Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πώς τα telecoms μπορούν να αυξήσουν το ΑΕΠ κατά 1,9 δισ.

Μεγάλα οφέλη στην εθνική οικονομία μπορούν να προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες τηλεπικοινωνιών. Αναγκαίες οι παρεμβάσεις σε θεσμικό επίπεδο. Οι πρακτικές που χρησιμοποιούνται σε άλλες χώρες. Τι κατέθεσαν στελέχη της αγοράς σε κλαδικό συνέδριο.

Πώς τα telecoms μπορούν να αυξήσουν το ΑΕΠ κατά 1,9 δισ.

Ανεκμετάλλευτες παραμένουν σε πολύ μεγάλο βαθμό οι δυνατότητες των νέων τεχνολογιών στην Ελλάδα. Την ώρα που η χώρα μας κυνηγάει με το... τουφέκι επενδύσεις, που δεν λένε να έρθουν, κρατά καθηλωμένη τη δυναμική των τηλεπικοινωνιών, από τις οποίες θα μπορούσε με μικρές, αλλά ουσιαστικές παρεμβάσεις να αντλήσει τεράστια οφέλη.

Χαρακτηριστικό είναι ότι οι εκτιμήσεις αναφέρουν πως αν η διείσδυση της κινητής ευρυζωνικότητας (mobile broadband) στην Ελλάδα συγκλίνει με τον μέσο όρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα προκύψει αύξηση του ΑΕΠ κατά περίπου 700 εκατομμύρια ευρώ.

Επίσης αύξηση του ΑΕΠ κατά 1,2 δισ. ευρώ υπολογίζεται ότι θα μπορούσε να φέρει η σύγκλιση της χρήσης δεδομένων με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο. Τις εκτιμήσεις αυτές διατύπωσε ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας (ΕΕΚΤ) Γιώργος Στεφανόπουλος στο πλαίσιο του 16ου Συνεδρίου Infocom «Techonomy: Time for Synergies!».

Ο κ. Στεφανόπουλος στην τοποθέτησή του ήταν ιδιαίτερα δηκτικός για τον τρόπο με τον οποίο η Πολιτεία αντιμετωπίζει τον κλάδο της κινητής τηλεφωνίας, ο οποίος, ωστόσο, δεν σταμάτησε να επενδύει ούτε και κατά την οικονομική κρίση, στη διάρκεια της οποίας απώλεσε σχεδόν το 60% του τζίρου του.

Ως χαρακτηριστικά παραδείγματα της στάσης που τηρεί η δημόσια διοίκηση έναντι του κλάδου ανέφερε ότι την τελευταία οκταετία εξελίσσεται μια προσπάθεια για τη δημιουργία νέου θεσμικού καθεστώτος που να αφορά την αδειοδότηση των σταθμών βάσης, ωστόσο ακόμη ο κλάδος βρίσκεται σε αναμονή του σχετικού νόμου, αφού οι προηγούμενες ρυθμίσεις απέτυχαν παταγωδώς.

Κωλυσιεργία

Χαρακτηριστικό είναι ότι η ΚΥΑ για τα Πάρκα Κεραιών βρίσκεται σε εκκρεμότητα από το 2006. Επίσης από το 2006 εκκρεμούσε και η ΚΥΑ για τις Τυποποιημένες Κατασκευές Κεραιών, η οποία εκδόθηκε το 2012, ενώ μόλις φέτος εκδόθηκε η πρώτη διοικητική απόφαση ως αποτέλεσμα της συγκεκριμένης Κοινής Υπουργικής Απόφασης. Πρόκειται για μια χαρακτηριστική περίπτωση ετεροχρονισμένης διοικητικής πράξης που, τώρα που εκδόθηκε, εξυπηρετεί ελάχιστες ανάγκες, αφού πλέον οι νέες κατασκευές αδειών είναι ελάχιστες, ανέφερε ο κ. Στεφανόπουλος.

Πάντως, και παρά το δύσκολο περιβάλλον, οι κινητές επικοινωνίες συνεισφέρουν 6,8% στο ΑΕΠ και 1,2 δισ. ευρώ στα δημόσια έσοδα, ενώ το 2008, οπότε και ο κλάδος βρισκόταν στο απόγειό του, η συνεισφορά του ήταν 1.958 δισ. ευρώ. Ακόμη και μέσα στην κρίση ο κλάδος συνεχίζει να επενδύσει κάθε χρόνο το 11% - 15% των εσόδων του και το 25% - 33% του EBIDTA, χωρίς στις επενδύσεις να υπολογίζονται τα ποσά που διέθεσαν οι εταιρείες για τις άδειες.

Λουρόπουλος: Κίνδυνος άλωσης από Αμερικανούς και Ασιάτες επενδυτές

Την ανάγκη να υπάρξουν αλλαγές στην αντιμετώπιση της Πολιτείας απέναντι στις νέες τεχνολογίες παραδέχθηκε και ο πρόεδρος της ΕΕΤΤ, ο οποίος υποστήριξε ότι τα εργαλεία που παρέχει η σύγχρονη τεχνολογία είναι ο ασφαλέστερος δρόμος εξόδου από την κρίση. Ο κ. Λουρόπουλος σημείωσε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση επιχειρεί να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις επενδύσεων ώστε ο καταναλωτής να απολαμβάνει υπερυψηλές ταχύτητες ως το 2020. Η πρόκληση, τόνισε, είναι να φτάσουμε στον τελικό χρήστη με ευρυζωνικές συνδέσεις, αλλιώς ο κλάδος κινδυνεύει να ελέγχεται σε πολύ λίγα χρόνια από αμερικανικές και ασιατικές επιχειρήσεις κι επενδυτές.

Ως χαρακτηριστικά παραδείγματα λανθασμένων πρακτικών που υιοθετήθηκαν στο παρελθόν στην Ελλάδα ο πρόεδρος της ΕΕΤΤ ανέφερε ότι οι προϋπολογισμό των έργων που αφορούν τις νέες τεχνολογίες είναι ιδιαίτερα σφιχτοί, σε σχέση με άλλες χώρες, ενώ, τις περισσότερες φορές τα έργα αυτά προωθούνται με καθυστέρηση σε σχέση με τους τεχνολογικούς κύκλους και όταν ολοκληρώνονται είναι ήδη παρωχημένα.

Το αποτέλεσμα των πρακτικών αυτών, σημείωσε ο κ. Λουρόπουλος, είναι η καθυστέρηση στην ευρυζωνικότητα, οι μη ικανοποιημένοι χρήστες, αλλά και η αδυναμία του Δημοσίου να εκμεταλλευθεί τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών για την άσκηση πολιτικής.

Αλλαγή στη νομοθεσία και αντιγραφή πρακτικών άλλων χωρών

Ο κ. Λουρόπουλος επισήμανε την ανάγκη της συνεργασίας όλων των εμπλεκόμενων αλλά και γενναίων επενδύσεων. Χρειαζόμαστε ευρυζωνικότητα παντού και αν χρειαστεί να γίνει και αλλαγή της νομοθεσίας προκειμένου το πλαίσιο να γίνει βοηθητικό, σημείωσε. Ο πρόεδρος της ΕΕΤΤ τόνισε ακόμη και την ανάγκη πολιτικής συνέχειας ώστε να υπάρξει αποτέλεσμα, υποστηρίζοντας μάλιστα τη δημιουργία μόνιμης θέσης υφυπουργού με αρμοδιότητα σε θέματα τεχνολογίας ο οποίος να έχει και κατευθείαν αναφορά στον πρωθυπουργό.

Τέλος ο πρόεδρος της ΕΕΤΤ υποστήριξε ότι θα πρέπει η Ελλάδα να αναπτύξει στρατηγική cloud computing, αντιγράφοντας το παράδειγμα χωρών όπως η Βρετανία και οι ΗΠΑ, όπου η κυβέρνηση αποθαρρύνει τις υπηρεσίες να αγοράζουν λύσεις.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v