Με τίτλο Παγκόσμιες Δυνάμεις Καταναλωτικών Προϊόντων 2014, η Deloitte παρουσίασε την 7η ετήσια έκθεσή της για τις Παγκόσμιες Δυνάμεις του κλάδου καταναλωτικών προϊόντων. Σύμφωνα με αυτή, παρά την επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας, οι 250 μεγαλύτερες εταιρίες καταναλωτικών προϊόντων σημείωσαν πωλήσεις που υπερβαίνουν τα 3,1 τρισεκατομμύρια δολάρια, το λογιστικό έτος 2012 (που αφορά τα λογιστικά έτη που έληξαν τον Ιούνιο 2013). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ένα μέσο μέγεθος εταιρίας ύψους 12,5 δισεκατομμυρίων δολάρια.Η έκθεση παραθέτει μια εικόνα της παγκόσμιας οικονομίας, αναλύει την κεφαλαιοποίηση του κλάδου, σκιαγραφεί τις αγορές και συγχωνεύσεις στον κλάδο καταναλωτικών προϊόντων και εξετάζει τις σημαντικότερες τάσεις που επηρεάζουν τις εταιρίες καταναλωτικών προϊόντων.
Σύμφωνα με τον Dr. Ira Kalish, Chief Global Economist της DTTL είναι καθησυχαστικό το γεγονός ότι η κερδοφορία ενδυναμώνεται – παρά την αύξηση των τιμών των πρώτων υλών. Από τις 224 εταιρίες οι οποίες δημοσίευσαν τα καθαρά τους κέρδη, μόνο οι 19 σημείωσαν ζημιές το 2012. Να σημειωθεί ότι οι εταιρίες καταναλωτικών προϊόντων πλήρωσαν το τίμημα των αναταράξεων της παγκόσμιας οικονομίας. Τόσο στις ανεπτυγμένες αγορές όσο και στις οικονομίες που βασίζονται στις εξαγωγές, η συνολική ανάπτυξη του κλάδου ήταν πολύ πιο υποτονική το 2012 συγκριτικά με το 2011 και το 2010.
Εξαγορές και συγχωνεύσεις
Παρά την εύθραυστη παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη, η έκθεση εντόπισε ότι επενδυτές με καλή χρηματοδότηση συνέχισαν να αναζητούν ευκαιρίες εξαγορών και συγχωνεύσεων που ενδυναμώνουν τις στρατηγικές τους θέσεις. Το 2012 πραγματοποιήθηκαν 1.298 συμφωνίες από εταιρίες καταναλωτικών προϊόντων, περισσότερες από τις 1.274 που πραγματοποιήθηκαν το 2011 και τις 1.117 το 2010. Για το 2013, 1.182 συμφωνίες έχουν ανακοινωθεί μέχρι τις 22 Φεβρουαρίου 2014. Η αύξηση των συμφωνιών φαίνεται να ενθαρρύνθηκε από τη βελτιωμένη διαθεσιμότητα πιστώσεων, τα χαμηλά επιτόκια, τις ανανεωμένες κεφαλαιαγορές και σε κάποιες περιπτώσεις, τα σημαντικά ταμειακά αποθέματα των εταιριών. Τα ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια έδειξαν ανανεωμένο ενδιαφέρον στα καταναλωτικά προϊόντα. Σε μια από τις μεγαλύτερες εξαγορές του κλάδου τροφίμων, η H.J. Heinz εξαγοράστηκε τον Ιούνιο 2013 από την Berkshire Hathaway και τη Βραζιλιάνικη επενδυτική εταιρία 3G Capital για $28 δισεκατομμύρια. Η 3G και η Berkshire συμμετέχουν εξίσου στη Heinz.
«Όσο οι ανησυχίες για την οικονομική αβεβαιότητα αρχίζουν να υποχωρούν, το 2014 ήδη προοιωνίζεται ένα σημαντικό έτος για εξαγορές και συγχωνεύσεις στον κλάδο καταναλωτικών προϊόντων, καθώς οι εταιρίες επιδιώκουν την ανάπτυξη είτε με εξάπλωση σε νέες αγορές είτε με εξορθολογισμό του εταιρικού τους χαρτοφυλακίου,» δήλωσε ο Jack Ringquist, Global Consumer Products Lead, DTTL.
Τοπικές τάσεις
Η έκθεση καταμετρά την ανάπτυξη από χρόνο σε χρόνο ανά περιοχή για το λογιστικό έτος 2012, με την περιοχή της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής (16,9%), να σημειώνουν τα υψηλότερα κέρδη. Ακολουθούν η Λατινική Αμερική (16,8%) και η περιοχή της Ασίας και του Ειρηνικού (5,6%). Οι εταιρίες σε αυτή την περιοχή – ειδικά η Ιαπωνία- επηρεάστηκαν σοβαρά από τον μεγάλο σεισμό στην Ανατολική Ιαπωνία τον Μάρτιο του 2011, έτσι η ανάκαμψη το 2012 ήταν αναμενόμενη. Η περιοχή της Βορείου Αμερικής έπεσε στο 4%. Ωστόσο, οι εταιρίες της Βορείου Αμερικής συνεχίζουν να απολαμβάνουν εύρωστη κερδοφορία. Το καθαρό περιθώριο κέρδους το 2012 (12,3%) σημείωσε άνοδο από ένα ήδη υψηλό αποτέλεσμα το 2011(10,4%). Μέσα στην Ευρώπη, η ανάπτυξη των Γαλλικών εταιριών (6,6%), υπερνίκησε την ανάπτυξη των αντίστοιχων Γερμανικών (6,2%) και Βρετανικών (4,8%) εταιριών.
Τα ηλεκτρονικά προϊόντα επανέρχονται
Μετά από ένα ζοφερό 2011 για τους κατασκευαστές ηλεκτρονικών ειδών ευρείας κατανάλωσης, το 2012 είδε τον κλάδο να επανέρχεται. Μια μετριοπαθής ανάκαμψη στις Ιαπωνικές εταιρίες μετά την αναστάτωση που προκλήθηκε από το σεισμό και το τσουνάμι του 2011 μαζί με την αυξανόμενη επιθυμία των καταναλωτών για διασυνδεδεμένες συσκευές, οδήγησε σε αύξηση των εσόδων κατά περίπου 10%. Τα κέρδη ακολούθησαν την ίδια πορεία: το καθαρό περιθώριο κέρδους του κλάδου σχεδόν τριπλασιάστηκε το 2012 (7,2%) από το 2,6% τον προηγούμενο χρόνο.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Δημήτρης Κουτσόπουλος, Head of Consumer Business της Deloitte Χατζηπαύλου Σοφιανός & Καμπάνης Α.Ε. σχολίασε «Η έκθεση επαναφέρει στο προσκήνιο την πρόκληση των εταιριών του κλάδου καταναλωτικών προϊόντων για προσαρμογή τους στον σύγχρονο κόσμο της δικτύωσης με επίκεντρο τον καταναλωτή. Οι εταιρίες θα πρέπει να αξιοποιήσουν τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα και την πληροφόρηση που τους παρέχουν οι καταναλωτές. Επωφελούμενες των δυνατοτήτων των διαφορετικών καναλιών και διευρύνοντας τις αλυσίδες εφοδιασμού τους θα είναι σε θέση να καλύπτουν τις καταναλωτικές ανάγκες ανεξάρτητα από την περιοχή.»
Οι 10 μεγαλύτερες εταιρίες καταναλωτικών προϊόντων
Θέση (βάσει καθαρών πωλήσεων) | Εταιρία | Χώρα | Κλάδος | Καθαρές πωλήσεις (US$mil) 2012 | Αύξηση καθαρών πωλήσεων 2012* |
1 | Samsung Electronics Co. | Νότια Κορέα | Ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης | 178.982 | 21,9% |
2 | Apple Inc. | Η.Π.Α. | Ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης | 156.508 | 44,6% |
3 | Nestlé S.A. | Ελβετία | Τρόφιμα, Ποτά & Είδη καπνιστού | 98.372 | 10,2% |
4 | Panasonic Corporation | Ιαπωνία | Ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης | 88.367 | -6,9% |
5 | The Procter & Gamble Company | Η.Π.Α. | Προσωπικά & Οικιακά Είδη | 84.167 | 0,6% |
6 | Sony Corporation | Ιαπωνία | Ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης | 68.864 | 3,0% |
7 | Unilever Group | Ολλανδία και Ηνωμένο Βασίλειο | Προσωπικά & Οικιακά Είδη | 66.007 | 10,5% |
8 | PepsiCo, Inc. | Η.Π.Α. | Τρόφιμα, Ποτά & Είδη καπνιστού | 65.492 | -1,5% |
9 | The Coca-Cola Company | Η.Π.Α. | Τρόφιμα, Ποτά & Είδη καπνιστού | 48.017 | 3,2% |
10 | LG Electronics Inc. | Νότια Κορέα | Ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης | 45.354 | -6,1% |
Πηγή: Δημοσιευμένα στοιχεία εταιριών