Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ολική ανατροπή στην ταχυδρομική αγορά

Οι αλλαγές στις συνήθειες των καταναλωτών υποχρεώνουν σε χάραξη νέας στρατηγικής τις ταχυδρομικές εταιρείες παγκοσμίως. Ποσά 3,5 δισ. δαπάνησαν πέρυσι οι Έλληνες για αγορές μέσω internet. Πώς μεταβάλλεται η στρατηγική των ΕΛΤΑ.

Ολική ανατροπή στην ταχυδρομική αγορά

Σε επανασχεδιασμό της στρατηγικής τους υποχρεώνει τις ταχυδρομικές εταιρείες η αλλαγή της συμπεριφοράς των καταναλωτών που, με όλο και πιο γρήγορους ρυθμούς, κάνουν στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Την ίδια στιγμή, πτωτική πορεία εξακολουθεί να καταγράφει η ζήτηση για παραδοσιακές ταχυδρομικές υπηρεσίες, που αποτέλεσαν για πολλές-πολλές δεκαετίες τον πυλώνα ανάπτυξης των ταχυδρομικών εταιρειών.

Το εντυπωσιακό είναι ότι, παρά τη μεγάλη μείωση της ζήτησης για υπηρεσίες παραδοσιακού επιστολικού ταχυδρομείου κατά 3,1%, αποτέλεσμα της αυξημένης διείσδυσης του διαδικτύου, τα έσοδα της παγκόσμιας ταχυδρομικής αγοράς το 2012 ήταν αυξημένα κατά 6% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ξεπερνώντας τα 422 δισ. ευρώ. Η αύξηση των εσόδων ήταν, κυρίως, το αποτέλεσμα της ενίσχυσης κατά 1,7% του μεριδίου των δεμάτων. Η άνοδος αυτή οφείλεται, επίσης, στην αύξηση της παρουσίας του διαδικτύου, που οδηγεί σε εκρηκτική ανάπτυξη το ηλεκτρονικό εμπόριο.

Ηλεκτρονικές αγορές ύψους 3,5 δισ. ευρώ από τους Έλληνες το 2013

Η αύξηση του e-commerce είναι αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα και στη χώρα μας, παρά τη σχετική υστέρηση σε σχέση με τις ανεπτυγμένες χώρες της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής. Την προηγούμενη χρονιά υπολογίζεται ότι περισσότεροι από 2,5 εκατομμύρια Έλληνες χρήστες του διαδικτύου αγόρασαν ηλεκτρονικά προϊόντα και υπηρεσίες αξίας περίπου 3,5 δισ. ευρώ.

Ενδεικτικό της ραγδαίας διείσδυσης του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι ότι αντίστοιχα το 2012 υπολογίζεται πως ηλεκτρονικές αγορές είχαν κάνει περίπου 1,9 εκατ. Έλληνες αγοράζοντας on line προϊόντα ή υπηρεσίες αξίας 2,9 δισ. ευρώ.

Ο ταχυδρόμος χτυπάει πιο... αραιά

Οι εξελίξεις αυτές έχουν ως αποτέλεσμα οι πάροχοι ταχυδρομικών υπηρεσιών παγκοσμίως να επανεξετάζουν σφαιρικά την επιχείρησή τους με όρους πελατολογίου, τιμολόγησης, διαδικασιών και κερδοφορίας. Μία από τις βασικότερες αλλαγές στις οποίες προχωρούν ταχυδρομικοί πάροχοι ανά τον κόσμο είναι η μείωση της συχνότητας επίδοσης του επιστολικού ταχυδρομείου, με αποτέλεσμα ο ταχυδρόμος να χτυπάει πλέον πιο αραιά την πόρτα. Παράλληλα σε πολλές χώρες μειώνονται τα φυσικά ταχυδρομικά καταστήματα, τα οποία σε πολλές περιπτώσεις αντικαθίστανται με κιόσκια αυτοεξυπηρέτησης.

Στην Ελλάδα τα ΕΛΤΑ έχουν υιοθετήσει κάποιες από αυτές τις πρακτικές προχωρώντας κυρίως σε αλλαγές στο δίκτυο καταστημάτων. Αρκετά ταχυδρομικά σημεία έχουν ήδη κλείσει και έχουν αντικατασταθεί από πρακτορεία. Πρόκειται για κινήσεις που εντάσσονται στην προσπάθεια την οποία κάνει εδώ και καιρό η διοίκηση της εταιρείας για τη μείωση του κόστους, παράλληλα με την αύξηση των εσόδων.

Εξάλλου, συνολικά η ελληνική ταχυδρομική αγορά έχει επηρεαστεί ιδιαίτερα από την ύφεση της ελληνικής οικονομίας.

Σύμφωνα με την Έκθεση Πεπραγμένων 2013 της ΕΕΤΤ, το 2012 συνεχίστηκαν οι έντονα πτωτικές τάσεις, που καταγράφονται τα τελευταία χρόνια μετά το υψηλό επίπεδο που σημείωσε η εν λόγω αγορά το 2006. Συγκεκριμένα, υπήρξε μείωση 12,5% στο πλήθος των ταχυδρομικών αντικειμένων και πτώση της τάξης του 10,7% στα έσοδα, σε σχέση με το 2011.

Οι επιστολές μειώθηκαν σε ποσοστό 12,9% και τα δέματα 2,6%. Η πτώση στα έσοδα αποδίδεται στη μείωση του αριθμού των διακινούμενων αντικειμένων, αλλά και στην πτώση των τελικών τιμών - χρεώσεων, λόγω του ανταγωνισμού.

Συγκεντρωτικά, το πλήθος των ταχυδρομικών αντικειμένων που διακινήθηκαν το 2012 έφτασε τα 516,58 εκατ., έναντι 590,5 εκατ. το 2011. Αντίστοιχα, τα έσοδα της ταχυδρομικής αγοράς ανήλθαν στα 572,7 εκατ. ευρώ, έναντι 641,5 εκατ. το 2011.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v