Λουκέτο σε 931 βιοτεχνίες ενδυμάτων στην τετραετία

Υπό κατάρρευση βρίσκεται η βιοτεχνία ενδυμάτων σύμφωνα με τα στοιχεία μητρώου του ΒΕΘ, από τα οποία προκύπτει ότι την τελευταία τετραετία έχουν βάλει λουκέτο 931 βιοτεχνίες.

Λουκέτο σε 931 βιοτεχνίες ενδυμάτων στην τετραετία

Πτώση με γεωμετρική πρόοδο παρουσιάζει η δυναμική της βιοτεχνίας ενδυμάτων καθώς από το 2010 έως και το πρώτο τετράμηνο του 2014, 931 βιοτεχνίες του κλάδου σβήστηκαν από τον επιχειρηματικό χάρτη της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με τα στοιχεία της Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης.

Παράλληλα, κατά το εξεταζόμενο διάστημα, σύμφωνα με το ΒΕΘ, ξεκίνησαν τη δραστηριότητα τους μόλις 194 επιχειρήσεις, αριθμός που αντανακλά την απροθυμία και τον προβληματισμό για έναρξη νέας επιχείρησης στον κλάδο της ένδυσης. Αντικίνητρο, εκτός από την οικονομική ύφεση και την αρνητική της επίδραση στο διαθέσιμο εισόδημα και την ψυχολογία των νοικοκυριών, αποτελεί και ο έντονος ανταγωνισμός που προέρχεται από τις εισαγωγές έτοιμων ενδυμάτων από χώρες χαμηλού κόστους.

Ειδικότερα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του μητρώου του ΒΕΘ το 2010 κατέβασαν ρολά 273 βιοτεχνίες ενδύματος, ενώ έναρξη έκαναν 47 επιχειρήσεις του χώρου. Μάλιστα από τις διαγραφείσες επιχειρήσεις οι 137 κρίθηκαν ασύμφορες, ενώ 7 πτώχευσαν. Ένα χρόνο μετά διεγράφησαν από το μητρώο του ΒΕΘ 259 βιοτεχνίες. Εξ αυτών 166 κρίθηκαν ασύμφορες, ενώ 5 προχώρησαν σε πτώχευση. Την ίδια χρονιά άνοιξαν 28 βιοτεχνίες ρούχων.

Το 2012 την ενεργό δράση αποχαιρέτησαν 207 επιχειρήσεις, ενώ άρχισαν τη λειτουργία τους 49 βιοτεχνίες. Αξίζει να σημειωθεί ότι από τις επιχειρήσεις που έβαλαν λουκέτο οι 118 ήταν ασύμφορες και οι 7 πτώχευσαν. Το 2013 έναντι του 2012 καταγράφεται μία σημαντική μείωση, κατά 36%, στις διαγραφές των επιχειρήσεων του κλάδου, καθώς έπαυσαν τη λειτουργία τους 132. Εξ αυτών 77 ήταν ασύμφορες ενώ 5 πτώχευσαν. Αυξημένες, κατά 12%, ήταν οι εγγραφές καθώς πέρυσι έκαναν έναρξη 55 βιοτεχνίες ενδύματος.

Ωστόσο, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του ΒΕΘ, τα λουκέτα στο χώρο του ρούχου συνεχίζονται και τη φετινή χρονιά. Στο πρώτο τετράμηνο του έτους έκλεισαν 60 βιοτεχνίες ενδύματος, ενώ στον επιχειρηματικό στίβο μπήκαν 15 βιοτεχνίες του χώρου. Σημειώνεται ότι από το σύνολο των επιχειρήσεων, στις οποίες ακούστηκε η κλειδωνιά του λουκέτου, το διάστημα Ιανουαρίου- Απριλίου του τρέχοντος έτους δύο πτώχευσαν, ενώ 35 κρίθηκαν ασύμφορες.

Υπό κατάρρευση η βιοτεχνία ενδυμάτων

Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με έρευνα που εκπόνησε για λογαριασμό του ΒΕΘ η εταιρία δημοσκοπήσεων Interview, σε δείγμα 355 επιχειρηματιών-μελών του επιμελητηρίου και 300 καταναλωτών, προκύπτει ότι η βιοτεχνία ενδυμάτων βρίσκεται υπό κατάρρευση.

Όπως προκύπτει από την έρευνα, η αγορά ρούχων αποτελεί πλέον περιττή πολυτέλεια για τους Θεσσαλονικείς, με αποτέλεσμα ένας στους δύο να προβαίνει στα σχετικά ψώνια μία με δύο φορές το χρόνο. Μάλιστα, κατά μέσο όρο, το ποσό που επένδυσαν οι Θεσσαλονικείς το 2013 για την αγορά ενδυμάτων δεν ξεπέρασε τα 250 ευρώ.

Την ίδια ώρα που οι καταναλωτές λόγω της αρνητικής οικονομικής συγκυρίας σφίγγουν... το ζωνάρι, εννέα στους δέκα βιοτέχνες που δραστηριοποιούνται στο χώρο του ενδύματος προχωρούν σε μειώσεις τιμών, που αγγίζει το 30%, προκειμένου να κάνουν περισσότερο ελκυστικά τα προϊόντα τους.

Ειδικότερα, στην έρευνα με τίτλο «Η πορεία της βιοτεχνίας ενδυμάτων εν μέσω κρίσης» καταγράφονται η δυναμική, τα προβλήματα, οι προοπτικές του κλάδου της ένδυσης, καθώς και οι αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά.

Το πρώτο σκέλος της έρευνας αφορά τους επιχειρηματίες του χώρου. Συγκεκριμένα το 30% απαντά ότι είναι πολύ/αρκετά αισιόδοξο για το μέλλον της επιχείρησής του, ενώ το 70% λίγο/καθόλου. «Λαβωμένος» εμφανίζεται από την οικονομική κρίση ο κλάδος του ρούχου καθώς το 92% των συμμετεχόντων απάντησε ότι έχει επηρεαστεί πολύ/αρκετά και το 8% λίγο/καθόλου.

Η φυγή των επιχειρήσεων σε όμορες χώρες αποτελεί για το 27% των ερωτηθέντων αγκάθι για την ελληνική βιοτεχνία, ενώ για το 73% τα φτηνά εισαγόμενα ρούχα (από Τουρκία, Κίνα κ.ά.)

Στην ερώτηση «Τι κατά την άποψη σας πρέπει να κάνει ο Έλληνας βιοτέχνης;», τρεις στους δέκα επιχειρηματίες απάντησαν ότι πρέπει να ανταγωνιστεί τα φτηνά εισαγόμενα, ενώ επτά στους δέκα τα ποιοτικά ακριβότερα ενδύματα.

Σύμφωνα πάντα με την έρευνα, η υψηλή φορολόγηση και η έλλειψη ρευστότητας φιγουράρουν πρώτες στη λίστα των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι βιοτέχνες. Ειδικότερα στην ερώτηση «ποιο από αυτά που θα σας αναφέρω, είναι κατά την άποψή σας το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζετε;» (οι συμμετέχοντες είχαν τη δυνατότητα δύο επιλογών) το 58,5% απάντησε η υψηλή φορολογία, το 50,3% η έλλειψη ρευστότητας, το 35,2% οι υψηλές ασφαλιστικές εισφορές (ΟΑΕΕ, ΙΚΑ), το 23,8% η μείωση εισερχομένων παραγγελιών, το 6,7% ο αθέμιτος ανταγωνισμός και το 2,1% οι τιμές πρώτων υλών.

Εννέα στους δέκα μείωσαν τις τιμές

Σε μειώσεις τιμών στα είδη τους προχώρησαν εννέα στους δέκα βιοτέχνες με το μέσο όρο της συρρίκνωσης να αγγίζει το 30%.

Για το 45% των συμμετεχόντων λύση στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν είναι η έμφαση στην ελληνική αγορά, ενώ για το 55% η ενίσχυση της εξωστρέφειας.

Φειδωλοί οι καταναλωτές στις αγορές ενδυμάτων

Επιπλέον η έρευνα καταγράφει αλλαγή στην καταναλωτική συμπεριφορά ως απόρροια των οικονομικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά νοικοκυριά. Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί είναι το γεγονός ότι το 14% απάντησε ότι δεν αγοράζει ούτε μία φορά το χρόνο ενδύματα, το 51% μία με δύο φορές, ενώ το 35% περισσότερο από τρεις φορές.

Μάλιστα πέρυσι κατά μέσο όρο οι συμμετέχοντες στην έρευνα απάντησαν ότι δαπάνησαν 250 ευρώ.

Σύμφωνα με την έρευνα, η τιμή του ενδύματος αποτελεί το πρόκριμα για την πλειονότητα των καταναλωτών, ενώ η ποιότητα αποτελεί το δεύτερο σημαντικότερο παράγοντα για την επιλογή του. Στην ερώτηση «τι προσέχετε όταν αγοράζετε ρούχα» οι ερωτώμενοι είχαν δύο επιλογές. Το 75% απάντησε ότι προσέχει την τιμή του ενδύματος, το 60% την ποιότητα, το 31% τη χρηστικότητα, το 13% τις τάσεις της μόδας, το 6% τη χώρα προέλευσης/κατασκευής, το 3% το υλικό/σύνθεση, το 2% τη μάρκα.

Το 40% των καταναλωτών προχωρά σε αγορές ενδυμάτων από ανάγκη (εξαιτίας φθοράς), το 28% σε περιόδους εκπτώσεων/προσφορών, το 24% επειδή έχει διάθεση για ψώνια και το 8% επειδή τα ρούχα του είναι εκτός μόδας.

Το 55% επιλέγει φθηνότερες λύσεις καταστημάτων σε σχέση με αυτά που ψώνιζε παλαιότερα, ενώ το 45% συνεχίζει να ψωνίζει από τα ίδια καταστήματα.

Γυρίζουν την πλάτη στις βιοτεχνίες

Ηχηρή για το μέλλον της βιοτεχνίας, είναι η απάντηση των καταναλωτών στην ερώτηση «Από πού αγοράζετε συνήθως ρούχα;». Το 38% απαντά από εμπορικό πολυκατάστημα, το 30% από κατάστημα ρούχων στην περιοχή του, το 24% από κατάστημα του κέντρου με επώνυμα ρούχα και μόλις το 8% από βιοτεχνία.

Στην ερώτηση «γνωρίζετε την προέλευση των ρούχων σας;» το 40% απάντησε ότι γνωρίζει για όλα, το 31% ότι γνωρίζει για μερικά και το 29% ότι δεν το απασχολεί. Ψήφο εμπιστοσύνης στα εισαγόμενα ρούχα δίνει το 60%, ενώ το 40% απαντά ότι όταν ανοίγει την ντουλάπα του και βλέπει τα ρούχα του τα περισσότερα είναι ελληνικής προέλευσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v