Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τα κριτήρια για επιστροφές ΦΠΑ σε 7 ημέρες

Ποιες επιχειρήσεις αποκλείονται από τις επιστροφές - εξπρές στον ΦΠΑ που σχεδιάζει η κυβέρνηση. Πώς θα γίνονται οι έλεγχοι από το οικονομικό επιτελείο. Οι φοροπαραβάσεις που οδηγούν στον αποκλεισμό από το νέο μέτρο. Τι λέει η απόφαση Σαβαΐδου.

Τα κριτήρια για επιστροφές ΦΠΑ σε 7 ημέρες

Από τετραπλό κόσκινο θα περνούν οι επιχειρήσεις οι οποίες αιτούνται επιστροφή ΦΠΑ, προκειμένου να προκύψει ο κατάλογος των δικαιούχων επιστροφών εξπρές -χωρίς προηγούμενο έλεγχο- με στόχο να ενισχυθεί η ρευστότητα στην αγορά.

Το καθαρό φορολογικό προφίλ που δίνει προτεραιότητα στις επιστροφές ΦΠΑ σε μια επιχείρηση συνίσταται σε εταιρείες με εμπρόθεσμη υποβολή των δηλώσεων ΦΠΑ, φορολογικών δηλώσεων και παρακρατούμενων φόρων, που έχουν τακτοποιήσει ληξιπρόθεσμες οφειλές, δεν βαρύνονται με παραβάσεις φοροδιαφυγής και έχουν ελεγχθεί για τουλάχιστον τρεις φορολογικές περιόδους, με τα ευρήματα των ελέγχων να δείχνουν αποκλίσεις μικρότερες του 5% ανάμεσα στα αιτούμενα ποσά επιστροφής και στα τελικά ποσά που αποδόθηκαν. Όλα αυτά σε ένα χρονικό πλαίσιο των τελευταίων τεσσάρων διαχειριστικών περιόδων.

Η απόφαση που υπέγραψε η Γενική Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Κ. Σαβαΐδου θέτει σε προτεραιότητα για τις επιστροφές-εξπρές κυρίως εξαγωγικές επιχειρήσεις αλλά και επιχειρήσεις οι οποίες αιτούνται υψηλά ποσά επιστροφής ΦΠΑ, λόγω κυρίως πράξεων που δεν επιβαρύνονται με ΦΠΑ, με δικαίωμα έκπτωσης και μεγάλο βαθμό φορολογικής συμμόρφωσης.

Παρότι στην απόφαση δεν προσδιορίζεται με ακρίβεια ο χρόνος των επιστροφών-εξπρές , πηγές της ΓΓΔΕ αναφέρουν ενδεικτικά ότι μπορεί να είναι ένα χρονικό διάστημα ακόμα και 7-10 ημερών.

Σύμφωνα με την απόφαση, οι αιτήσεις επιστροφής, που υποβάλλονται από υποκείμενους που πραγματοποιούν απαλλασσόμενες πράξεις ή πράξεις φορολογητέες εκτός Ελλάδας, με δικαίωμα έκπτωσης του φόρου εισροών, σε ποσοστό τουλάχιστον 50% του συνολικού κύκλου εργασιών τους κατά την προηγούμενη διαχειριστική περίοδο και περιλαμβάνονται σε κατάλογο επιχειρήσεων, διεκπεραιώνονται κατά προτεραιότητα και χωρίς έλεγχο.

Στον κατάλογο αυτό περιλαμβάνονται οι επιχειρήσεις των οποίων το αιτούμενο προς επιστροφή ποσό κατά τo προηγούμενο ημερολογιακό έτος ανέρχεται έως και είκοσι τοις εκατό (20%) του συνολικά αιτούμενου προς επιστροφή ποσού από όλες τις επιχειρήσεις κατά το προηγούμενο ημερολογιακό έτος και οι οποίες κατατάσσονται κατά φθίνουσα σειρά με βάση το ύψος του αιτούμενου ποσού, εφόσον πληρούν σωρευτικά τα παρακάτω κριτήρια:

α) Κατά τις τελευταίες τέσσερις (4) προηγούμενες διαχειριστικές περιόδους:

i) Έχουν ελεγχθεί για τουλάχιστον τρεις (3) φορολογικές περιόδους και το σύνολο του επιστραφέντος κατόπιν ελέγχου ποσού δεν διαφέρει από το συνολικά αιτούμενο ποσό σε ποσοστό άνω του 5%.

ii) Δεν έχουν διαπράξει φοροδιαφυγή σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 55 και δεν έχουν υποπέσει σε οποιαδήποτε παράβαση, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην περ. θ΄ της παρ. 1 του άρθρου 54 και στην παρ. 2 του άρθρου 55 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας. Ειδικά για τις χρήσεις έως και 31.12.2013 δεν πρέπει να έχουν υποπέσει σε οποιαδήποτε από τις παραβάσεις που αναφέρονται στο παράρτημα Ι της παρούσας.

iii) Έχουν υποβάλει εμπρόθεσμα το σύνολο των δηλώσεων ΦΠΑ, απόδοσης παρακρατούμενων φόρων μισθωτών υπηρεσιών και φορολογίας εισοδήματος, καθώς και των ανακεφαλαιωτικών πινάκων των παραγράφων 5, 5α και 5β του άρθρου 36 του Κώδικα ΦΠΑ.

β) Έχουν τακτοποιήσει τυχόν ληξιπρόθεσμες οφειλές με οποιονδήποτε από τους προβλεπόμενους νόμιμους τρόπους (ρύθμιση ή αναστολή), κατά το χρόνο αξιολόγησης της αίτησης επιστροφής ΦΠΑ.

Ο κατάλογος επιχειρήσεων της παραγράφου 1 καθορίζεται κατά το μήνα Ιανουάριο κάθε έτους. Ειδικά για την πρώτη εφαρμογή της παρούσας, ο κατάλογος της παραγράφου 1 θα καταρτιστεί άμεσα με τη δημοσίευση της παρούσας απόφασης και θα ισχύει για όλες τις εκκρεμείς αιτήσεις επιστροφής, που έχουν υποβληθεί από 1η.1.2014 από τις επιχειρήσεις που θα περιλαμβάνονται στον κατάλογο, με την προϋπόθεση ότι δεν έχει ξεκινήσει ο έλεγχος.

Σε περίπτωση που για μία ή περισσότερες από τις επιχειρήσεις του καταλόγου της παραγράφου 1 της παρούσας διαπιστωθεί η μη πλήρωση αθροιστικά των κριτηρίων που αναφέρονται στην παράγραφο 2, η επιχείρηση διαγράφεται από τον κατάλογο. Η διαγραφή γίνεται οποτεδήποτε εντός του έτους ισχύος του καταλόγου και αμέσως με την ανωτέρω διαπίστωση.

Σε κάθε περίπτωση, εφόσον ο αρμόδιος προϊστάμενος Δ.Ο.Υ. διαθέτει στοιχεία από τα οποία προκύπτουν ισχυρές ενδείξεις παραβατικότητας της επιχείρησης, υποχρεούται να ζητήσει τη διενέργεια ελέγχου πριν από την επιστροφή. Το αίτημα, με πλήρη αιτιολόγηση, υποβάλλεται εγγράφως στη Δ/νση Επιχειρησιακού Σχεδιασμού, η οποία το εγκρίνει ή το απορρίπτει εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία λήψης του αιτήματος.

Μετά τη διενέργεια της επιστροφής διενεργείται ετησίως δειγματοληπτικός έλεγχος στις επιχειρήσεις που περιλαμβάνονται στον κατάλογο της παραγράφου 1. Το εν λόγω δείγμα προσδιορίζεται από τη Δ/νση Επιχειρησιακού Σχεδιασμού και καλύπτει τουλάχιστον το 10% των εν λόγω εταιρειών.

Ο κατάλογος των φοροπαραβάσεων που κόβει τις επιστροφές-εξπρές

Σύμφωνα με τον πίνακα παραβάσεων για χρήσεις μέχρι τις 31.12.2013, προκειμένου για την εφαρμογή της απόφασης, οι επιχειρήσεις αποκλείονται από τον σχετικό κατάλογο των επιστροφών-εξπρές εφόσον διαπιστώνεται φοροδιαφυγή, και ειδικότερα:

1. Μη τήρηση βιβλίων πρωτογενών καταχωρίσεων ή τήρηση κατώτερης κατηγορίας ή μη τήρηση ισοζυγίου γενικού αναλυτικών καθολικών.

2. Μη τήρηση πρόσθετων βιβλίων της παρ. 5 του άρθρου 10 του ΚΒΣ ή της παρ. 23 του άρθρου 4 του Κ.Φ.Α.Σ. ή του βιβλίου κοστολογίου οικοδομών καθώς και η μη καταχώριση ή ανακριβής καταχώριση στα βιβλία αυτά.

3. Παρεμπόδιση του προληπτικού ελέγχου με θετικές ενέργειες ή μη επίδειξη βιβλίων και στοιχείων για δεύτερη και επόμενη φορά.

4. Μη καταχώριση ή ανακριβής καταχώριση στοιχείων ή καταχώριση ανύπαρκτης αγοράς, πώλησης, εσόδου, εξόδου.

5. Μη καταχώριση ή ανακριβής καταχώριση ως προς την ποσότητα στο Βιβλίο Απογραφών εμπορεύσιμου περιουσιακού στοιχείου ή καταχώριση ανύπαρκτου στοιχείου απογραφής.

6. Μη έκδοση φορολογικού στοιχείου ή ανακριβής έκδοσή του ή μη καταχώριση σερβιρισθέντων ειδών στα δελτία παραγγελίας.

7. Μη έκδοση στοιχείου παράδοσης κτισμάτων.

8. Μη διαφύλαξη βιβλίων, στοιχείων και άλλων δικαιολογητικών εγγραφής καθώς και φορολογικών μηχανισμών.

9. Έκδοση πλαστών ή έκδοση – λήψη εικονικών (μερικώς ή ολικώς) φορολογικών στοιχείων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v