Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Eλ. Βενιζέλος: Σε ομηρεία τα επενδυτικά σχέδια λόγω σύμβασης

Μπλοκάρουν τα επενδυτικά σχέδια του Διεθνούς Αερολιμένα εξαιτίας της χρόνιας εκκρεμότητας με την επέκταση διάρκειας της σύμβασης. Πιθανές οι συμπράξεις για τα περιφερειακά αεροδρόμια και το Καστέλι.

Eλ. Βενιζέλος: Σε ομηρεία τα επενδυτικά σχέδια λόγω σύμβασης

Φρένο στα επενδυτικά και επιχειρησιακά σχέδια της εταιρείας του Αεροδρομίου της Αθήνας βάζουν οι εκκρεμότητες που παραμένουν σε σχέση με την επέκταση της χρονικής διάρκειας της σύμβασης αλλά και τη μείωση της συμμετοχής σε αυτό του Δημοσίου.

Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του ΔΑΑ Γιάννη Παράσχη, οι εκκρεμότητες αυτές ήταν ο βασικός λόγος για τον οποίο η εταιρεία δεν κατέθεσε δεσμευτική προσφορά στον εν εξελίξει διαγωνισμό για την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων.

«Το ότι δεν συμμετείχαμε στη φάση αυτή έχει μια απλή απάντηση. Υπάρχουν κάποιες συζητήσεις που αφορούν το αεροδρόμιο της Αθήνας και προτεραιότητα για τους μετόχους είναι τα θέματα αυτά» σημείωσε ο κ. Παράσχης.

Ο ίδιος σε συνέντευξη Τύπου αποκάλυψε ότι αυτήν την εποχή η παράταση της διάρκειας της σύμβασης αλλά και η μείωση του ποσοστού του Δημοσίου στην εταιρεία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών βρίσκονται υπό συζήτηση μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ, των μετόχων αλλά και του ΔΑΑ. Η εταιρεία συμμετέχει στη διαπραγμάτευση καθώς είναι αυτή που θα κληθεί να αγοράσει το δικαίωμα της παράτασης. Από την πλευρά τους, οι μέτοχοι διαπραγματεύονται την αύξηση του ποσοστού που κατέχουν στην εταιρεία. Ο κ. Παράσχης σημείωσε ότι οι συζητήσεις είναι σε εξέλιξη, αλλά τόνισε ότι αρμόδιο για τις ανακοινώσεις και την ενημέρωση είναι το ΤΑΙΠΕΔ.

Τα δέκα χρόνια ζωής περιορίζουν τον ορίζοντα των αποφάσεων

Ο κ. Παράσχης ωστόσο δεν παρέλειψε να στείλει εμμέσως -πλην σαφώς- μήνυμα ότι η διαπραγμάτευση θα πρέπει κάποια στιγμή να έχει και αποτέλεσμα, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι «όταν η περίοδος ζωής που απομένει είναι 10 χρόνια, αυτό περιορίζει τον ορίζοντα των αποφάσεων». Να θυμίσουμε ότι η υφιστάμενη σύμβαση λήγει το 2025 και εδώ και καιρό γίνεται συζήτηση για το πώς και με ποιους όρους αυτή θα επεκταθεί. Οι πρώτες συζητήσεις για το θέμα είχαν ξεκινήσει πριν από το 2009, αλλά από τότε ελάχιστα έχουν προχωρήσει.

Ανοικτή η υπόθεση του ΦΠΑ

Το θέμα, όμως, φαίνεται ότι κολλάει και στο ζήτημα του ΦΠΑ που παραμένει ανοικτό, καθώς πρόσφατα δικαστική απόφαση ελληνικού δικαστηρίου έκανε δεκτή την προσφυγή του Νομικού Συμβουλίου του Κράτος με την οποία αμφισβητούνταν η απόφαση της Διαιτησίας υπέρ του ΔΑΑ.

Ο κ. Παράσχης επανέλαβε ότι η εταιρεία του αερολιμένα δεν έχει ουδεμία ληξιπρόθεσμη οφειλή προς καμία υπηρεσία του ελληνικού δημοσίου. Εξάλλου, σημείωσε πως το Δημόσιο κατέχει το 55% του ΔΑΑ και, ως εκ τούτου, οποιαδήποτε διαφορά της εταιρείας με το Δημόσιο σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό είναι διαφορά του Δημοσίου με τον εαυτό του!

Επιπλέον τόνισε ότι δύο νόμοι του κράτους έδιναν τη δυνατότητα πλήρους συμψηφισμού του ΦΠΑ την οποία η εταιρεία του αερολιμένα αξιοποίησε. Ωστόσο το Δημόσιο εκ των υστέρων αποφάσισε ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση αντίκειται σε ευρωπαϊκές οδηγίες για τον ΦΠΑ και για τον λόγο αυτόν προχώρησε στον καταλογισμό των προστίμων, με αποτέλεσμα η συνολική οφειλή να ανέλθει στα 167 εκατομμύρια.

Με πρόσφατη απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, ο ΔΑΑ καλείται να πληρώσει ΦΠΑ 12 εκατ. ευρώ για τα έτη 1998-2009. Από το ποσό αυτό το 50% έχει ήδη καταβληθεί ως προκαταβολή φόρου προκειμένου να γίνει η δικαστική προσφυγή ενώ, όπως είπε ο κ. Παράσχης, το υπόλοιπο ποσό θα πληρωθεί μόλις γίνει ο τελικός καταλογισμός. Ο ίδιος σημείωσε ότι ο ΔΑΑ έχει τη δυνατότητα να προσβάλει την απόφαση αυτή στο ΣτΕ

Στο μέλλον παραπέμπονται έργα αύξησης της χωρητικότητας

Πάντως, όσο τα ζητήματα της επέκτασης της σύμβασης και της πώλησης μετοχών του ΔΑΑ παραμένουν ανοικτά, θεωρείται απίθανο να προχωρήσουν έργα με σκοπό την αύξηση της χωρητικότητας του αεροδρομίου της Αθήνας. Στην παρούσα φάση οι υφιστάμενες υποδομές κρίνονται υπερεπαρκείς για την κάλυψη των αναγκών, ωστόσο, αν η κίνηση συνεχίσει να ανεβαίνει με τους ίδιους ρυθμούς, θα πρέπει να δρομολογηθούν έργα αύξησης της χωρητικότητας, ώστε να μην υπάρξουν στο μέλλον προβλήματα.

Φέτος η χρονιά αναμένεται να κλείσει με επιβατική κίνηση της τάξης των 15,1 εκατομμυρίων επιβατών, ενώ για του χρόνου, με βάση τα έως τώρα δεδομένα, αναμένεται ότι οι αριθμοί θα είναι ακόμη καλύτεροι. Σήμερα το αεροδρόμιο μπορεί να εξυπηρετήσει έως 21 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, ενώ όπως σημείωσε ο κ. Παράσχης με σχετικά σύντομες και λογικές παρεμβάσεις η χωρητικότητα μπορεί να αυξηθεί ως τα 26 εκατομμύρια επιβάτες.

Πάντως στη φάση αυτή δεν υπάρχει σε εξέλιξη κάποιο επενδυτικό πλάνο καθώς, σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του ΔΑΑ, εκτός των άλλων κάθε επένδυση σε ένα αεροδρόμιο γίνεται σε συνεργασία με την ΙΑΤΑ, αφού το κόστος που προκύπτει μετακυλίεται στις αεροπορικές εταιρείες.

Ναι σε πιθανές συμπράξεις για περιφερειακά και Καστέλι

Ερωτηθείς για το ενδεχόμενο ο ΔΑΑ να συμπράξει ως υπεργολάβος με κάποιον από τους αναδόχους των περιφερειακών αεροδρομίων ο γενικός διευθυντής του ΔΑΑ άφησε ανοιχτή αυτήν την πιθανότητα, όπως επίσης άφησε ανοικτή την πιθανότητα σύμπραξης και στην περίπτωση του διαγωνισμού για το αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης.

Επίσης σημείωσε ότι το νέο Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίου, γνωστότερο και ως «σπατόσημο», το οποίο θα είναι ενιαίο στα 12 ευρώ, με αποτέλεσμα φθηνότερο κόστος για τους επιβάτες σε χώρες εκτός της συνθήκης Σένγκεν, θα τεθεί σε ισχύ μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v