Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΣΕΑΑ: Ανεξέλεγκτη η κυκλοφορία παλαιών βαρέων οχημάτων

Το 2003 με αφορμή το δυστύχημα των Τεμπών που στοίχισε τη ζωή σε 21 παιδιά η πολιτεία θέσπισε την υποχρεωτική τοποθέτηση ABS σε όλα τα βαρέα οχήματα. Από τότε έως σήμερα η εφαρμογή του μέτρου αναστέλλεται κάθε χρόνο!

ΣΕΑΑ: Ανεξέλεγκτη η κυκλοφορία παλαιών βαρέων οχημάτων

Για καθεστώς πλήρους ασυδοσίας στην κυκλοφορία βαρέων οχημάτων, φορτηγών και λεωφορείων κάνει λόγο ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ).

Ο Σύνδεσμος με αφορμή την εμπλοκή αυτού του είδους των οχημάτων σε σοβαρά τροχαία επισημαίνει ορισμένα σοβαρά προβλήματα που αφορούν τον κλάδο όπως γερασμένα οχήματα, πλημμελείς τεχνικοί έλεγχοι αλλά και μια πολιτεία που νομοθετεί για τα μάτια του κόσμου, αναιρώντας λίγα αργότερα όσα θέσπισε.

Αναλυτικότερα ο ΣΕΑΑ σημειώνει:

- Ο πραγματικός μέσος όρος ηλικίας των κυκλοφορούντων βαρέων φορτηγών υπερβαίνει τα 20 έτη, εκ των οποίων το 26% είναι άνω της 30ετίας. Ο αντίστοιχος μέσος όρος στην Ε.Ε. είναι 11,5 έτη και σε χώρες όπως στη Γερμανία 8 έτη ή στην Αγγλία 6,7 έτη.

- 9 στα 10 βαρέα φορτηγά και λεωφορεία που τίθενται για κυκλοφορία στη χώρα μας είναι ήδη μεταχειρισμένα, ηλικίας πλέον των 10 ετών, έχοντας εξαντλήσει την «ωφέλιμη ζωή» τους για τους μεταφορείς στα κράτη της Ε.Ε. από τα οποία προέρχονται, με συνέπεια να χρειάζονται υπερβολικό κόστος συντήρησης για να περνούν ΚΤΕΟ.

- Τα βαρέα οχήματα οφείλουν να περνούν ΚΤΕΟ κάθε χρόνο, ενώ η συντριπτική πλειοψηφία των ΚΤΕΟ είναι πλέον ιδιωτικά. Κατά τους ελέγχους οφείλεται να επιβεβαιωθεί τυχόν γήρανση των εξαρτημάτων και άρα επικείμενη αστοχία. Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο, δεν ισχύει η αναφορά ότι στα ΚΤΕΟ δεν πρέπει να εντοπίζονται εξαρτήματα που θα αστοχήσουν ως τον επόμενο τακτικό έλεγχο, λόγω της εύλογης φθοράς τους.

- Οι ίδιοι οι μεταφορείς αναγνωρίζουν ότι πολλά ΚΤΕΟ «διευκολύνουν» τους ελέγχους, ακόμη και εξ αποστάσεως. Ο ΣΕΑΑ κάνει αναφορά και σε ισχυρισμούς σύμφωνα με τους οποίους υφίστανται ακόμη και πλαστά έγγραφα ΚΤΕΟ, που η Τροχαία αδυνατεί να διασταυρώσει, ελλείψει ενιαίας μηχανογράφησης με το υπουργείο Υποδομών.

Για τα μάτια του κόσμου οι έλεγχοι στα ΚΤΕΟ

Από τις επικρίσεις του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων δεν γλιτώνει ούτε το υπουργείο Υποδομών, στο οποίο αποδίδει ευθύνες για ανύπαρκτο έλεγχο των μονάδων ΚΤΕΟ. Χαρακτηριστικά σημειώνει ότι από τη θέσπιση των ΚΤΕΟ το 2001, δεν έχει προβεί ποτέ σε πλήρη έλεγχο αυτών, αν πράγματι διενεργούνται άρτια οι έλεγχοι των οχημάτων.

Στην πράξη, αναφέρει ο ΣΕΑΑ, τα ΚΤΕΟ είναι ανεξέλεγκτα και όσοι έλεγχοι διενεργούνται αφορούν ζητήματα «ρουτίνας». Αποτέλεσμα της εντελώς ανεξέλεγκτης κατάστασης είναι τα βαρέα οχήματα που εμπλέκονται στην πρόκληση δυστυχημάτων να έχουν περάσει από ΚΤΕΟ κανονικά.

Με βάση μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, τα βαρέα φορτηγά συμμετέχουν κατά 4,7 φορές περισσότερο σε ατυχήματα στη χώρα μας. Αυτό μεταφράζεται σε δεκάδες ανθρώπινες ζωές χαμένες στην άσφαλτο. Παράλληλα σημαντικό είναι το οικονομικό κόστος για τη δημόσια οικονομία, το οποίο υπολογίζεται ότι υπερβαίνει το 1 δισ. ευρώ ετησίως.

Υποκρισία

Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα υποκρισίας των αρχών ο ΣΕΑΑ αναφέρει το τραγικό παράδειγμα του πολύνεκρου στα Τέμπη, τον Απρίλιο του 2003 που στοίχησε τη ζωή σε 21 παιδιά. Τότε θεσπίστηκε η υποχρεωτική τοποθέτηση του ABS. Η εν λόγω υποχρέωση, που επιβλήθηκε το 2005 σε όλα τα κυκλοφορούντα βαρέα οχήματα, αναστέλλεται έκτοτε ετησίως και μένει να φανεί ως το τέλος του τρέχοντος έτους αν θα δοθεί μια ακόμη αναβολή!

Επίσης, ο πράσινος δακτύλιος, που είναι σε πλήρη ισχύ από το 2012, επιβάλλει την απαγόρευση της κυκλοφορίας των βαρέων οχημάτων 1ης ταξινόμησης στη χώρα μας ως το 1990 (άρα πραγματικής ηλικίας 30+ ετών). Ωστόσο, στην ουσία ούτε αυτός ο περιορισμός αστυνομεύεται, αφού οι κλήσεις που καταγράφονται δεν ξεπερνούν τις 40 το χρόνο.

Την ίδια ώρα τα «μικτά» κλιμάκια, αποτελούμενα από στελέχη της περιφέρειας και της τροχαίας, παραμένουν αναποτελεσματικά καθώς είτε διενεργούν ελέγχους σε γνωστά σημεία, είτε αδυνατούν να ελέγξουν τα οχήματα, κυρίως αλλοδαπών συμφερόντων. Αποτέλεσμα είναι να νοθεύεται βαρύτατα ο ανταγωνισμός και οι μεταφορείς να εξωθούνται στην κακή συντήρηση των οχημάτων τους, για να μειώσουν τα κόστη.

Προτάσεις

Για την αντιμετώπιση του σοβαρού προβλήματος που συνεπάγεται για την οδική ασφάλεια η κυκλοφορία γερασμένων και ουσιαστικά ανέλεγκτων οχημάτων ο ΣΕΕΑ προτείνει:

- Να τεθούν ποσοτικοί και ποιοτικοί στόχοι ελέγχων προς τις περιφέρειες και τα μικτά κλιμάκια, όπως και διαδικασίες τακτικού απολογισμού.

- Να ελέγχονται τα ΚΤΕΟ ότι διενεργούν πραγματικούς και πλήρεις ελέγχους από ανεξάρτητους, αντικειμενικούς φορείς.

- Να δοθούν ουσιαστικά κίνητρα στους μεταφορείς να ανανεώσουν τα οχήματα και τον εξοπλισμό τους.

- Να θεσπιστούν αντικίνητρα για όσους επιμένουν να κυκλοφορούν υπέργηρα βαρέα οχήματα.

- Να ισχύσουν οι κανόνες στη μεταφορά, ώστε να μην νοθεύεται ο ανταγωνισμός επηρεάζοντας αρνητικά την οδική ασφάλεια.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v