Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Παραμένει κλειστό ένα στα τρία μαγαζιά στο κέντρο της Αθήνας

Οριακή είναι η βελτίωση της εικόνας του κέντρου σύμφωνα με έρευνα της ΕΣΕΕ. Το 27% των καταστημάτων παραμένει κλειστό. Κίνδυνος για νέα γενιά λουκέτων αν επιτραπεί το άνοιγμα όλες τις Κυριακές του χρόνου.

Παραμένει κλειστό ένα στα τρία μαγαζιά στο κέντρο της Αθήνας

Σχεδόν ένα στα τρία καταστήματα στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας παραμένει κλειστό, σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε η ΕΣΕΕ. Συγκεκριμένα το εμπορικό κέντρο της Αθήνας συγκεντρώνει ποσοστό κλειστών καταστημάτων της τάξεως του 27%, αλλά ταυτόχρονα διαπιστώνεται μικρή βελτίωση συγκριτικά με τον Μάρτιο, οπότε και το ποσοστό των λουκέτων για το σύνολο του εμπορικού κέντρου ήταν 31,1%.

Παράλληλα, στον Πειραιά, παρά τα ενθαρρυντικά σημάδια μικρής βελτίωσης του επιχειρηματικού κλίματος το 2014, η εικόνα απογοήτευσης είναι πλέον μόνιμη, αφού η αναλογία των κλειστών επιχειρήσεων στις τρεις εμπορικές ζώνες της πόλης κυμαίνεται στο 31%-48%.

Συνεπώς, αναφέρει η ΕΣΕΕ, τα καταγεγραμμένα διαθέσιμα στοιχεία επιβεβαιώνουν τη θέση της ΕΣΕΕ ότι ο αριθμός των κλειστών επιχειρήσεων στο κέντρο της Αθήνας και του Πειραιά παραμένει ανησυχητικά υψηλός, καθώς η εμπορική αγορά εξακολουθεί ακόμα να ταλανίζεται από τις δραματικές επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης.

Καθοριστικοί παράγοντες που συντελούν στη διαιώνιση του φαινομένου των λουκέτων, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, είναι: πρώτον, η σε μεγάλο βαθμό αδυναμία των επιχειρηματιών να αντεπεξέλθουν στα υψηλά λειτουργικά κόστη των επιχειρήσεων και, δεύτερον, οι τεράστιες δυσκολίες πληρωμής των υπέρογκων φόρων και εξόφλησης των οφειλών στο δημόσιο και στα ασφαλιστικά ταμεία που έχουν συσσωρευτεί από τα προηγούμενα χρόνια της κρίσης. Επισημαίνεται εδώ ότι το μεγάλο λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων επιβαρύνεται από το ύψος των δαπανών της επαγγελματικής στέγης. Επιπλέον, παρά τη σημαντική πτώση των ενοικίων που καταβάλλονται, οι υπόλοιπες δαπάνες που αφορούν μία επιχείρηση δεν έχουν ακόμα σταθεροποιηθεί σε ικανοποιητικά επίπεδα που να επιτρέπουν τον ικανό περιορισμό του λειτουργικού κόστους.

Οι Κυριακές

Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΣΕΕ επισημαίνει ότι, και με βάση τις επιστημονικές αναλύσεις, η ενδεχόμενη γενικευμένη εφαρμογή της απόφασης για το άνοιγμα όλων των καταστημάτων όλες τις Κυριακές του χρόνου θα έχει καταστροφικές συνέπειες για την πλειονότητα των εμπορικών επιχειρήσεων. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας του ΙΝ.ΕΜ.Υ.- Ε.Σ.Ε.Ε. στις εμπορικές επιχειρήσεις, το άνοιγμα των Κυριακών δεν αυξάνει τον συνολικό τζίρο των καταστημάτων, ενώ αντιθέτως για μεγάλο τμήμα των εμπόρων η Κυριακή αποτελεί σημαντική επιβάρυνση (12%) στο ήδη μεγάλο λειτουργικό κόστος τους. Όλα τα παραπάνω μας οδηγούν στη δυσάρεστη πρόβλεψη ότι η πιθανή γενικευμένη εφαρμογή του μέτρου όλων των Κυριακών θα προκαλέσει ένα νέο μαζικό κύμα λουκέτων μικρών εμπορικών επιχειρήσεων, ανατρέποντας τα όποια σημάδια ανάκαμψης στην αγορά λιανικής.

Κορκίδης: Παραμένουν οι πιάτσες λουκέτων

Ο Βασίλης Κορκίδης σχολίασε σχετικά: «...Όπως φαίνεται στις περιοδικές έρευνες, οι πολλές και συνεχείς κεντρικές παρεμβάσεις στην αγορά όχι μόνο απέτυχαν να τονώσουν τον κύκλο εργασιών, αλλά στην πραγματικότητα συνετέλεσαν στη συρρίκνωση του αριθμού και του τζίρου των εμπορικών επιχειρήσεων. Οι πιάτσες λουκέτων που δημιουργήθηκαν στην κρίση εξακολουθούν να υπάρχουν, αφού μέσα στο 2014, λίγα μαγαζιά έκλεισαν, αλλά και λίγα άνοιξαν. Επιπλέον, η δήθεν απελευθέρωση των προσφορών και η διαμόρφωση ενός ανεξέλεγκτου πλαισίου λειτουργίας της αγοράς, σε περίοδο επίμονου αποπληθωρισμού, κρίνουμε ότι όχι μόνο θα δυσχεραίνει το ίδιο το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, αλλά θα οδηγήσει και σε επιδείνωση της αγοράς. 

Ο κώδικας δεοντολογίας και οι κανόνες στην αγορά ανάλογα βέβαια με τον σκοπό τους δεν περιορίζουν, αλλά βάζουν μια τάξη στην αυθαιρεσία. Έχει αλήθεια αναρωτηθεί κανείς τον λόγο για τον οποίον οι επιχειρήσεις που λειτουργούν εντός των μεγάλων εμπορικών κέντρων, πολυχώρων και εκπτωτικών χωριών, υπόκεινται σε πλήθος υποχρεώσεων, περιορισμών και αυστηρών κανόνων λειτουργίας;

Μήπως, λοιπόν, πρέπει να υπάρχει μια ομοιομορφία λειτουργίας σε κάθε εμπορικό χώρο και βεβαίως στις κεντρικές αγορές των πόλεών μας, αντί το άσχημο μωσαϊκό λειτουργίας που έχουμε δημιουργήσει σε κάθε τοπική αγορά με τις μέχρι σήμερα εκατέρωθεν ενέργειες;

Μήπως η τελευταία Κυριακή του Δεκεμβρίου είναι φέτος πιο παραγωγική για όλη την αγορά και περισσότερο χρήσιμη στους καταναλωτές από αυτήν της 14ης Δεκεμβρίου, αλλά και από τις υπόλοιπες επτά θεσμοθετημένες; Οι μικρομεσαίοι έμποροι δεν έχουμε παρωπίδες, ούτε φοβόμαστε τις αλλαγές, όταν πρόκειται για κάτι καλύτερο και για όλους. Ας συνεννοηθούμε...».


* Δείτε όλη την έρευνα στη στήλη Συνοδευτικό Υλικό.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v