ΣτΕ: Το σκεπτικό για το «λουκέτο» στην ΕΡΤ

Στο Στε είχαν προσφύγει η ΠΟΣΠΕΡΤ και ο πρόεδρός της. Η Ολομέλεια του ανωτάτου δικαστηρίου απέρριψε την προσφυγή καθώς και όλους τους ισχυρισμούς της ΠΟΣΠΕΡΤ ως αβάσιμους. Το σκεπτικό.

ΣτΕ: Το σκεπτικό για το «λουκέτο» στην ΕΡΤ
Δημοσιεύθηκε δύο ημέρες πριν τις ευρωεκλογές η απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας που με πλειοψηφία 15-10 είχε αποφανθεί πως είναι συνταγματικό, νόμιμο και σύμφωνο με την ΕΣΔΑ το κλείσιμο της ΕΡΤ τον περασμένο Ιούνιο, καθώς επίσης και οι απολύσεις των εργαζομένων οι οποίες, όπως επεσήμαναν, δεν εμπίπτουν στο νόμο περί ομαδικών απολύσεων.

Στο Στε είχαν προσφύγει η ΠΟΣΠΕΡΤ και ο πρόεδρός της Παναγιώτης Καλφαγιάννης, ωστόσο η Ολομέλεια του ανωτάτου δικαστηρίου απέρριψε με την υπ αριθμόν 1901/2014 απόφαση την προσφυγή καθώς και όλους τους ισχυρισμούς της ΠΟΣΠΕΡΤ ως αβάσιμους.

ΤΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ

Στην πολυσέλιδη απόφαση οι σύμβουλοι της Επικρατείας διατυπώνουν αναλυτικά το σκεπτικό βάσει του οποίοι κρίθηκε η νομιμότητα και η συνταγματικότητα του "λουκέτου" στην ΕΡΤ. Στην ίδια απόφαση ωστόσο επισημαίνεται και το σκεπτικό της μειοψηφίας, καθώς 10 σύμβουλοι επικρατείας είχαν αντίθετη άποψη.

Καταρχήν στην απόφαση επισημαίνεται πως από τις Συνταγματικές επιταγές (άρθρο 15) «δεν προκύπτει ότι επιβάλλεται η λειτουργία δημόσιου φορέα ραδιοτηλεόρασης».

Πάντως, προσθέτουν οι δικαστές, «σε περίπτωση κατά την οποία επιλεγεί η ίδρυση δημόσιου φορέα ραδιοτηλεόρασης, σύμφωνα με το Σύνταγμα αυτός επιβάλλεται να έχει πλουραλιστική δομή, να οργανώνεται με τρόπο που αποτρέπει κυβερνητικές και κομματικές επιρροές και να λειτουργεί αυστηρά με βάση της αρχές της αντικειμενικότητας, της αμεροληψίας και της πολυφωνίας».

Ακόμη, η Ολομέλεια υπογραμμίζει ότι η κατάργηση της ΕΡΤ έγινε, πέραν των δημοσιονομικών λόγων, με σκοπό να ιδρυθεί νέος φορέας δημόσιας τηλεόρασης, σύμφωνα με το νόμο 4173/2013, ενώ μέχρι την λειτουργία του νέου φορέα, άρχισε να λειτουργεί μεταβατικός φορέας δημόσιας τηλεόρασης.

Η ΜΕΙΟΨΗΦΙΑ

Όμως, δέκα σύμβουλοι Επικρατείας είχαν αντίθετη άποψη και μειοψήφησαν. Οι δέκα υπογραμμίζουν ότι η κατάργηση της ΕΡΤ και των θυγατρικών της προσκρούει στο άρθρο 15 του Συντάγματος.

Ειδικότερα, η μειοψηφία των 10 αναφέρει ότι «ο νομοθέτης δεν επιτρέπεται να καταργήσει το φορέα της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης και δη επ΄ αόριστον».

Μάλιστα, σύμφωνα με το σκεπτικό της μειοψηφίας «η αναγκαιότητα της υποχρεωτικής κατά το Σύνταγμα ύπαρξης μιας τέτοιας δημόσιας ραδιοτηλεοπτικής υπηρεσίας έχει καταστεί σήμερα ακόμη πιο έντονη απ΄ ότι κατά τον χρόνο θεσπίσεως της επίμαχης, διότι με την λειτουργία του διαδικτύου, το οποίο κατά κοινή πείρα διακινεί πάσης φύσεως πληροφορίες, απόψεις, ακόμη και τις πιο αντίθετες στις αξίες του ανθρώπου και στις αρχές του δημοκρατικού πολιτεύματος και ειδήσεις κακόβουλες προδήλως ανακριβείς ή παραπλανητικές, έχει δημιουργηθεί σε πολλούς πολίτες πλήρη σύγχυση οφειλόμενη στην αδυναμία κριτικής αξιολόγησης και ταξινόμησης αυτής της πλημμυρίδας πληροφοριών».

Παράλληλα, η Ολομέλεια του ΣτΕ έκρινε ότι η κατάργηση της ΕΡΤ «δεν παραβιάζει το άρθρο 10 της ΕΣΔΑ.

Επίσης η Ολομέλεια του ΣτΕ έκρινε ότι τόσο ο νόμος για τις ομαδικές απολύσεις (Ν. 1387/19830), όσο και η Ευρωπαϊκή οδηγία 75/129/ΕΟΚ που αφορά και πάλι τις ομαδικές απολύσεις, δεν καταλαμβάνει εργαζόμενους «που απασχολούνται σε οργανισμούς δημοσίου δικαίου που ασκούν δημόσια εξουσία».

Κατά συνέπεια, τονίζεται στην απόφαση της Ολομέλειας, οι νομοθετικές διατάξεις (Ευρωπαϊκές και εθνικές) «περί ελέγχου των ομαδικών απολύσεων δεν εφαρμόζονται στο προσωπικό που απασχολείται σε επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις του Δημοσίου, των ΟΤΑ και των ΝΠΔΔ, που ασκούν δημόσια εξουσία εξυπηρετώντας δημόσιο σκοπό».

Επομένως, καταλήγουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, «η ΕΡΤ εξαιρείται από την εφαρμογή τόσο της οδηγίας για τις ομαδικές απολύσεις, όσο και του νόμου 1387/1983».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v