Το τελικό σχέδιο νόμου για τα «κόκκινα» επιχειρηματικά δάνεια

Οι τελικοί όροι σε επιχειρήσεις για ρυθμίσεις των ληξιπρόθεσμων οφειλών ή εκκαθάριση. Η διαγραφή των προσαυξήσεων και οι 120 δόσεις. Τα «όπλα» των τραπεζών. Τι λέει η νομοθετική πρόταση.

Το τελικό σχέδιο νόμου για τα «κόκκινα» επιχειρηματικά δάνεια

Διαγραφή των προσαυξήσεων και των προστίμων από ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, μακροπρόθεσμη ρύθμιση των οφειλών προς τις τράπεζες με δόσεις που φτάνουν έως και τους 120 μήνες και αντίστοιχη ρύθμιση για τυχόν υπόλοιπο των προσαυξήσεων που δεν έχει διαγραφεί, καταβολή των οφειλών προς τους εργαζόμενους σε 12 μήνες αλλά και φορολογικά κίνητρα για τις τράπεζες προβλέπει, σύμφωνα με την Καθημερινή, η πρόταση του υπουργείου ανάπτυξης για τα επιχειρηματικά δάνεια, στο πλαίσιο της ρύθμισης των «κόκκινων» δανείων, η οποία εστάλη στις τράπεζες για διαβούλευση.

Η νομοθετική ρύθμιση αποδεσμεύει ουσιαστικά τα σχέδια εξυγίανσης των επιχειρήσεων από τα δικαστήρια, ο ρόλος των οποίων περιορίζεται στην έγκριση του σχεδίου αναδιάρθρωσης που συμφωνείται μεταξύ πιστωτών και οφειλετών, δηλαδή των διοικήσεων των υπερχρεωμένων επιχειρήσεων.

Η πρόταση νόμου του υπουργείου ανάπτυξης που έχει σταλεί προς διαβούλευση στις τράπεζες προβλέπει ουσιαστικά τη συμφωνία των δυο μερών, πιστωτών και οφειλετών, για τη ρύθμιση των επιχειρηματικών χρεών, με την προϋπόθεση ότι το σχέδιο εξυγίανσης φέρει την έγκριση του 60% των πιστωτών στο οποίο περιλαμβάνεται το 40% των τυχόν εμπράγματων εξασφαλίσεων.

Πρόκειται για ρύθμιση που δεσμεύει το σύνολο των πιστωτών της επιχείρησης, οι απαιτήσεις των οποίων ρυθμίζονται, ακόμη και εάν δεν είναι συμβαλλόμενοι στη συμφωνία. Για την εξυγίανση της επιχείρησης, η πρόταση αφήνει τη δικαιοδοσία που θα κρίνει τη βιωσιμότητά της στις τράπεζες, οι οποίες σε συνεργασία με τις διοικήσεις, μπορούν να επιστρατεύσουν όλα τα διαθέσιμα εργαλεία, όπως κεφαλαιοποίηση χρεών και ρύθμιση του δανείου, σε συνδυασμό με την αντίστοιχη δυνατότητα διαγραφής οφειλών από προσαυξήσεις προς το Δημόσιο και «κούρεμα» οφειλών, αφού όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και κάθε άλλο «πρόσφορο μέσο».

Οι επιχειρηματίες που έχουν καταλήξει σε σχετική συμφωνία με τους πιστωτές, μπορούν να κάνουν αίτηση υπαγωγής στις διατάξεις του νόμου μέχρι τις 30 Ιουνίου του 2015 (οι ημερομηνίες είναι υπό συζήτηση με τις τράπεζες). Η αίτηση θα πρέπει να συζητηθεί εντός διμήνου από την υποβολή της και το δικαστήριο θα πρέπει, εντός μηνός από τη συζήτηση, να αποδεχτεί την αίτηση και να εκδόσει την απόφαση. Το δικαστήριο δύναται να απορρίψει την αίτηση, σε περίπτωση που δεν του έχουν παρασχεθεί όλα τα απαραίτητα στοιχεία, ενώ κατά της απορριπτικής απόφασης επιτρέπεται η υποβολή έφεσης εντός 30 ημερών.

Πώς θα γίνει η ρύθμιση

Με τη δημοσίευση της απόφασης που κάνει αποδεκτή την έφεση, προβλέπεται η αναδιάρθρωση των οφειλών προς το Δημόσιο, τους ασφαλιστικούς φορείς και τους εργαζόμενους με τον εξής τρόπο:

- Διαγραφή των πάσης φύσεως προσαυξήσεων και προστίμων που έχουν επιβληθεί ως προς οφειλές που κατέστησαν υπερήμερες κατά την περίοδο από 1/1/2010 έως και 31/12/2013, η οποία θα εκτείνεται στο ίδιο ποσοστό διαγραφής που καθορίζεται για τους συναινούντες στη συμφωνία ρύθμισης πιστωτές.

- Εξόφληση των οφειλών της επιχείρησης προς την εφορία και τους ασφαλιστικούς φορείς, όπως αυτές είχαν στις 31/12/2013, σε ισόποσες άτοκες μηνιαίες δόσεις εντός του διαστήματος αποπληρωμής που καθορίζεται για τους συναινούντες στη συμφωνία ρύθμισης πιστωτές. Η εξόφληση δεν μπορεί να εκτείνεται σε περίοδο άνω των 10 ετών ενώ η ίδια περίοδος αποπληρωμής ισχύει για το μη διαγραφέν τμήμα των προσαυξήσεων και των προστίμων.

- Εξόφληση του οφειλόμενου στους εργαζόμενους χρέος, σε 12 μήνες. Της ρύθμισης εξαιρούνται, όπως είναι φυσικό, ποσά οφειλών από μη απόδοση ΦΠΑ, καθώς και ΦΜΥ για μη καταβληθείσες αμοιβές μισθωτών υπηρεσιών.

Για τις επιχειρήσεις και τους μετόχους τους, η ρύθμιση, εκτός από τη δυνατότητα διάσωσης της επιχείρησης, συνεπάγεται την αναστολή της ποινικής δίωξης, των πλημμελημάτων της έκδοσης ακάλυπτης επιταγής, την αναστολή των πάσης φύσεως διοικητικών μέτρων που λαμβάνονται εξαιτίας πράξεων ή παραλείψεων, η δίωξη των οποίων αναστέλλεται, καθώς και την άρση της απαγόρευσης ή του κωλύματος της έκδοσης επιταγών.

Ταχεία εκκαθάριση

Η πρόταση νόμου δίνει επίσης της δυνατότητα για υπαγωγή στη διαδικασία ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων, χωρίς δεσμευτική ισχύ για το σύνολο των πιστωτών, με την προϋπόθεση ότι στη ρύθμιση συναινεί το 50% του συνόλου των απαιτήσεων, στο οποίο περιλαμβάνεται το 30% των τυχόν εμπράγματων απαιτήσεων και ότι σε αυτή συναινούν ένα ή περισσότερα πιστωτικά ιδρύματα. Οι επιχειρηματίες μπορούν να κάνουν τη σχετική αίτηση έως τις 31/3/2015.

Αν και η νέα νομοθετική πρόταση που έχει επεξεργαστεί το υπουργείο δεν ενδίδει στις τραπεζικές πιέσεις για ανάληψη του μάνατζμεντ υπερχρεωμένων εταιριών από τις τράπεζες, χωρίς την έγκριση της γενικής συνέλευσης των μετόχων, τους δίνει ένα σημαντικό όπλο για την ταχεία εκκαθάριση επιχειρήσεων που βρίσκονται στο χείλος του γκρεμού και δεν έχουν χαρακτηριστικά βιωσιμότητας.

Πρόκειται για τη δυνατότητα που δίνει στο 40% των πιστωτών (το ποσοστό είναι υπό διαβούλευση με τις τράπεζες) να προχωρήσουν, υπό την καθοδήγηση του ειδικού διαχειριστή, στην πώληση ή την εκκαθάριση εν λειτουργία της επιχείρησης. Η διαδικασία ονομάζεται «έκτακτη διαδικασία ειδικής διαχείρισης» και οι προθεσμίες υποβολής της αίτησης στο δικαστήριο από τους πιστωτές και έκδοσης της απόφασης είναι ανάλογες με αυτές των συναινετικών λύσεων.

Η απειλή για ταχεία εκκαθάριση εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει ως μέσο πίεσης προς τις διοικήσεις που δεν συναινούν σε προγράμματα αναδιάρθρωσης, κάνοντας κατάχρηση της ιδιότητας του μετόχου.

Η ίδια πρόταση επιφυλάσσει κίνητρα και για τις τράπεζες, στη λογική της δυνατότητας κάλυψης της ζημίας από τη διαγραφή χρεών από τη φορολογία. Το θέμα αναμένεται ωστόσο ότι θα εξεταστεί συνολικά στο πλαίσιο της επικείμενης ρύθμισης για την αναβαλλόμενη φορολογία που εξετάζεται για τις τράπεζες. 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v