Μεταφορές: Νέα επεισόδια στην κόντρα ΕΕ - Ρωσίας

Η αναστολή ισχύος της Σύμβασης TIR, η οποία ρυθμίζει θέματα τελωνειακής διέλευσης των εμπορευμάτων από μία χώρα σε άλλη, φαίνεται ότι θα είναι το επόμενο θύμα στο μπρα ντε φερ μεταξύ Ρωσίας και Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πώς επηρεάζεται η Ελλάδα.

Μεταφορές: Νέα επεισόδια στην κόντρα ΕΕ - Ρωσίας

Σε περαιτέρω σκλήρυνση της στάσης της έναντι της Ρωσίας φαίνεται ότι είναι αποφασισμένη να προχωρήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, η Ε.Ε. βρίσκεται ένα βήμα πριν από τη λήψη απόφασης προκειμένου να προχωρήσουν οι ενέργειες που απαιτούνται για την αναστολή της Σύμβασης TIR (Transports Internationaux Routiers - Διεθνείς Οδικές Μεταφορές) στο έδαφος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για οχήματα προερχόμενα από τη Ρωσία.

Πηγές της Ε.Ε. υποστηρίζουν ότι η απόφαση αυτή, εφόσον ληφθεί, θα είναι το αποτέλεσμα της παραβίασης εκ μέρους της Ρωσίας της Σύμβασης TIR. Από την πλευρά τους, οι ρωσικές αρχές εξετάζουν την πιθανότητα να τερματίσουν τη Σύμβαση στις 30/11/2014, ενώ ήδη εφαρμόζουν περιορισμούς στη λειτουργία της, όπως την εφαρμογή της μόνο από ορισμένα σημεία του ρωσικού εδάφους.

Η Ρωσία τράβηξε πρώτη το... σκοινί

Τα προβλήματα ξεκίνησαν ήδη από την προηγούμενη χρονιά, οπότε η Ομοσπονδιακή Τελωνειακή Υπηρεσία της Ρωσικής Ομοσπονδίας (FCS) αποφάσισε να προχωρήσει στην επιβολή αυστηρών περιορισμών στη χρήση των δελτίων TIR στο έδαφος της Ρωσίας.

Να σημειώσουμε ότι η σύβαση TIR είναι το μόνο καθολικό σύστημα διαμετακόμισης, που επιτρέπει στα εμπορεύματα να διέλθουν από τη χώρα προέλευσης στη χώρα προορισμού σε σφραγισμένα διαμερίσματα φόρτωσης με τελωνειακή αναγνώριση του ελέγχου κατά μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού.

Η διαδικασία αυτή ελαχιστοποιεί τις διοικητικές και οικονομικές επιβαρύνσεις για τους μεταφορείς, αλλά και για τις επιχειρήσεις.

Ωστόσο, τα μέτρα που έλαβαν οι ρωσικές αρχές οδήγησαν στην απόρριψη των δελτίων TIR σε όλα σχεδόν τα τελωνεία της Ρωσίας, με αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις μεταφορών να υποχρεώνονται στην αγορά ρωσικής εγγύησης για τη διαμετακόμιση των εμπορευμάτων.

Σε περίπτωση που δεν αλλάξει η στάση της Ρωσίας, αναμένεται ότι η Ε.Ε. θα προχωρήσει στην υλοποίηση της απειλής για τερματισμό της Σύμβασης TIR, για όσο διάστημα ισχύουν τα μέτρα που έχουν υιοθετήσει οι Ρώσοι. Μια τέτοια εξέλιξη όμως, θα δυσχεράνει ακόμη περισσότερο τις οδικές μεταφορές εμπορευμάτων μεταξύ Ε.Ε. και Ρωσίας.

Μάλιστα, τυχόν σκλήρυνση της στάσης από την πλευρά της Ευρώπης θεωρείται βέβαιο ότι θα προκαλέσει αντίστοιχες κινήσεις από τη Ρωσία. Αυτό θα επηρεάσει ακόμη περισσότερο και τις μεταφορές στη χώρα μας που έχουν ήδη υποστεί τεράστιες απώλειες εξαιτίας της κρίσης στις σχέσεις Ρωσίας - Ε.Ε.

Σοβαρό το πρόβλημα για την ελληνική μεταφορά

Η ένταση στις σχέσεις μεταξύ Ε.Ε. και Ρωσίας και η απόφαση για την επιβολή εμπάργκο έχει προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στους Έλληνες μεταφορείς, που έχασαν ξαφνικά μια σημαντική αγορά σε μια εποχή κατά την οποία ο κλάδος περνάει πολύ δύσκολες μέρες.

Περίπου 300 ελληνικά φορτηγά, που δραστηριοποιούνταν μόνιμα στη μεταφορά εμπορευμάτων προς τη Ρωσία, κυρίως, αλλά και την Ουκρανία, βρίσκονται πλέον σε πολύ δύσκολη θέση. Τα τελευταία χρόνια η Ρωσία είχε εξελιχθεί σε υπολογίσιμη αγορά για την ελληνική διεθνή μεταφορά. Οι υπολογισμοί αναφέρουν ότι περίπου 230 οχήματα έκαναν μεταφορές προϊόντων μεταξύ των δύο χωρών σε μόνιμη βάση, ενώ περιστασιακά, ανάλογα με τις εποχικές ανάγκες, δρομολόγια εκτελούσαν επιπλέον 50 οχήματα.

Το ευρωπαϊκό εμπάργκο είχε ως αποτέλεσμα τα ελληνικά φορτηγά να σταματήσουν τα δρομολόγια προς τη Ρωσία.

Παράλληλα η κρίση στις σχέσεις Ρωσίας – Ουκρανίας έπληξε και τους αυτοκινητιστές που έκαναν δρομολόγια προς την Ουκρανία. Παρότι μικρότερης σημασίας, σε σχέση με την αγορά της Ρωσίας, στην Ουκρανία δραστηριοποιούνταν σε μόνιμη βάση περίπου 50 ελληνικά φορτηγά, τα οποία όμως πλέον έχουν μειωθεί στο μισό.

Η οικονομική επίπτωση για τους Έλληνες αυτοκινητιστές υπολογίζεται στα 10 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, ωστόσο το αίτημα να συμπεριληφθούν οι μεταφορές στους κλάδους που δικαιούνται αποζημίωση δεν έχει βρει, προς το παρόν, ανταπόκριση στις ευρωπαϊκές αρχές.

Οι Έλληνες αυτοκινητιστές πιέζουν προς την κατεύθυνση αυτή έχοντας συστήσει και κοινό μέτωπο με τους μεταφορείς άλλων χωρών, που επίσης έχουν πληγεί σοβαρά, όπως η Ιταλία, η Πολωνία και η Ισπανία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v