Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΕΣΕΕ: «Βαρομετρικό χαμηλό» στον τζίρο των εκπτώσεων

Έρευνα της ΕΣΕΕ δείχνει ότι τα μηνύματα από τη δεύτερη εβδομάδα των εκπτώσεων δεν είναι καλά. Ακόμα και σε τουριστικές περιοχές η πορεία στα έσοδα είναι πτωτική. Την ίδια στιγμή η ΕΛΣΤΑΤ καταγράφει πτώση 8,5% στον τζίρο του λιανεμπορίου.

ΕΣΕΕ: «Βαρομετρικό χαμηλό» στον τζίρο των εκπτώσεων

Δεν είναι ενθαρρυντικά τα μηνύματα από την αγορά, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η ΕΣΕΕ. Η έρευνα στηρίχθηκε σε τυχαίο δείγμα 227 εμπορικών επιχειρήσεων στις αγορές της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και ορισμένων σημαντικών περιφερειακών αγορών της Αττικής (Πειραιάς, Μαρούσι, Ν. Ιωνία, Γλυφάδα, Χαλάνδρι, Κηφισιά, Περιστέρι, Ν. Ιωνία, Ν. Σμύρνη). Το κύριο κριτήριο για την επιλογή της επιχείρησης ήταν η εγκατάστασή της σε παραδοσιακούς εμπορικούς δρόμους στα κέντρα των πόλεων.

Την ίδια στιγμή η ΕΛΣΤΑΤ διαπιστώνει πτώση 8,5% στον Δείκτη Κύκλου Εργασιών στο Λιανεμπόριο τον Μάιο έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2013. 

Τα στοιχεία για την Κυριακή

Στο πλαίσιο της έρευνας της ΕΣΕΕ, οι έμποροι του ιστορικού κέντρου της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης ρωτήθηκαν εάν, σύμφωνα με τη δυνατότητα που τους εκχωρεί η πρόσφατη υπουργική απόφαση, άνοιξαν τα καταστήματά τους την τελευταία Κυριακή (27 Ιουλίου). Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας εκτιμάται ότι ο αριθμός των καταστημάτων που άνοιξαν την Κυριακή είναι πολύ μικρός, ενώ υπενθυμίζεται ότι και την πρώτη Κυριακή των εκπτώσεων (20 Ιουλίου) είχε διαπιστωθεί ότι ένα πολύ μεγάλο ποσοστό επιχειρήσεων δεν παρέμειναν ανοιχτό (Αθήνα 40%, Θεσσαλονίκη 57%).

Ωστόσο, για τα καταστήματα που άνοιξαν, υπήρξε σχετική ταύτιση των απόψεων των επιχειρηματιών αναφορικά με τον τζίρο της Κυριακής, καθώς οι περισσότεροι καταστηματάρχες που επέλεξαν να λειτουργήσουν την επιχείρησή τους δήλωσαν από «λίγο έως καθόλου ικανοποιημένοι» από τον τζίρο των δύο Κυριακών του Ιουλίου.

Οι εκπτώσεις

Αντίθετα με την πρώτη εβδομάδα, τη δεύτερη εβδομάδα των εκπτώσεων φαίνεται ότι οι πωλήσεις για το μεγαλύτερο ποσοστό των καταστημάτων κινήθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα, καθώς το 29% θεωρεί καθόλου ικανοποιητικό το επίπεδο των πωλήσεων, ενώ η πλειονότητα (63%) των εμπόρων αναφέρει ότι οι πωλήσεις κινήθηκαν σε «όχι και τόσο ικανοποιητικά επίπεδα». Μόνο το 8% των ερωτηθέντων εκφράζει μεγάλη ικανοποίηση από τις πωλήσεις τη συγκεκριμένη εκπτωτική εβδομάδα.

Συνολικά, η καλοκαιρινή εκπτωτική περίοδος από άποψη πωλήσεων των εμπορικών καταστημάτων κινήθηκε στα ίδια ή ακόμα και σε λίγο χαμηλότερα επίπεδα από την αντίστοιχη περσινή. Το 51% των εμπόρων πραγματοποίησε αντίστοιχες πωλήσεις με τις περσινές, ενώ το 44% δηλώνει ότι φέτος οι πωλήσεις ήταν μειωμένες και μόνο το 5% είχε αυξημένες πωλήσεις κυρίως σε καταστήματα ένδυσης και υπόδησης.

Σύμφωνα με τους κατά τόπους εμπορικούς συλλόγους, οι πωλήσεις των καταστημάτων λιανεμπορίου το εν λόγω διάστημα των θερινών εκπτώσεων κινήθηκαν πτωτικά σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή θερινή εκπτωτική περίοδο.

Είναι πολύ ενδεικτικό ότι σε μεγάλα αστικά κέντρα όπως είναι ο Πειραιάς, η Πάτρα, το Ηράκλειο και η Λάρισα η υποχώρηση αυτή στο λιανεμπόριο κυμάνθηκε μεταξύ 10% και 20%. Ακόμα και σε τουριστικές περιοχές, όπως είναι η Κρήτη, η Ρόδος και η Κέρκυρα, ενώ αναμενόταν αυξημένη επισκεψιμότητα λόγω της τουριστικής περιόδου η οποία θα μπορούσε να μεταφραστεί σε αύξηση της εμπορικής κίνησης, αυτή δεν καταγράφηκε.

Συγκεκριμένα, συγκριτικά με τα στοιχεία της προηγούμενης χρονιάς, στο Ηράκλειο και στο Ρέθυμνο τα τουριστικά είδη σημειώνουν τις πρώτες δύο εβδομάδες πτώση 30%, στα Χανιά 20%, ενώ στη Ρόδο όπως και στην Κέρκυρα, η αγορά ήταν ελαφρώς υποτονική αλλά κοντά στα περσινά επίπεδα. Χαρακτηριστικό είναι ότι ενώ τα τουριστικά μεγέθη είναι εντυπωσιακά για τη φετινή χρονιά, ακόμα δεν έχουν μεταφραστεί σε αύξηση της αγοραστικής κίνησης και κατ΄ επέκταση του τζίρου των καταστημάτων, ιδίως σε παραδοσιακούς τουριστικούς προορισμούς. Τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν ότι η εμπορική και η τουριστική κίνηση δεν έχουν ακόμη συντονιστεί. Ταυτόχρονα, θεωρείται ότι κρίσιμο ρόλο στη διαμόρφωση της καταναλωτικής κίνησης διαδραμάτισε η αποστολή των εκκαθαριστικών σημειωμάτων από την εφορία, πριν και κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, γεγονός που πολλοί επαγγελματίες πιστεύουν ότι πάγωσε την αγορά.

Η ΕΣΕΕ υπενθυμίζει ότι οι εκπτώσεις συνεχίζονται για έναν ακόμα ολόκληρο μήνα και παραμένει αισιόδοξη, ότι όπως η τουριστική αντίστοιχα και η αγοραστική κίνηση μέχρι τα τέλη Αυγούστου θα βελτιωθεί, ώστε η συνολική εικόνα των φετινών εκπτώσεων να ικανοποιήσει τελικά τους εμπόρους και τους καταναλωτές.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v