Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γιατί η Σκλαβενίτης εξαγοράζει τους Γερμανούς της Makro

Τα πάνω-κάτω σε λιανεμπόριο και χονδρεμπόριο φέρνει η αποχώρηση της Makro Cash & Carry από την Ελλάδα και η εξαγορά του δικτύου της από τη Σκλαβενίτης. Ο κομβικός ρόλος της Grivalia, το τίμημα και ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις της ελληνικής αλυσίδας.

Γιατί η Σκλαβενίτης εξαγοράζει τους Γερμανούς της Makro

«Auf Wiedersehen» στην ελληνική αγορά λέει η γερμανική Makro Cash & Carry, το δίκτυο καταστημάτων της οποίας περνά στον έλεγχο της αλυσίδας Σκλαβενίτης. Η συμφωνία που, με βάση πληροφορίες, έκλεισε την περασμένη Παρασκευή, 21 Νοεμβρίου, αποτελεί ένα μόνο κομμάτι του παζλ και των σχεδίων της οικογένειας Σκλαβενίτη για την επόμενη μέρα της επιχειρήσής τους.

Παρά το γεγονός ότι το ντιλ δεν επιβεβαιώνεται επισήμως, συγκλίνουσες πληροφορίες αναφέρουν ότι ανακοινώσεις αναμένονται τις επόμενες ώρες - ημέρες. Μάλιστα τις τελευταίες ημέρες μεγάλοι προμηθευτές των δύο εταιρειών έχουν αρχίσει να ενημερώνονται αρμοδίως για τη συμφωνία.

Εκτός όμως από την εξαγορά της Makro, η Σκλαβενίτης ολοκλήρωσε και την εξαγορά του 60% της κρητικής αλυσίδας Χαλκιαδάκης. Παράλληλα, σχέδια φέρεται να υπάρχουν και για τη δημιουργία ομίλου αγορών σε συνεργασία με άλλους παίκτες του λιανεμπορίου. Σχετικές κρούσεις έχουν γίνει, σύμφωνα με πληροφορίες, στις αλυσίδες Βερόπουλος και Μασούτης.

Το σίγουρο είναι ότι οι τελευταίες κινήσεις της Σκλαβενίτης δείχνουν την πρόθεση της οικογένειας να προκαλέσει τις εξελίξεις στον κλάδο και να πρωταγωνιστήσει τόσο στο λιανεμπόριο τροφίμων (ως παραδοσιακή δύναμη της αγοράς), όσο και στο χονδρεμπόριο τροφίμων και αναλώσιμων ειδών, δραστηριότητες που παίρνει ως «προίκα» από τη Makro.

Ο ρόλος της Grivalia Properties

Η συμφωνία, με την οποία η αλυσίδα Σκλαβενίτης εισέρχεται στο χονδρεμπόριο τροφίμων και αναλώσιμων ειδών μέσω της εξαγοράς της Makro έχει και μία ακόμη παράμετρο: την Grivalia Properties. Συγκεκριμένα η Σκλαβενίτης φέρεται να εξασφάλισε τα απαιτούμενα κεφάλαια για την εξαγορά του ελληνικού βραχίονα της Metro Group -το τίμημα ξεπερνά τα 60 εκατ. ευρώ και είναι κάτω από τα 70 εκατ.-, από την Grivalia.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η Grivalia θα χρηματοδοτήσει το ντιλ μέσω της απόκτησης από τη Σκλαβενίτης ακινήτων της τελευταίας με το μοντέλο sale and lease back.

Κύκλοι προσκείμενοι στην Grivalia, με τους οποίους επικοινώνησε το Euro2day.gr, επιβεβαίωσαν ότι βρίσκονται σε συζητήσεις με τον Σκλαβενίτη, «αλλά δεν είναι τίποτε οριστικοποιημένο», όπως ανέφεραν χαρακτηριστικά. Οι ίδιοι πάντως έσπευσαν να ξεκαθαρίσουν ότι δεν υπάρχει καμία συμφωνία της εταιρείας με τη Makro σε ό,τι αφορά το δίκτυο καταστημάτων της.

Πάντως, κύκλοι της αγοράς επιμένουν ότι η Grivalia παίρνει τα ακίνητα της Makro σε συμφωνία με τη Σκλαβενίτης και τα διαθέτει σε αυτήν μέσω μακροχρόνιας μίσθωσης. 

Η Grivalia, σε ανακοίνωσή της το πρωί της Δευτέρας, επιβεβαίωσε ότι βρίσκεται σε συζητήσεις με τον όμιλο Σκλαβενίτη. Η εισηγμένη, συγκεκριμένα, σημειώνει: "Η GRIVALIA PROPERTIES ΑΕΕΑΠ ανακοινώνει σε συνέχεια ηλεκτρονικών δημοσιευμάτων τα οποία έλαβαν χώρα τις τελευταίες δύο ημέρες ότι δεν έχει διεξαγάγει συζητήσεις με τη Makro Cash & Carry ή τη μητρική της με σκοπό την απόκτηση χαρτοφυλακίου ακινήτων της.

Η εταιρεία στο πλαίσιο του επενδυτικού της προγράμματος και σε συνέχεια της πρόσφατης αύξησης του μετοχικού της κεφαλαίου, βρίσκεται σε συζητήσεις με τον όμιλο Σκλαβενίτη καθώς και με άλλους ελληνικούς και διεθνείς επιχειρηματικούς ομίλους για την απόκτηση ακινήτων.

Σημειώνεται ότι σε περίπτωση επίτευξης τελικής και οριστικής συμφωνίας, η εταιρεία θα προβεί ως οφείλει στις απαραίτητες ανακοινώσεις προς το επενδυτικό κοινό βάσει της ισχύουσας χρηματιστηριακής νομοθεσίας".

Την ίδια ώρα, όπως σχολίαζαν παράγοντες της αγοράς στο Euro2day.gr, μέσω του ντιλ αυτού, ακόμη και εμμέσως, η Fairfax που ελέγχει τα Praktiker και την Grivalia, ενισχύει τη θέση της στο εγχώριο λιανεμπόριο.

Το μπαράζ εξαγορών

Σε ό,τι αφορά αυτό καθεαυτό το ντιλ, η έξοδος των Γερμανών της Makro Cash & Carry από την Ελλάδα και η απόκτηση του δικτύου τους από την αλυσίδα Σκλαβενίτης δημιουργεί νέα δεδομένα σε μια αγορά η οποία έχοντας πληγεί από την οικονομική κρίση βρίσκεται σε φάση ριζικών αλλαγών. Εντάσσεται δε στη στρατηγική επέκτασης που έχει αποφασίσει να ακολουθήσει η ελληνική αλυσίδα.

Μόνο πέρυσι η Σκλαβενίτης, που επέμενε έως πρόσφατα στην παραμονή εντός των συνόρων της Αττικής, απέκτησε μέσω εξαγορών 5 καταστήματα της αλυσίδας Μπαλάσκας, 4 καταστήματα της αλυσίδας Δούκας και 9 καταστήματα της αλυσίδας EXTRA Πρώτα και Φθηνά.

Του περσινού μπαράζ εξαγορών είχε προηγηθεί εν έτει 2007 η εξαγορά 18 καταστημάτων της αλυσίδας Παπαγεωργίου και την περίοδο 2010-2011 η απόκτηση 9 καταστημάτων της αλυσίδας Ατλάντικ.

Αποτέλεσμα αυτής της επιθετικής πολιτικής είναι ότι σήμερα η Σκλαβενίτης αριθμεί 110 καταστήματα στην Αττική, δίκτυο το οποίο θα διευρυνθεί σημαντικά μέσα στις επόμενες εβδομάδες τόσο γεωγραφικά κι αριθμητικά όσο και προϊοντικά. Αφενός μέσω της εξαγοράς του δικτύου της Makro Cash & Carry και αφετέρου με την απόκτηση του 60% της κρητικής αλυσίδας Χαλκιαδάκης, ντιλ το οποίο βρίσκεται ένα βήμα πριν από την ολοκλήρωσή του και αναμένεται να ανακοινωθεί στα τέλη Νοεμβρίου - αρχές Δεκεμβρίου.

Εκτός απροόπτου λοιπόν, το κλείσιμο της φετινής χρονιάς θα βρει την αλυσίδα Σκλαβενίτης με +9 καταστήματα + 3 σημεία Drive in ως «προίκα» από τη Makro και με +38 καταστήματα από τη Χαλκιαδάκης. Έτσι στο τέλος του χρόνου το δίκτυό της θα αριθμεί κοντά στα 160 καταστήματα, ενώ ο τζίρος της θα ενισχυθεί κατά 433 εκατ. ευρώ όσο και οι πωλήσεις της Makro (301 εκατ. ευρώ) και του Χαλκιαδάκη (132 εκατ. ευρώ) το 2013.

Mε τον τζίρο του 1,622 δισ. ευρώ θέτει σοβαρή υποψηφιότητα να καταστεί ο Νο2 λιανεμπορικός όμιλος της χώρας -σήμερα αυτήν τη θέση την κατέχει η ΑΒ Βασιλόπουλος-, πίσω από τον όμιλο Μαρινόπουλου, για τον οποίο πάντως δεν υπάρχουν μέχρι σήμερα δημοσιευμένα στοιχεία για τη χρήση του 2013. Βέβαια εκτός από την προίκα των καταστημάτων και του τζίρου, η Σκλαβενίτης παίρνει και «ζημιές εις νέον» άνω των 21,9 εκατ. ευρώ από τη Makro (9μηνο 2013) και κέρδη 4,5 εκατ. ευρώ από τη Χαλκιαδάκης.

Η επόμενη ημέρα

Επιπλέον, με τα καταστήματα χονδρικής της Makro και το 1 cash & carry της Χαλκιαδάκης ο Σκλαβενίτης βάζει πόδι σε μια αγορά η οποία φαίνεται ότι έχει ψωμί και όχι μόνο στο κομμάτι των τροφίμων. Και αυτό γιατί η Makro τα τελευταία χρόνια παίζει και στο κομμάτι των αναλώσιμων ειδών (προϊόντα γραφείου, γραφική ύλη, CD/DVD, μελάνια, καρέκλες γραφείου, χαρτί εκτυπωτών κ.ά.) κόντρα σε αλυσίδες όπως π.χ. το Πλαίσιο. Ρόλο τον οποίο θα αναλάβει πλέον η Σκλαβενίτης η οποία μπαίνει και σε αγορές άγνωστες γι' αυτή μέχρι σήμερα.

Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο των συμφωνιών της Σκλαβενίτης με Makro και Χαλκιαδάκη είναι ότι τα brands των δύο αλυσίδων θα διατηρηθούν μετά την ολοκλήρωσή των εξαγορών. Κίνηση αναμενόμενη στην Κρήτη, όπου η Χαλκιαδάκης έχει ισχυρό brand loyalty.

Στην περίπτωση της Makro, η διατήρηση του brand, παρά το γεγονός ότι ο ελληνικός βραχίονας του Metro Group αποχωρεί από τη χώρα, φαίνεται να προκρίθηκε για τον απλούστατο λόγο ότι η Makro προμηθεύει εκτός από το δίκτυο Hotel-Restaurant-Catering (HORECA) και τη μικρή λιανική, δηλαδή ανταγωνιστές της Σκλαβενίτης.

Την ίδια ώρα, πληροφορίες από την αγορά αναφέρουν ότι η οικογένεια Σκλαβενίτη συζητά με τον Βερόπουλο, ενώ έχει κάνει επαφές και με τη Βορειοελλαδίτικη αλυσίδα Μασούτης για τη δημιουργία ομίλου αγορών, κίνηση που θα της επιτρέψει να πετύχει καλύτερους όρους με τους προμηθευτές της. 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v