Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πτώση «έκπληξη» στον τζίρο του λιανεμπορίου τον Οκτώβριο

Αξιοσημείωτη η υποχώρηση των πωλήσεων τον Οκτώβριο για το οργανωμένο λιανεμπόριο. Τι λέει ο κλάδος για τις "αρρυθμίες" που παρατηρούνται στην καταναλωτική ζήτηση. Πώς η κρίση αλλάζει το καταναλωτικό μοντέλο του Έλληνα.

Πτώση «έκπληξη» στον τζίρο του λιανεμπορίου τον Οκτώβριο

Στον βωμό του ΕΝΦΙΑ, των spreads και του Χρηματιστηρίου, θυσιάστηκε ο τζίρος του λιανεμπορίου τον Οκτώβριο. Μόνο στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων οι πωλήσεις υποχώρησαν 5-10% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2013, ενώ ακόμη μεγαλύτερη είναι η υποχώρηση που έχει καταγραφεί στα διαρκή καταναλωτικά αγαθά.

Η εξέλιξη έρχεται μετά από ενθαρυντικές ενδείξεις τους προηγούμενους μήνες και το καλοκαίρι (χάριν και στον τουρισμό).

Στις αρρυθμίες που παρατηρούνται στην αγορά τον Οκτώβριο είχε αναφερθεί πριν από λίγες ημέρες και ο διευθύνων σύμβουλος της Jumbo κ. Απόστολος Βακάκης κατά τη διάρκεια της γενικής συνέλευσης της εταιρείας. Τότε ο κ. Βακάκης είχε σημειώσει: «ο Οκτώβριος παρουσιάζει αρρυθμίες όσον αφορά τη ζήτηση, γεγονός που δεν μπορεί να ερμηνευθεί ξεκάθαρα ως πρόσκαιρη ή προειδοποιητική κάμψη".

Παράγοντες από τους κλάδους των σούπερ μάρκετ αλλά και της βιομηχανίας, με τους οποίους επικοινώνησε το Euro2day.gr, κάνουν λόγο για επιστροφή της αγοράς στα επίπεδα του 2011 ενώ αποδίδουν την υποχώρηση αυτή στην πολιτική και οικονομική αστάθεια αλλά και στα "έξτρα" χαράτσια που κλήθηκαν να πληρώσουν οι πολίτες, όπως είναι ο ΕΝΦΙΑ.

Αρκεί μόνο να αναφέρουμε ότι η πληρωμή της πρώτης δόσης του ΕΝΦΙΑ, -σ.σ. έπρεπε να πληρωθεί έως τα τέλη Σεπτεμβρίου- τράβηξε από την αγορά όχι μόνο 550 εκατ. ευρώ τα οποία προϋπολόγιζε το ΥΠΟΙΚ αλλά πάνω από 700 εκατ. ευρώ. 

Σύμφωνα με τους ίδιους παράγοντες, η υποχώρηση τον Οκτώβριο είναι πολλαπλάσια της μείωσης που κατεγράφη στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου όπου η πτώση άγγιξε το 1,6% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν. Ωστόσο, όπως σημειώνουν και οι ίδιοι, σε κάθε κανόνα υπάρχουν και εξαιρέσεις, αναφέροντας ότι κάποιες αλυσίδες έχουν καταφέρει να «κρατηθούν», τόσο λόγω της έντασης των προσφορών και της διαφημιστικής καμπάνιας στις οποίες έχουν προχωρήσει, όσο και λόγω της χαμηλής βάσης που είχαν τον περσινό Οκτώβριο με τον οποίο γίνεται η σύγκριση.

Τα νέα δεδομένα στην αγορά

Την ίδια ώρα έξι έρευνες αγοράς που παρουσιάσθηκαν στις 22 Οκτωβρίου στο συνέδριο Shopper ID Conference από το περιοδικό «σελφ σέρβις», επιβεβαιώνουν την αλλαγή στο προφίλ του Έλληνα καταναλωτή/αγοραστή στην εποχή της κρίσης.

Συγκεκριμένα η τιμή είναι το πιο ισχυρό κριτήριο επιλογής καταστήματος στην Ελλάδα από ό,τι στην υπόλοιπη Ευρώπη (στοιχεία IRI), 6 στους 10 Έλληνες καταναλωτές δηλώνουν πως θα ξοδεύουν λιγότερα σε κάθε επίσκεψη για αγορές στο μέλλον (Nielsen), ενώ τη φετινή χρονιά οι 7 μεγάλες αλυσίδες συγκεντρώνουν τα 9 από τα 10 ευρώ της αγοράς (έρευνα Nielsen).

Εν τω μεταξύ, το 1/3 όσων αγοράζουν online έχει ψωνίσει τουλάχιστον ένα προϊόν σούπερ μάρκετ (στοιχεία διεθνούς έρευνας dunnhumby), όσοι «ακολουθούν» ένα σούπερ μάρκετ στα social media είναι πιο πιθανό να αγοράσουν από αυτό online (έρευνα ΙΕΛΚΑ) ενώ ανασχετικό ρόλο στην πραγματοποίηση αγορών online παίζει η ασφάλεια χρήσης πιστωτικής κάρτας, και η ανησυχία για τη διατήρηση της ποιότητας των φρέσκων προϊόντων κατά τη μεταφορά τους (έρευνα Pollfish).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v