Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αγωγός ΤΑΡ: Το ΥΠΑΝ μεσολαβεί στο ΥΠΕΚΑ για τις άδειες

Τον «ενδιάμεσο» στο υπουργείο Περιβάλλοντος θα κάνει το ΥΠΑΝ προκειμένου να λάβει ο ΤΑΡ τις 11 άδειες που απαιτούνται για την έναρξη των εργασιών του αγωγού. Την ίδια στιγμή τα πραγματικά προβλήματα, έχουν να κάνουν με τις τοπικές αντιδράσεις στους νομούς Καβάλας, Σερρών.

Αγωγός ΤΑΡ: Το ΥΠΑΝ μεσολαβεί στο ΥΠΕΚΑ για τις άδειες

«Σφήνα» στο ΥΠΕΚΑ μπαίνει το υπουργείο Ανάπτυξης, σε ό,τι αφορά στις αδειοδοτήσεις του αγωγού ΤΑΡ. Σύμφωνα με τον υφυπουργό Ανάπτυξης Νότη Μιταράκη, στο υπουργείο του συστήθηκε ειδική ομάδα εργασίας, με σκοπό την μεσολάβηση προς το υπουργείο ΠΕΚΑ για τη λήψη όλων των απαιτούμενων αδειών.

Αυτό σημαίνει ότι τα στελέχη του ΤΑΡ, αντί να απευθύνονται απευθείας στο ΥΠΕΚΑ το οποίο έχει υπό την εποπτεία του το ενεργειακό έργο και είναι αρμόδιο για την έκδοση των αδειών, θα απευθύνονται πρώτα στο ΥΠΑΝ και στη συνέχεια το ΥΠΑΝ στο ΥΠΕΚΑ για την έκδοση των 10-11 αδειών που απαιτούνται για την εγκατάσταση των εργοταξίων και την έναρξη του έργου.

Και αυτό τη στιγμή που το ΥΠΕΚΑ γνωρίζει καλύτερα από οποιονδήποτε άλλο το έργο καθώς το προωθεί και το παρακολουθεί από τη στιγμή που κατατέθηκε η πρόταση του ΤΑΡ.

Πρόκειται για ένα ακόμη δείγμα πλήρους ανυπαρξίας συντονισμού μεταξύ των παραγωγικών υπουργείων, αλλά και χαρακτηριστικό της διάθεσης πολιτικών ηγεσιών να συνδέουν τη δραστηριότητα των υπουργείων με αρμοδιότητες άλλων, απλά και μόνο για να φανεί ότι παράγουν έργο.

Για το συγκεκριμένο έργο, το ποίο θα χρηματοδοτηθεί αποκλειστικά από τους επενδυτές, χωρίς κρατικές ή κοινοτικές επιδοτήσεις, έχει υπογραφεί πανηγυρικά ειδική συμφωνία, (Host Government Agreement) η οποία καλύπτει τις εκατέρωθεν υποχρεώσεις (υποχρεώσεις εταιρείας του αγωγού έναντι του Ελληνικού Κράτους και του Ελληνικού Κράτους έναντι της εταιρείας του αγωγού).

Δεν απαιτείται δηλαδή ούτε ένταξη σε διαδικασίες fast track ούτε και άλλα ενδιάμεσα όργανα, αφού οι δύο πλευρές συμφωνούν στις εκατέρωθεν υποχρεώσεις, ιδίως σε ό,τι αφορά τους όρους λειτουργίας του αγωγού, τις διαδικασίες απαλλοτριώσεων, τις αποζημιώσεις των θιγομένων κλπ.

Παρόλα αυτά, ήδη ξεκίνησε να λειτουργεί η ομάδα εργασίας στο ΥΠΑΝ και οι συσκέψεις με τα στελέχη του ΤΑΡ, ώστε τα μέλη της πρώτης να ενημερωθούν για τις απαιτούμενες άδειες και να προγραμματίσουν τη δράση τους για την προώθηση των αδειοδοτήσεων από το ΥΠΕΚΑ.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Euro2day.gr, προκειμένου να ξεκινήσουν οι εργασίες, εκτός της μελέτης περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων η οποία εγκρίθηκε από το ΥΠΕΚΑ, απαιτείται η έκδοση επιπλέον οκτώ αδειών από τις υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ και τρεις άδειες από δασαρχεία, τα οποία και πάλι εμμέσως υπάγονται στο ίδιο υπουργείο.

Την ίδια στιγμή, η προώθηση του έργου του αγωγού, συνεχίζει να αντιμετωπίζει τις έντονες αντιδράσεις τοπικών φορέων στους νομούς Καβάλας και Σερρών. Στον πρώτο νομό παρά τις επανειλημμένες συσκέψεις σε περιφερειακό και κεντρικό επίπεδο, δεν έχει επιτευχθεί συμφωνία για την οριστική όδευση του αγωγού από περιοχές όπως τα Τενάγη, παρά τις δεκάδες τροποποιήσεις που έχουν γίνει. Έτσι ο Αγροτικός Σύλλογος Καβάλας, σύμφωνα με τον πρόεδρό του Θέμη Καλπακίδη, είναι έτοιμος να προσφύγει στο ΣτΕ, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ομαλή εξέλιξη του έργου και την επίτευξη των χρονοδιαγραμμάτων.

Σε ό,τι αφορά στο Νομό Σερρών, οι αντιδράσεις αφορούν τη χωροθέτηση του σταθμού συμπίεσης. Η αρχική επιλογή, σε περιοχή του Δήμου Εμμανουήλ Παππά, έχει απορριφθεί από τον τοπικό Δήμο και του φορείς της περιοχής, όπως και η μία από τις δύο εναλλακτικές, στο Δήμο Νέας Ζίχνης. Έτσι μένει για εξέταση η λύση στην κοινότητα Στρυμονικού, χωρίς ακόμη να είναι γνωστό αν θα γίνει αποδεκτή.

Έτσι ενώ σε κεντρικό επίπεδο και ενδεχομένως στην εταιρεία του ΤΑΡ στην Ελβετία, να θεωρούν ότι όλα εξελίσσονται ομαλά, στην ουσία το έργο και κατ΄ επέκταση η προώθηση πολιτικών διαφοροποίησης των πηγών εφοδιασμού και απεξάρτησης από το ρωσικό αέριο, αντιμετωπίζουν άλλα είδους προβλήματα από αυτά που νομίζουν ότι λύνουν οι ειδικές ομάδες εργασίας του ΥΠΑΝ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v