Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ο πλανήτης... απογειώνεται

Στο προσκήνιο της αεροπορικής αγοράς τα επόμενα χρόνια έρχονται οι αναδυόμενες αγορές Ασίας, Λατινικής Αμερικής και Μέσης Ανατολής. Ηγετικό ρόλο θα έχουν η Κίνα και η Ινδία όπου η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια αυξάνεται αλματωδώς.

Ο πλανήτης... απογειώνεται

Οι αναδυόμενες αγορές, όπως αυτές της Ασίας, της Λατινικής Αμερικής, της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής αλλά και η αστικοποίηση θα είναι οι βασικοί λόγοι για τους οποίους θα συνεχίσει να αυξάνει τα επόμενα χρόνια η αεροπορική κίνηση παγκοσμίως.

Σύμφωνα με την ανάλυση του Airbus' Global Market Forecast την επόμενη 20ετία, δηλαδή ως το 2033, θα χρειαστούν περισσότερα από 31.000 νέα αεροσκάφη για την κάλυψη των αυξημένων αναγκών της κίνησης. Με αφορμή τη συμπλήρωση 100 ετών από τα πρώτα επιβατικά αεροπορικά ταξίδια, το 1914, η Airbus επισημαίνει ότι σήμερα 32 εκατομμύρια πτήσεις μεταφέρουν 3 δισ. επιβάτες και 50 εκατομμύρια τόνους φορτίου ετησίως. Ο οικονομικός αντίκτυπος του τομέα της αεροπλοΐας παγκοσμίως σήμερα ανέρχεται στα 2,4 τρισ. δολάρια ετησίως.

Σύμφωνα με το Airbus' Global Market Forecast τα επόμενα 20 χρόνια (2014-2033), η επιβατική κίνηση θα αυξάνεται κατά 4,7% ετησίως, γεγονός που θα οδηγήσει στην ανάγκη για 31.400 νέα επιβατικά και αεροσκάφη φορτίου (100 θέσεων και άνω) αξίας 4,6 τρισ. δολαρίων. Ο στόλος των επιβατικών και των εμπορικών αεροσκαφών θα αυξηθεί από 18.500 που είναι σήμερα στα 37.500 το 2033, αύξηση περίπου 19.000 αεροσκαφών. Παράλληλα υπολογίζεται ότι 12.400 αεροσκάφη παλαιοτέρων μη οικονομικών τύπων θα αποσυρθούν.

Εκρηκτική η άνοδος της μεσαίας τάξης στην Ασία τα επόμενα χρόνια

Η ίδια ανάλυση επισημαίνει ότι η οικονομική άνοδος στις αναδυόμενες αγορές όπως της Ασίας, της Λατινικής Αμερικής, της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής ξεπερνά τους ρυθμούς άλλων οικονομικά ανεπτυγμένων περιοχών.

Μια σημαντική επίδραση αυτής της εξέλιξης είναι ότι οι μεσαίες κοινωνικές τάξεις στην Ασία αναμένεται να τετραπλασιασθούν σε μέγεθος μέχρι το 2033, ενώ παγκοσμίως θα διπλασιασθούν από 33% σε 63%. Ως αποτέλεσμα της διεθνούς αστικοποίησης και της συγκέντρωσης του πλούτου, ο αριθμός των κυρίων πόλεων (έτσι αποκαλούνται οι πόλεις στις οποίες καθημερινά καταγράφονται περισσότεροι από 10.000 επιβάτες μεγάλων αποστάσεων) της αεροπλοΐας θα διπλασιασθούν σε 91 παγκοσμίως. Οι πόλεις αυτές θα αποτελέσουν κέντρα δημιουργίας πλούτου με το 35% του Παγκόσμιου ΑΕΠ να παράγεται σε αυτές, και με το 95% των πτήσεων μεγάλων αποστάσεων να πραγματοποιείται από αυτές ή μέσω αυτών.

Στις προηγμένες οικονομίες, η διεθνής ροή κίνησης θα είναι ταχύτατα αναπτυσσόμενη. Στις αναδυόμενες αγορές, όπως της Λατινικής Αμερικής, της Αφρικής και της Ασίας και του Ειρηνικού η ροή θα αυξάνεται με ακόμη ταχύτερους ρυθμούς. Για παράδειγμα η άνοδος της κίνησης συνδυασμένη με την αυξημένη προσβασιμότητα των αεροπορικών ταξιδιών θα βρει την Ινδία να πετυχαίνει ρεκόρ αύξησης στην εσωτερική κίνηση, καθιστώντας την μία από τις 10 μεγαλύτερες αγορές έως το 2033.

«Η αεροπλοΐα αυξάνει εντυπωσιακά τα μεγέθη της και οι τελευταίες προβλέψεις επιβεβαιώνουν τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξή της. Παρόλο που οι ώριμες αγορές όπως της Ευρώπης και της Β. Αμερικής θα συνεχίσουν να αυξάνονται, η Ασία θα αναδειχθεί μαζί με τις υπόλοιπες αναδυόμενες για τη δυναμική της ανάπτυξη" επισημαίνει ο John Leahy, Airbus Chief Operating Officer, Customers. "Η ανάπτυξη αυτή επιβεβαιώνεται από την κινεζική εσωτερική κίνηση που αναμένεται να σκαρφαλώσει στην πρώτη θέση των αεροπορικών αγορών εντός των επόμενων 10 ετών».

Συνεχής αύξηση της ζήτησης για μεγαλύτερα αεροσκάφη

Στην αγορά αεροσκαφών ευρείας ατράκτου, η Airbus προβλέπει μια συνεχή τάση προς όλο και μεγαλύτερα αεροσκάφη, που θα πετούν σε πτήσεις μεγάλων αποστάσεων και σε ένα μεγάλο εύρος περιφερειακών και εσωτερικών πτήσεων. Ως αποτέλεσμα η Airbus προβλέπει ζήτηση για περίπου 9.300 αεροσκάφη ευρείας ατράκτου (επιβατηγά και φορτίου) τα επόμενα 20 χρόνια αξίας περίπου 2,5 τρισ. δολαρίων. Αυτό αντιστοιχεί σε 30% του συνόλου των παραδόσεων νέων αεροσκαφών για την περίοδο της πρόβλεψης και σε 55% αντίστοιχα της αξίας.

«Προβλέπουμε ισχυρή αύξηση στα ευρείας ατράκτου αεροσκάφη διπλού διαδρόμου όπως τα δικά μας A350 XWB και A330neo. Η ζήτηση ξεπερνά την προσφορά σε αυτά τα νέας γενιάς αεροσκάφη, ειδικά την περίοδο, 2017 - 2022 και αργότερα, έτσι λοιπόν μελετούμε αύξηση της παραγωγής και στα 2 αυτά νέα μοντέλα». Ανέφερε ο John Leahy. Το πρώτο A350 XWB θα παραδοθεί αργότερα στα μέσα του τρέχοντος έτους, ενώ το πρώτο A330neo το 2017.

Η ζήτηση για τα ευρείας ατράκτου θα περιλαμβάνει περίπου 7.800 αεροσκάφη διπλού διαδρόμου μεταξύ 250 και 400 θέσεων και περίπου 1.500 πολύ μεγάλα αεροσκάφη άνω των 400 θέσεων για κάλυψη των πιο απασχολημένων προορισμών. Αντανακλώντας μια μεγαλύτερη του μέσου όρου ανάπτυξη και συγκέντρωση στις μεγάλες πόλεις, σχεδόν οι μισοί από τους επιβάτες των ευρείας ατράκτου νέων αεροσκαφών θα μεταφέρονται από εταιρείες με βάση την περιοχή της Ασίας και του Ειρηνικού, και θα ακολουθούν η Μέση Ανατολή (με 16%), η Ευρώπη (15%) και η Β. Αμερική (9%).

Η Airbus εκτιμά ότι η ίδια θα κερδίσει ένα ηγετικό μερίδιο από την αγορά αυτή της ευρείας ατράκτου με τους τύπους A330, A350 και A380 που αντιπροσωπεύουν την πιο μοντέρνα και πλήρη σειρά προϊόντων που υπάρχει σήμερα στην κατηγορία μεταξύ 200 και 500 θέσεων.

Στην αγορά μονού διαδρόμου, όπου η οικογένεια του τύπου A320 και η νεότερη γενιά A320neo είναι ήδη εδραιωμένες ως ηγέτιδες, οι τελευταίες εκτιμήσεις της Airbus προβλέπουν απαίτηση για πάνω από 22.000 νέα αεροσκάφη αξίας 2,1 τρισ. δολαρίων μέσα στα επόμενα 20 χρόνια, αύξηση της τάξης των 2.000 αεροσκαφών συγκριτικά με την προηγούμενη πρόβλεψη, αντιπροσωπεύοντας το 70% όλων των νέων μονάδων και το 45% της αξίας του συνόλου των παραδόσεων.

Η ζήτηση για αεροσκάφη μονού διαδρόμου θα συνεχίσει να παραμένει υψηλή σε αγορές όπως η Ευρώπη και η Βόρεια Αμερική, με παραδόσεις που αντιστοιχούν περίπου στο 22% και στο 21%. Ωστόσο, οι δύο περιοχές θα αρχίσουν να υπολείπονται λόγω της αυξανόμενης ζήτησης για αεροσκάφη μονού διαδρόμου στην Ασία. Αυτό θα είναι αποτέλεσμα της ζήτησης από τις εσωτερικές αγορές της Κίνας και της Ινδίας, καθώς και το αυξανόμενο μερίδιο των εταιρειών χαμηλού ναύλου στη Νοτιοανατολική Ασία, με ποσοστό περίπου 37% του συνόλου των παραδόσεων αεροσκαφών μονού διαδρόμου να αφορά την περιοχή Ασίας-Ειρηνικού.

Η αύξηση της αεροπορικής κίνησης έχει οδηγήσει σε ένα «αυξανόμενο» μέγεθος κατά 40% από το 1980, με τις αεροπορικές εταιρείες να επιλέγουν μεγαλύτερα αεροσκάφη ή υπάρχοντα αποθέματα με προσαρμόσιμο μέγεθος. Μεγαλύτερα αεροσκάφη, όπως το Α380 συνδυασμένα με τους μεγαλύτερους συντελεστές παραγόντων έχουν ως αποτέλεσμα την αποδοτική χρήση του περιορισμένου διαθέσιμου χρόνου παραμονής των αεροσκαφών στον αερολιμένα και συμβάλλουν στην αύξηση του αριθμού των επιβατών, χωρίς επιπλέον πτήσεις, όπως ανακοινώθηκε από το αεροδρόμιο Heathrow του Λονδίνου.

Τα τελευταία 40 χρόνια η εστίαση στην αειφόρο ανάπτυξη κατέστησε ικανή τη μείωση κατανάλωσης καυσίμων και θορύβου τουλάχιστον κατά 70% και η τάση αυτή συνεχίζεται με καινοτομίες όπως το A320neo, το A330neo, το Α380 και το Α350 XWB.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v