Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τετρασέλιδη απάντηση ΕΛΣΤΑΤ σε ρεπορτάζ του Euro2day.gr

Μακροσκελής ανακοίνωση από τη διοίκηση της Ελληνικής Στατιστική Αρχής στο ρεπορτάζ του Euro2day για τις συνεχείς επεκτάσεις συμβάσεων μικρού προϋπολογισμού που αφορούσαν τη συντήρηση του πληροφοριακού της συστήματος.

Τετρασέλιδη απάντηση ΕΛΣΤΑΤ σε ρεπορτάζ του Euro2day.gr

«Όλα έγιναν νόμιμα» υποστηρίζει με ανακοίνωσή της η διοικηση της ΕΛΣΤΑΤ με αφορμή ρεπορτάζ του Euro2day για το πληροφοριακό σύστημα. Επικαλείται τη γραφειοκρατία, το θεσμικό πλαίσιο και τις προσφυγές που καθυστερούν τους διαγωνισμούς του δημοσίου για τις συνεχείς παρατάσεις συμβάσεων. Υποστηρίζει, μάλιστα, πως αιτήματα προς το υπουργείο Οικονομικών για χρηματοδότηση της σχετικής δαπάνης το 2012 και το 2013 δεν απαντήθηκαν!

Το Euro2day.gr, δεν αναφέρονταν σε παραβιάσεις του νόμου. Το ρεπορτάζ αναδείκνυε – και τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στην επιστολή της ΕΛΣΤΑΤ το επιβεβαιώνουν κατά γράμμα – τις συνεχείς παρατάσεις και το γεγονός πως, κατά σύμπτωση, το έργο ανατίθεται στον ίδιο προμηθευτή. Αναδείκνυε επίσης το γεγονός πως, για λόγους που εξηγεί με το δικό της τρόπο η διοίκηση της ΕΛΣΤΑΤ, η υπηρεσία αδυνατεί να υπογράψει μακροχρόνιες συμβάσεις συντήρησης. 

H ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ:

Σε δημοσίευμα της 21ης Οκτωβρίου 2014 εμφανίστηκε άρθρο σχετικά με τη διαδικασία σύναψης συμβάσεων και παρατάσεων των συμβάσεων για τη συντήρηση του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) ως –δήθεν– αδιαφανούς και μεθοδευμένα παραπέμπουσας σε συγκεκριμένο ανάδοχο. Τα συμπεράσματα αυτά δεν ανταποκρίνονται στην αλήθεια.

Η ΕΛΣΤΑΤ διενεργεί όλους τους διαγωνισμούς και αναθέσεις με απόλυτο σεβασμό στις διατάξεις των Νόμων και ειδικότερα του Νόμου περί Δημόσιου Λογιστικού. Εξάλλου, οι δαπάνες της ΕΛΣΤΑΤ που αφορούν σε συντήρηση του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (ΟΠΣ) υπόκεινται, λόγω μεγέθους ποσού, στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Για τη συγκεκριμένη περίπτωση που αναφέρεται στο δημοσίευμα, η διάταξη του άρθρου 83 παρ. 3 περ. στ΄ του Ν. 2362/1995 (η οποία μνημονευόταν σε όλους τους διαγωνισμούς και στις αντίστοιχες συμβάσεις αυτών), δίνει τη δυνατότητα στους Δημόσιους Φορείς να παρατείνουν τις ισχύουσες συμβάσεις, οι οποίες προέκυψαν από διαδικασίες ανοιχτού ή κλειστού διαγωνισμού, προκειμένου να μη διακόπτεται ή επηρεάζεται η εύρυθμη λειτουργία των Φορέων όταν υπάρχουν θέματα καθυστέρησης στις διαδικασίες των διαγωνισμών, όπως μη επαρκές ποσοστό διάθεσης πιστώσεων (πρώτοι μήνες εκάστου έτους), άσκηση ενδίκων μέσων κ.λπ.

Παραθέτουμε εδώ τις κατά το νόμο διαδικασίες για τη διενέργεια διαγωνισμών, οι οποίες οδηγούν στην προκήρυξη και κατακύρωσή τους για μικρό χρονικό διάστημα και στις αναπόφευκτες παρατάσεις προκειμένου να μη διακόπτεται η εύρυθμη λειτουργία των Φορέων:

Τον Ιανουάριο κάθε έτους γνωστοποιείται από το Υπουργείο Οικονομικών/Γενικό Λογιστήριο του Κράτους σε κάθε Φορέα ο εγκριθείς προϋπολογισμός του για το έτος και το ποσοστό διάθεσης του προϋπολογισμού ανά ΚΑΕ (Κωδικό Αριθμό Εξόδου) περιλαμβανομένου και του ΚΑΕ για τις συντηρήσεις. Η εμπειρία της ΕΛΣΤΑΤ ήταν ότι το αρχικό ποσοστό διάθεσης (συνήθως 25%) δεν επαρκούσε για την κάλυψη όλων των διαγωνισμών έργων συντήρησης. Για το λόγο αυτό, η ΕΛΣΤΑΤ ζητούσε από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους αύξηση του ποσοστού διάθεσης, η οποία όταν εχορηγείτο ήταν περιορισμένη (συνήθως 50%) και είχαν ήδη παρέλθει οι πρώτοι μήνες του έτους. Κατόπιν γινόταν αίτημα στο Υπουργείο Οικονομικών για την ανάληψη δέσμευσης πίστωσης προκειμένου η ΕΛΣΤΑΤ να προχωρήσει στην προκήρυξη διαγωνισμών, η διεκπεραίωση της οποίας απαιτούσε χρόνο. Σημειώνεται ότι ο περιορισμός του ποσοστού διάθεσης σε κλάσμα του ετησίου προϋπολογισμού σήμαινε ότι δεν μπορούσε να προκηρυχθεί διαγωνισμός με αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών συντήρησης για διάστημα μεγαλύτερο από μερικούς μήνες (π.χ. εξάμηνο).

Στη συνέχεια, άρχιζε η διαδικασία ενός ανοιχτού διαγωνισμού, η οποία σημειωτέον είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα λόγω των εκ του νόμου προβλεπομένων, αλλά και λόγω των ενδίκων μέσων τα οποία ασκούν πολύ συχνά οι υποψήφιοι ανάδοχοι. Όταν και εφόσον ολοκληρωνόταν ο διαγωνισμός, υπεγράφετο η σύμβαση με περιορισμό της διάρκειας παροχής των υπηρεσιών μέχρι το τέλος του έτους, διότι οι πιστώσεις του ετήσιου προϋπολογισμού μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την περίοδο μέχρι 31 Δεκεμβρίου.

Λόγω των ανωτέρω χρονοβόρων διαδικασιών, κατέληγαν να συνάπτονται συμβάσεις για μικρά χρονικά διαστήματα ή να μη συνάπτονται, αν είχε καθυστερήσει η διαδικασία πολύ, λόγω ενστάσεων των υποψηφίων αναδόχων.

Το επόμενο έτος επαναλαμβάνονταν η ίδια διαδικασία. Μέχρις ότου προκηρυχθεί και ολοκληρωθεί νέος ανοιχτός διαγωνισμός, η ΕΛΣΤΑΤ έπρεπε να έχει συντήρηση σε σημαντικά συστήματα (όπως το ΟΠΣ, τον καθαρισμό, τη φύλαξη κλπ) και ως εκ τούτου προέβαινε, σύμφωνα με το Νόμο, είτε σε παρατάσεις των ισχυουσών συμβάσεων είτε σε απ’ ευθείας αναθέσεις.

Σημειώνεται ότι με την αλλαγή του νομικού πλαισίου της ΕΛΣΤΑΤ, με αποτέλεσμα να αποκτήσει ανεξάρτητη οικονομική λειτουργία το 2013, η ΕΛΣΤΑΤ μπορεί να προβαίνει από το 2014, χωρίς τη μεσολάβηση του Υπουργείου Οικονομικών, σε αναλήψεις δεσμεύσεων πίστωσης μέχρι του συνολικού ύψους του προϋπολογισμού που της εγκρίνει και γνωστοποιεί το Υπουργείο Οικονομικών στην αρχή του έτους. Αυτό δίνει τη δυνατότητα της αποφυγής κάποιων καθυστερήσεων, λόγω διαδικασιών, αλλά όχι όλων, π.χ. εκείνων από την άσκηση ενδίκων μέσων.

Επιπλέον, ο λόγος, για τον οποίο η ΕΛΣΤΑΤ διενεργούσε κατ’ έτος και για εντός του συγκεκριμένου έτους ανοιχτό διαγωνισμό για τη συντήρηση του ΟΠΣ και όχι για διάστημα που να αφορά σε περισσότερα του ενός έτη, οφείλεται στην εφαρμογή της διάταξης της παραγράφου 3 του άρθρου 21 του Ν. 2362/1995, όπως ισχύει, σύμφωνα με τις οποίες, για την ανάληψη υποχρεώσεων που προβλέπεται ότι θα βαρύνουν είτε τμηματικά είτε εξολοκλήρου τα επόμενα οικονομικά έτη, απαιτείται προηγούμενη έγκριση (προέγκριση) του Υπουργού Οικονομικών, έπειτα από αίτημα του Φορέα. Αιτήματα της ΕΛΣΤΑΤ για προέγκριση από τον Υπουργό Οικονομικών που υπεβλήθησαν τα έτη 2012 και 2013 για διαγωνισμούς των ετών 2013 και 2014-2015 αντίστοιχα, δεν απαντήθηκαν. Προέγκριση του Υπουργού δόθηκε στην ΕΛΣΤΑΤ για το έτος 2015, έπειτα από αίτημά της που υπεβλήθη το 2014.

Συνοψίζοντας, η ΕΛΣΤΑΤ κατά την περίοδο 2010-2014 τήρησε πλήρως το Νόμο περί Δημόσιου Λογιστικού, όσον αφορά τους διαγωνισμούς και αναθέσεις για τη συντήρηση του ΟΠΣ της υπηρεσίας και αυτό έχει ελεγχθεί και θεωρηθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Η εξέλιξη των διαγωνισμών και αναθέσεων για το συγκεκριμένο θέμα κατά την περίοδο 2010-2014 είναι αποτέλεσμα των προβλεπόμενων από το Νόμο διαδικασιών που πρέπει να ακολουθούνται και της αναγκαιότητας να μη διακοπεί η λειτουργία του ΟΠΣ της ΕΛΣΤΑΤ και κατ’ επέκταση της ίδιας της στατιστικής υπηρεσίας.

Παράρτημα

Διαχρονική παρουσίαση των συμβάσεων και παρατάσεων των διαγωνισμών για το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα της περιόδου 2010-2014 

 

2010

Προκηρύχθηκε ανοικτός διαγωνισμός στις 21/4, προϋπολογισμού € 128.000,00 για χρονικό διάστημα έξι (6) μηνών (1.7-31.12.2010). Ο διαγωνισμός κατακυρώθηκε στην εταιρεία ALTEC INTEGRATION AE τον Αύγουστο 2010 και υπεγράφη σύμβαση 4 μηνών (1.9.2010 -31.12.2010), ύψους € 82.041,00.

2011

Σε αναμονή υλοποίησης του προκηρυχθέντος στις 29/6/2011 ανοιχτού διαγωνισμού για την ανάδειξη αναδόχου για τη συντήρηση του ΟΠΣ, ο οποίος τελικά συμβασιοποιήθηκε το Δεκέμβριο 2011, έγιναν διαδοχικές παρατάσεις της ισχύουσας Σύμβασης με την εταιρεία ALTEC INTEGRATION AE, 11 μηνών, με το συμβατικό μηνιαίο τίμημα του 2010, συνολικού ύψους € 225.612,75. O ανοιχτός διαγωνισμός κατακυρώθηκε στις 29.11.2011 στην εταιρεία ALTEC INTEGRATION AE για 1 μήνα ήτοι από 1.12.2011 μέχρι 31.12.2011, με μηνιαίο τίμημα € 21.529,55.

2012

Ο ανοικτός διαγωνισμός του έτους, που προκηρύχθηκε στις 21 /4, ματαιώθηκε μετά την άσκηση ενδίκων μέσων της εταιρείας ALTEC INTEGRATION AE στο Διοικητικό Εφετείο Πειραιά, οπότε η ΕΛΣΤΑΤ κάλυψε τις ανάγκες της με μηνιαίες παρατάσεις της σύμβασης, με το συμβατικό μηνιαίο τίμημα του 2011, συνολικού ύψους € 258.354,60.

2013

Για τον Ιανουάριο του 2013, η συντήρηση του ΟΠΣ και του δικτυακού εξοπλισμού της ΕΛΣΤΑΤ ανατέθηκε στην εταιρεία ALTEC INTEGRATION AE έναντι συνολικού ποσού €21.529,55 (συμβατικό μηνιαίο τίμημα του 2012). Για το χρονικό διάστημα των επομένων 4 μηνών (1.2.2013-31.5.2013), προκηρύχθηκε πρόχειρος μειοδοτικός διαγωνισμός για να καλύψει το διάστημα διενέργειας του δημόσιου ανοιχτού διαγωνισμού που προκηρύχθηκε στις 21.2.2013. Στον πρόχειρο μειοδοτικό διαγωνισμό ανάδοχος αναδείχθηκε η ένωση εταιρειών «PANSYSTEMS AE & OTS AE», έναντι συνολικού ποσού € 43.197,60.

Για τους μήνες Ιούνιο, Ιούλιο και Αύγουστο 2013, η ΕΛΣΤΑΤ ανέθεσε τη συντήρηση, με μηνιαίες παρατάσεις, στην εταιρεία «PANSYSTEMS AE & OTS AE», έναντι μηνιαίου τιμήματος €10.799,40. Ο ανοικτός διαγωνισμός που προκηρύχθηκε στις 21.2.2013, προϋπολογισμού € 125.000,00 για το χρονικό διάστημα 01.06.2013-31.12.2013, κατακυρώθηκε στις 30.8.13 στην εταιρεία ALTEC INTEGRATION AE, για χρονικό διάστημα τεσσάρων (4) μηνών (1.9.2013 έως 31.12.2013) έναντι συνολικού ποσού € 41.820,00.

2014

Για τους μήνες Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Μάρτιο 2014, η συντήρηση ανατέθηκε στην εταιρεία «ALTEC INTEGRATION AE», έναντι συνολικού ποσού € 31.365,00. Ο νέος πρόχειρος μειοδοτικός διαγωνισμός για το χρονικό διάστημα 2,5 μηνών (16.4.2014-30.6.2014) κατακυρώθηκε στην εταιρεία ALTEC INTEGRATION AE, έναντι συνολικού ποσού €26.137,50. Για το μεσοδιάστημα 1/04/2014 -15/4/2014 (1/2 μήνας), η συντήρηση ανατέθηκε στην εταιρεία ALTEC INTEGRATION AE, έναντι συνολικού ποσού € 5.227,50. Παράλληλα, έγινε η προετοιμασία δημόσιου ανοικτού διαγωνισμού, για πρώτη φορά ηλεκτρονικού, μέσω της πλατφόρμας ΕΣΗΔΗΣ, για χρονικό διάστημα ενός (1) έτους από την 4υπογραφή της σύμβασης, ο οποίος προκηρύχθηκε στις 26.3.2014, συνολικού προϋπολογισμού € 184.500,00. Ο διαγωνισμός βρίσκεται σε εξέλιξη και έχουν ασκηθεί ένδικα μέσα.

Κατά τη διάρκεια της διενέργειας του ανοιχτού διαγωνισμού, λόγω της ανάγκης συνέχισης της συντήρησης, η Υπηρεσία προέβη σε απ΄ ευθείας ανάθεση στην εταιρεία ALTEC INTEGRATION AE, αρχικά για το χρονικό διάστημα από 18/8/2014 έως και 17/09/2014, έναντι συνολικού ποσού € 10.455,00 και στη συνέχεια για τους μήνες Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο 2014, έναντι συνολικού ποσού € 31.365,00.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v