Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αέριο: «Τεχνητό» μπλόκο στις εισαγωγές από Βουλγαρία

Η τεχνητή παρεμπόδιση εισαγωγών φυσικού αερίου από τη Βουλγαρία, διατηρεί την ομηρία των καταναλωτών, βιομηχανικών και μη, από το ακριβό ρωσικό αέριο. Ζητείται κυβερνητική παρέμβαση ώστε να καταστεί δυνατή η εισαγωγή ποσοτήτων φθηνότερου αερίου.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Αέριο: «Τεχνητό» μπλόκο στις εισαγωγές από Βουλγαρία

Θέμα τεχνητής παρεμπόδισης των εισαγωγών φυσικού αερίου από τη διασύνδεση με τη Βουλγαρία θέτουν παράγοντες της βιομηχανίας. Με τον τρόπο αυτό δεσμεύονται οι καταναλωτές με το ρωσικό αέριο, το οποίο ξαναέγινε ακριβό λόγω της ανόδου των τιμών πετρελαίου, ενώ αδυνατούν να μειώσουν το ενεργειακό τους κόστος από φθηνότερες πηγές.

Όπως τονίζουν στο Euro2day.gr υποψήφιοι εισαγωγείς φυσικού αερίου, εξασφάλισαν ποσότητες σε ανταγωνιστικές τιμές, έναντι αυτών που πουλά η ΔΕΠΑ, στο hub (κόμβος) του Baumgartner (Αυστρία) ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης και το πλησιέστερο στην Ελλάδα. Εξασφάλισαν επίσης και συμβόλαια μεταφοράς από τα δίκτυα των ενδιάμεσων χωρών (Ουγγαρία, Ρουμανία).

Ωστόσο το αέριο δεν μπορεί να φτάσει στην Ελλάδα, καθώς από τα περίπου 13 εκατομμύρια κυβικά μέτρα που είναι η ημερήσια χωρητικότητα του αγωγού, τα 12 εκατομμύρια κυβικά είναι δεσμευμένα από τη ρωσική Γκαζπρόμ, χωρίς βεβαίως η χωρητικότητα αυτή να αντιστοιχεί στις πραγματικά εισαγόμενες ποσότητες ρωσικού αερίου που είναι λιγότερες από τις μισές. Για δε το υπόλοιπο ένα εκατομμύριο κυβικά μέτρα, η βουλγαρική εταιρεία διαχείρισης του αγωγού δεν προσφέρει εγγύηση σταθερής παροχής. Έτσι στην ουσία ακόμη και η μικρή ημερήσια παροχή, που σε ετήσια βάση αντιστοιχεί σε λίγο πάνω από 300 εκατομμύρια κυβικά, δεν μπορεί να αξιοποιηθεί.

Η αγορά θεωρεί ότι όλα αυτά εντάσσονται στην στρατηγική της ρωσικής εταιρείας προμήθειας να κρατά δεσμευμένη την ελληνική αγορά και μάλιστα με τιμές απόλυτα (100%) συνδεμένες με το πετρέλαιο. Οι πρακτικές αυτές καταγγέλλουν οι ίδιοι, καθιστά την Ελλάδα νησίδα απόλυτα απομονωμένη από τις αγορές, από τη στιγμή που δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί διασυνοριακό εμπόριο (για τεχνικούς λόγους είναι αδύνατη η εισαγωγή και από την Τουρκία) μέσω αγωγών. Έτσι, οι όποιες εισαγωγές περιορίζονται στο υγροποιημένο αέριο και μόνο όταν το επιτρέπουν οι διεθνείς τιμές. Ως τελικό αποτέλεσμα, οι Έλληνες καταναλωτές πληρώνουν από τις υψηλότερες τιμές στην Ευρώπη, τη στιγμή που σε άλλες χώρες οι τιμές μειώνονται συνεχώς.

Πολιτική παρέμβαση

Με τα δεδομένα αυτά, το άνοιγμα των εισαγωγών από την υφιστάμενη διασύνδεση με τη Βουλγαρία (Σιδηρόκαστρο) η βιομηχανία θεωρεί ότι πρέπει να αποτελέσει θέμα προτεραιότητας για την ελληνική κυβέρνηση, ώστε να παρέμβει στις κοινοτικές και σε κάθε άλλη αρμόδια αρχή για τη διευθέτηση του θέματος. Ας σημειωθεί εδώ, το γεγονός ότι υπάρχει περίσσεια χωρητικότητας, φαίνεται και από το ότι σε τακτά διαστήματα η ΔΕΠΑ παραχωρεί δωρεάν δική της, μη χρησιμοποιούμενη χωρητικότητα (δεσμευμένη μεταφορική ικανότητα) στο ελληνικό τμήμα της διασυνοριακής διασύνδεσης, ικανοποιώντας τυπική υποχρέωση έναντι του νόμου.

Ωστόσο δεν εμφανίζεται κανείς να την διεκδικήσει, αφού αποτελεί «δώρο άδωρο», λόγω της δέσμευσης της χωρητικότητας του αγωγού από την πλευρά της Βουλγαρίας. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του ΔΕΣΦΑ, για το επταήμερο 4-10 Ιουλίου, η ΔΕΠΑ εκχωρεί χωρητικότητα που αντιστοιχεί σε περίπου 3,8 εκατομμύρια κυβικά μέτρα το 24ωρο.

Το πρόβλημα του κόστους παραμένει

Η βιομηχανία και γενικά οι μεγάλοι καταναλωτές, βλέπουν τις εισαγωγές από τις υφιστάμενες διασυνδέσεις του εθνικού συστήματος, ως ένα τρόπο να μειώσουν το ενεργειακό τους κόστος, ώστε να επιβιώσουν και να ανταπεξέλθουν στο διεθνή ανταγωνισμό. Σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία, παρά τις εκπτώσεις στο ρωσικό αέριο, οι τιμές που πληρώνουν οι καταναλωτές είναι δυσανάλογα υψηλές συγκρινόμενες με αυτές που ισχύουν στην υπόλοιπη Ευρώπη.

Συγκεκριμένα και με βάση δημοσιευμένα στοιχεία, οι τιμές φυσικού αερίου στην ευρωπαϊκή αγορά κινούνται στα επίπεδα των 6-7 δολαρίων το ΜΒΤU (εκατομμύρια βρετανικές θερμικές μονάδες) όταν η αντίστοιχη τιμή από τη ΔΕΠΑ κινείται στα επίπεδα των 11,5 δολαρίων. Μετά δε την επιβολή τελών και φόρων, φτάνει τα 14 δολάρια, τιμή εξωπραγματική, ιδίως αν συγκριθεί με την τιμή που πληρώνουν οι βιομηχανίες των ΗΠΑ και η οποία είναι κινείται σε επίπεδα μεταξύ 3 και 4 δολαρίων.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v