ΤΡΑΙΝΟΣΕ: «Άφαντοι» οι Γάλλοι από το διαγωνισμό

Σε πολύ δύσκολη εξίσωση εξελίσσεται ο διαγωνισμός για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Αν επιβεβαιωθεί η γαλλική απουσία τότε η επιτυχία του διαγωνισμού θεωρείται πολύ δύσκολη. Πολύ καλές οι επιδόσεις της εταιρείας στις εμπορευματικές μεταφορές.

  • της Μάρως Τσαντήλα
ΤΡΑΙΝΟΣΕ: «Άφαντοι» οι Γάλλοι από το διαγωνισμό

Όλο και μικραίνει το καλάθι των... προσδοκιών για τα αποτελέσματα του εν εξελίξει διαγωνισμού αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την ίδια ώρα που η εταιρεία βελτιώνει τις επιδόσεις της και οι μελλοντικές προοπτικές της καταγράφονται θετικές. Η πρόσκληση των ενδιαφερόμενων εταιρειών να καταθέσουν τις δεσμευτικές προσφορές τους πηγαίνει οριστικά πλέον για το φθινόπωρο, χωρίς μάλιστα να αποκλείεται μετάθεσή της ακόμη και για το τέλος του έτους.

Πέρα, όμως, από το πότε θα γίνει η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών, το κρίσιμο ερώτημα είναι ποιοι από τους ενδιαφερόμενους θα συμμετάσχουν τελικά στη διαδικασία. Το βέβαιο είναι ότι ζεστό παραμένει το ρωσικό ενδιαφέρον με τον επικεφαλής των RZD να επανέρχεται συχνά-πυκνά στους όρους και στις προϋποθέσεις κάτω από τις οποίες επιθυμεί να αποκτήσει τις ελληνικές σιδηροδρομικές εταιρείες.

Την ίδια ώρα, πληροφορίες αναφέρουν ότι από τη διαδικασία «αγνοούνται» οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι. Η SNCF προσήλθε στην πρώτη φάση του διαγωνισμού δηλώνοντας το καταρχήν ενδιαφέρον της για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Στην συνέχεια όμως το ενδιαφέρον αυτό μάλλον ατόνησε. Πληροφορίες φέρουν τη γαλλική εταιρεία να μην προσήλθε να ενημερωθεί για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ από το ΤΑΙΠΕΔ, όπως έκαναν οι άλλοι δύο ενδιαφερόμενοι, αλλά και να μην ζήτησε στοιχεία για την επιχείρηση, όπως είχε το δικαίωμα. Οι παρουσιάσεις από το ΤΑΙΠΕΔ αλλά και ο έλεγχος των στοιχείων ολοκληρώθηκαν πρόσφατα και εφόσον επιβεβαιωθεί ότι η SNCF δεν προσήλθε στη διαδικασία, τότε θα πρέπει να θεωρείται μάλλον απίθανο η γαλλική εταιρεία να προχωρήσει στην κατάθεση δεσμευτικής προσφοράς.

Σε αυτήν την περίπτωση, απομένουν δύο ενδιαφερόμενοι, από τη μία οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι και οι ιδιωτικοί ρουμανικοί σιδηρόδρομοι GFR. Με δεδομένο ότι από την αρχή του διαγωνισμού η ρουμανική υποψηφιότητα είχε θεωρηθεί η πιο αδύναμη από τις τρεις αλλά και τα προβλήματα που έχουν υπάρξει σε διαγωνισμούς στους οποίους συμμετείχαν ρωσικές εταιρείες (π.χ. ΔΕΠΑ), γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι ο διαγωνισμός είναι πολύ δύσκολο να στεφθεί από επιτυχία.

Εξάλλου και ο ίδιος ο Βλαντιμίρ Γιακούνιν, ο οποίος είχε την προηγούμενη εβδομάδα συνάντηση και με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, ζήτησε να μην υπάρξουν παρεμβάσεις τρίτων (Ε.Ε. - τρόικα) στους διαγωνισμούς αποκρατικοποίησης καθώς επηρεάζονται αρνητικά οι ρωσικές εταιρείες.

Πάντως, να σημειώσουμε ότι δεν λείπουν και εκείνοι που εκτιμούν ότι η συνεχής «γκρίνια» του κ. Γιακούνιν έχει στόχο να πετύχει μείωση του τιμήματος αφού, όπως σημειώνουν, ο Ρώσος αξιωματούχος γνωρίζει καλά ότι για κάποια από τα προαπαιτούμενα που θέτει, π.χ. διαγραφή χρεών, υπάρχει δέσμευση ότι θα υλοποιηθούν εφόσον η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποκρατικοποιηθεί.

Κερδίζει το στοίχημα των εμπορευματικών μεταφορών

Την ίδια στιγμή, σε θετικό έδαφος, αν και με δυσκολίες, συνεχίζει να βαδίζει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η εταιρεία, η οποία την προηγούμενη χρονιά είχε κέρδη της τάξης των 2 εκατομμυρίων ευρώ που επιτεύχθηκαν κυρίως χάρη στις περικοπές των δαπανών για το προσωπικό της, φαίνεται ότι κερδίζει το στοίχημα της ανάπτυξης των εμπορευματικών μεταφορών στις οποίες έχει εστιάσει η διοίκησή της.

Τα εμπορικά τρένα της εταιρείας αυξάνονται συνεχώς, καθώς η ζήτηση για εμπορευματικές μεταφορές με το σιδηρόδρομο στο εσωτερικό και στο εξωτερικό κινείται ανοδικά. Ιδιαίτερη σημασία για την επιτυχία των διεθνών εμπορευματικών δρομολογίων έχουν οι συμφωνίες που έχει πετύχει η εταιρεία με τα σιδηροδρομικά δίκτυα ξένων χωρών που επιτρέπουν στα ελληνικά τρένα να πετυχαίνουν πολύ καλύτερους από τους συμφωνημένους χρόνους διεκπεραίωσης των δρομολογίων. Χαρακτηριστικό είναι ότι στη συμφωνία που έγινε με τη Hewlett-Packard για τη μεταφορά προϊόντων της στην Τσεχία ο χρόνος που είχε συμφωνηθεί ήταν πέντε ημέρες, ωστόσο οι χρόνοι που επιτυγχάνονται είναι περίπου τρεις μέρες.

Στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας ο επικεφαλής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ. Ζηλιασκόπουλος βρέθηκε στα Σκόπια προκειμένου να συζητήσει με τις τοπικές αρχές την ταχύτερη διέλευση των δρομολογίων από τη γειτονική χώρα, αλλά και την ενίσχυση της συνεργασίας των δύο χωρών στις διμερείς σιδηροδρομικές μεταφορές.

Σε ένα εξάμηνο έπιασε στόχο το δρομολόγιο Αθήνα - Θεσσαλονίκη

Την ίδια ώρα, το στόχο που είχε θέσει να φέρει στο σιδηρόδρομο το 10% του μεταφορικού έργου μεταξύ Αθήνας – Θεσσαλονίκης έχει πετύχει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Σε διάστημα μόλις 6 μηνών το εμπορικό δρομολόγιο μεταξύ Αθήνας – Θεσσαλονίκης, που υλοποιήθηκε με τη συνεργασία του ΣΕΒ, διακινεί καθημερινά με το τρένο το ισοδύναμο 60 φορτηγών. Το επόμενο βήμα στο συγκεκριμένο δρομολόγιο είναι να δώσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ τη δυνατότητα μεταφοράς και παλετών εκτός από ολόκληρα κοντέινερ. Η κίνηση αυτή αναμένεται ότι θα αυξήσει σημαντικά τη ζήτηση, αφού θα ανοίξει την αγορά σε πολλές μικρότερες επιχειρήσεις, που δεν έχουν όγκους εμπορευμάτων για να γεμίσουν κοντέινερ.

Αυτό το διάστημα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται σε συζητήσεις με την εταιρεία ΑΒ Βασιλόπουλος προκειμένου να αναλάβει μέρος των μεταφορών της μεταξύ Αθήνας – Θεσσαλονίκης. Κάτι τέτοιο έχει κάνει ήδη για την πολυεθνική P&G, για την οποία κάνει μεταφορές μεταξύ των δύο πόλεων και δεν αποκλείεται η μεταξύ τους συνεργασία να ενδυναμωθεί περαιτέρω.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v