Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αναψυκτικά: Η αντεπίθεση των μικρών

Πλήγμα στα μερίδια αγοράς της Coca Cola και της Pepsico καταφέρνουν, με σύμμαχο την κρίση, τοπικοί «παίκτες» του κλάδου των αναψυκτικών. Οι περιπτώσεις των Λουξ, ΕΨΑ και ΕΠΑΠ. Αναλυτικά στοιχεία για την αγορά.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Αναψυκτικά: Η αντεπίθεση των μικρών

Ελληνικά vs πολυεθνικά brands αναψυκτικών σημειώσατε ένα. Μπορεί η Coca Cola να συνεχίζει να αποτελεί το εθνικό μας αναψυκτικό, ωστόσο τα ελληνικά soft drinks έχουν καταφέρει να προκαλέσουν κλυδωνισμούς στον γίγαντα και να συρρικνώσουν το μερίδιο του έτερου μεγάλου παίκτη, της Pepsico - ΗΒΗ.

Οι «Δαβίδ» του κλάδου, οι μέχρι και πριν από λίγα χρόνια τοπικοί παίκτες, έχουν καταφέρει να κάνουν αισθητή την παρουσία τους σε όλη την επικράτεια κερδίζοντας μερίδια και πετυχαίνοντας αύξηση πωλήσεων σε μια αγορά η οποία συνεχίζει να υποχωρεί, αν και με χαμηλότερο ρυθμό σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν.

Για του λόγου το αληθές, το δίμηνο Φεβρουαρίου – Μαρτίου του 2014 στο σύνολο της χώρας η Coca Cola 3E και η Pepsico - ΗΒΗ «είδαν» τα μερίδιά τους να υποχωρούν με πολλαπλάσιο ρυθμό απ' ό,τι το σύνολο της αγοράς η οποία κατέγραψε πτώση 3,7%.

Απώλειες τις οποίες εν μέρει καρπώθηκαν οι «τοπικές» εταιρείες ΛΟΥΞ από την Πάτρα, ΕΨΑ από τον Βόλο και ΕΠΑΠ από την Ορεστιάδα (η τελευταία κυρίως με την Green Cola της), αλλά και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της υπηρεσίας Market Track της Nielsen, για το σύνολο της χώρας και για όλες τις μορφές του λιανεμπορίου τροφίμων (Supermarkets, Convenience stores και περίπτερα) το μερίδιο της Coca Cola υποχώρησε στο 73,4% από 76,1% που ήταν το αντίστοιχο διάστημα του 2013, ενώ το μερίδιο της Pepsico έπεσε στο 6,8% από 8,1% στο σύνολο της αγοράς των αναψυκτικών που ήταν το δίμηνο Φεβρουαρίου – Μαρτίου 2013.

Από την άλλη πλευρά η ΛΟΥΞ κέρδισε 0,6 μονάδα και έτσι το μερίδιό της διαμορφώνεται πλέον στο 5,7%, ενώ το μερίδιο της ΕΨΑ ανήλθε στο 1,8%.

Ωστόσο οι μεγάλοι κερδισμένοι στο σύνολο της αγοράς είναι η πρωτοεμφανιζόμενη ΕΠΑΠ με την Green Cola, το εταιρικό μερίδιο της οποίας από 0,2% πέρυσι σκαρφάλωσε εφέτος στο 1,4% και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας τα οποία ελέγχουν το 5,8% της αγοράς.

Η εικόνα στην περιφέρεια

Ακόμη πιο ενδιαφέροντα είναι τα στοιχεία όταν η ανάλυση γίνεται σε τοπικό επίπεδο. Εκεί οι μεγάλοι καταγράφουν και τις μεγαλύτερες απώλειές τους.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Δυτική – Κεντρική Ελλάδα όπου η Coca Cola 3E εμφανίζεται να έχει χάσει 7,9 μονάδες με αποτέλεσμα το μερίδιό της να έχει υποχωρήσει το δίμηνο Φεβρουαρίου – Μαρτίου στο 67,7%, ενώ η Pepsico έχει χάσει 4 μονάδες με αποτέλεσμα το μερίδιό της να έχει συρρικνωθεί στο 7,6%.

 

Στη Θεσσαλονίκη δε η Green Cola της ΕΠΑΠ σκαρφάλωσε στην 3η θέση, στην κατηγορία των αναψυκτικών Cola, κατακτώντας μερίδιο 3,8% από μόλις 0,1% το δίμηνο Φεβρουαρίου – Μαρτίου 2013.

Πάντως θα πρέπει να σημειώσουμε ότι από τα στοιχεία της έρευνας της υπηρεσίας Market Track της Nielsen εξαιρούνται οι αλυσίδες LIDL, τα νησιά, ο όμιλος Μαρινόπουλου και ο Σκλαβενίτης, ισχυρές δηλαδή αλυσίδες μέσω των οποίων διακινείται μεγάλος όγκος.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v