Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

«Μάχη» για τα κονδύλια καινοτομίας 70 εκατ. του Δ. Αθηναίων

Συνωστισμός για τα κονδύλια ενίσχυσης καινοτομίας και επιχειρηματικότητας του δήμου Αθηναίων, ύψους 70 εκατ. ευρώ. Η κριτική στο σχέδιο «Αθήνα» και πώς απαντά η δημοτική αρχή.

«Μάχη» για τα κονδύλια καινοτομίας 70 εκατ. του Δ. Αθηναίων

Σκληρή μάχη αναμένεται να δοθεί για τη διαχείριση των σημαντικών έργων στήριξης της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας που προωθεί ο δήμος Αθηναίων μέσω του προγράμματος «Αθήνα», συνολικού ύψους περί τα 70 εκατ. ευρώ.

Ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαγωνισμοί για τη δημιουργία δύο θερμοκοιτίδων (incubators) φιλοξενίας επιχειρήσεων στον τομέα της τεχνολογίας (ICT) και του δημιουργικού σχεδιασμού (Creative Industries), συνολικού ύψους περί τα 7,5 εκατ. ευρώ, με συμμετοχή εταιρειών που ασχολούνται με το αντικείμενο, αλλά και Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΚΕΚ και ΙΕΚ).

Το πρόγραμμα, πάντως, βρίσκεται αντιμέτωπο και με σοβαρή κριτική από ανθρώπους που υποστηρίζουν πως σε μια περίοδο σοβαρής κρίσης ρευστότητας διατίθενται δεκάδες εκατομμύρια ευρώ σε συμβουλευτικές και άλλες υπηρεσίες και όχι για την άμεση στήριξη νέων επιχειρηματιών.

Οι ίδιοι παράγοντες υποστηρίζουν πως μέσω του προγράμματος «Αθήνα» ο δήμος Αθηναίων μοιράζει χρήματα σε ΣΕΒ, ΕΒΕΑ, ΓΣΕΒΕΕ και σε άλλους φορείς οι οποίοι δε φημίζονται για την πείρα τους στη στήριξη καινοτόμων πρωτοβουλιών. «Για ποιο λόγο να πάνε τα χρήματα του ΕΣΠΑ στον ΣΕΒ μέσω του δήμου Αθηναίων και όχι κατευθείαν από το υπουργείο Ανάπτυξης;» αναρωτιούνται.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Εταιρείας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής Αθηνών (ΕΑΤΑ) του δήμου Αθηναίων Αλέξης Γαληνός υποστηρίζει πως το πρόγραμμα σχεδιάστηκε «με βάση καλές πρακτικές από τις πιο επιτυχημένες ευρωπαϊκές πόλεις». Σε ό,τι αφορά την επιχειρηματικότητα, έχουν υιοθετηθεί πολλά παραδείγματα από το Άμστερνταμ, με το οποίο υπάρχει και στενή συνεργασία σε επίπεδο τοπικών αρχών. Η Βιέννη είναι το υπόδειγμα στον τομέα της διοργάνωσης εκδηλώσεων και η Βαρκελώνη όσον αφορά τη γενικότερη εικόνα της πόλης και τον τουρισμό. «Φτιάξαμε μια συμμαχία με παραγωγικούς φορείς για να ενισχύσουμε την επιχειρηματικότητα, ενώ έχουμε αναπτύξει και ιδιαίτερες συνεργασίες με πανεπιστήμια όπως το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ), η Γεωπονική Σχολή και το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΟΠΑ)» λέει ο κ. Γαληνός.

Ο επικεφαλής της ΕΑΤΑ παραδέχεται πως ο χρόνος επεξεργασίας του προγράμματος ήταν περιορισμένος. Όπως επισημαίνει, χάθηκε πολύτιμος χρόνος από τη στιγμή που ο δήμος Αθηναίων ζήτησε ενίσχυση μέσω ΕΣΠΑ μέχρι να πειστεί η Κομισιόν και η ελληνική κυβέρνηση. Αλλά και από τον Απρίλιο του 2012 που συμφωνήθηκε το πρόγραμμα «Αθήνα» μέχρι την ενεργοποίησή του απαιτήθηκαν οκτώ μήνες, αφού ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2013.

Στο ερώτημα με ποιον τρόπο θα εξασφαλιστεί πως η διαχείριση των θερμοκοιτίδων θα περάσει σε ομίλους με πραγματική πείρα και όχι σε παράγοντες που ειδικεύονται στην απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων, ο κ. Γαληνός υποστηρίζει πως η ΕΑΤΑ «έχει βάλει ρήτρες αποτελεσματικότητας στους διαγωνισμούς». Δηλαδή οι ανάδοχοι θα πληρώνονται με βάση τις επιχειρήσεις που θα φιλοξενούν στις θερμοκοιτίδες, τον αριθμό των εταιρειών που τελικά επιβιώνουν και αναπτύσσονται κ.λπ. Σημειώνεται πως ο διαγωνισμός για τη θερμοκοιτίδα στον τομέα του ICT (προϋπολογισμού 3,94 εκατ. ευρώ) βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο με τρεις υποψηφίους, ενώ τρεις προσφορές κατατέθηκαν και στον διαγωνισμό για τον τομέα δημιουργικού σχεδιασμού (προϋπολογισμού 3,3 εκατ. ευρώ).

«Θέλουμε να προσελκύσουμε υποψηφίους με εμπειρία» λέει ο κ. Γαληνός. «Γι' αυτό και στείλαμε εγκαίρως ενημερωτική επιστολή σε όλους τους εμπλεκομένους, στο οικοσύστημα, της καινοτομίας, ενώ συζητήσαμε μαζί τους για το μοντέλο». Οι διαγωνισμοί, προσθέτει, «είναι σε διαδικασία αξιολόγησης και θα προχωρήσουν αν διαπιστώσουμε πως οι υποψήφιοι έχουν την απαραίτητη εμπειρία».

Στόχος του δήμου, λέει ο επικεφαλής της ΕΑΤΑ, είναι η ανάπτυξη του Κέντρου Στήριξης Επιχειρηματικότητας και ενός συμβουλίου με συμμετοχή ανθρώπων της αγοράς, οι οποίοι θα μπορούν να προτείνουν και να σχεδιάζουν παρεμβάσεις, ανάλογα με το τι συμβαίνει στην τοπική οικονομία.

Μία από τις πρωτοβουλίες είναι η διοργάνωση του TBEX 2014, της μεγαλύτερης διεθνούς ετήσιας συνάντησης ταξιδιωτικών bloggers και συγγραφέων σε τουριστικά μέσα (περισσότεροι από 1.000 συμμετέχοντες), που θα λάβει χώρα τον προσεχή Οκτώβριο και «η σχετική δημοσιότητα θα ισοδυναμεί με διαφημιστική καμπάνια αξίας άνω των 9 εκατομμυρίων ευρώ».

Η διάθεση σημαντικών κονδυλίων πάντως σε «συμβουλευτικά έργα» εξακολουθεί να αποτελεί αντικείμενο κριτικής. Αναφέρονται ως παραδείγματα το έργο ύψους 1,7 εκατ. ευρώ για «συμβουλευτική υποστήριξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων» από τη ΓΣΕΒΕΕ, το έργο «Βιώσιμη Επιχειρηματικότητα», ύψους περί το 1 εκατ. ευρώ, από τον ΣΕΒ, το έργο «ενίσχυση της εξωστρέφειας, 4,7 εκατ. ευρώ, από τον (πρώην) ΟΠΕ κ.λπ.Το ζητούμενο, για όσους παρακολουθούν την πρωτοβουλία του δήμου, είναι να μην απορροφηθούν απλώς τα σημαντικά κονδύλια που εξασφάλισε η δημοτική αρχή από το ΕΣΠΑ, αλλά και να υπάρξει σοβαρός αντίκτυπος στην τοπική οικονομία.

Περισσότερες πληροφορίες για το έργο «Αθήνα» στην ιστοσελίδα http://www.developathens.gr/el

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v