προορισμούς, ευρωπαϊκούς και όχι μόνο. Ωστόσο μια πρόταση με την οποία ζητούνταν η ανάληψη του έργου χωρίς διαγωνισμό δεν θα μπορούσε να γίνει δεκτή από την ελληνική πλευρά αφού θα προσέκρουε στις αντιρρήσεις της Ε.Ε.

Η συμμετοχή του Δημοσίου

Όπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Υποδομών το έργο πρόκειται να κατασκευαστεί με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης, κατά το πρότυπο του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας. Το βέβαιο πάντως είναι ότι θα γίνει προσπάθεια να είναι μια βελτιωμένη εκδοχή ώστε να αποφευχθούν προβλήματα που υπήρξαν στην περίπτωση της Αθήνας όπως τα ακριβά τέλη τα οποία αποτέλεσαν σοβαρό πλήγμα στην ανταγωνιστικότητα του αεροδρομίου.

Εξάλλου και από την πλευρά των επενδυτών είχαν ζητηθεί αλλαγές σε σχέση με το αεροδρόμιο της Αθήνας αφού είχαν ζητήσει μείωση της συμμετοχής του Δημοσίου στην εταιρεία του αερολιμένα Ηρακλείου. Τελικά το εύρος της συμμετοχής του που θα έχει το Δημόσιο στην εταιρεία του νέου αεροδρομίου θα αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης με τους ενδιαφερόμενους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v