Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αποφασίζει το Ελεγκτικό για τον άξονα Κόρινθος-Καλαμάτα

Το έργο βρίσκεται σε τελικό στάδιο, αλλά η ΕΤΕπ που συμμετέχει μαζί με εμπορικές τράπεζες στη χρηματοδότησή του ζητά πρόσθετες εγγυήσεις. Με βάση την αναμορφωμένη σύμβαση η πρόσθετη μελλοντική επιδότηση του δημοσίου μπορεί να φτάσει τα 500 εκατ.

Αποφασίζει το Ελεγκτικό για τον άξονα Κόρινθος-Καλαμάτα

Από τις αρχές του φθινοπώρου επρόκειτο να κατατεθεί στη Βουλή η αναμορφωμένη σύμβαση παραχώρησης του οδικού άξονα Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα, αλλά ακόμα εκκρεμεί η έγκρισή της από το Ελεγκτικό Συνέδριο το οποίο θα εκδώσει την απόφασή του εντός των ημερών.

Το έργο βρίσκεται σε τελικό στάδιο, αλλά η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) που συμμετέχει μαζί με εμπορικές τράπεζες στη χρηματοδότησή του ζητά πρόσθετες εγγυήσεις λόγω της χαμηλής κυκλοφορίας.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις όσων παρακολουθούν τις συμβάσεις παραχώρησης και τις πληροφορίες των τελευταίων μηνών, η αναμορφωμένη σύμβαση θα προβλέπει πρόσθετη (δυνητική) επιδότηση του ελληνικού δημοσίου η οποία μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 500 εκατ. ευρώ. Δηλαδή το δημόσιο θα κληθεί να καταβάλει πρόσθετες εγγυήσεις την περίοδο λειτουργίας του έργου (που λήγει το 2038) στην περίπτωση που τα έσοδα της κοινοπραξίας Μωρέας από διόδια είναι χαμηλότερα των προβλέψεων.

Η αρχική σύμβαση παραχώρησης, το 2007, προέβλεπε πως τα ετήσια έσοδα από διόδια θα κινούνταν κοντά στα 45 εκατ. ευρώ τον χρόνο, ενώ σήμερα έχουν υποχωρήσει σε περίπου 22 εκατ. ευρώ ετησίως. Οι προβλέψεις της ΕΤΕπ, με τις οποίες δεν συμφωνούν στο υπουργείο Υποδομών, είναι ακόμα πιο δυσοίωνες.

Η ίδια σύμβαση προβλέπει πως οι εγγυήσεις που θα καλούνταν να καταβάλει το δημόσιο στην περίπτωση μειωμένης κυκλοφορίας θα έφταναν τα 200 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, η συμφωνία για την αναμορφωμένη σύμβαση προβλέπει πρόσθετες (δυνητικές πάντα) εγγυήσεις της τάξης των 300 εκατ. ευρώ. Το ποσό που θα καταβληθεί πάντως τελικά εξαρτάται από το πώς θα εξελιχθούν η κυκλοφορία και τα έσοδα τα επόμενα χρόνια.

Η νέα σύμβαση πρέπει να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, από το Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή όπως συνέβη και με τις τέσσερις άλλες συμβάσεις παραχώρησης.

Ο άξονας Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα, μαζί με τον κλάδο Λεύκτρο - Σπάρτη, είναι συνολικού μήκους περί τα 205 χιλιόμετρα και έχει κατασκευαστεί το 92% (ούτως ή άλλως σημαντικό τμήμα απλώς αναβαθμίστηκε). Με βάση το αρχικό χρονοδιάγραμμα, έπρεπε να παραδοθεί στα τέλη του 2012, αλλά εξαιτίας αρχαιολογικών ευρημάτων και απαλλοτριώσεων δόθηκαν συνεχείς παρατάσεις. Τώρα θα δοθεί μία ακόμα παράταση μολονότι για την ολοκλήρωση του έργου απομένει η περιφερειακή Καλαμάτας και 6 από τα 50 χιλιόμετρα του τμήματος Λεύκτρο - Σπάρτη.

Στην κοινοπραξία Μωρέας που κατασκευάζει και διαχειρίζεται τον οδικό άξονα συμμετέχουν οι όμιλοι ΕΛΛΑΚΤΩΡ, J&P ΑΒΑΞ και Intracom Holdings.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v