Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κατασκευαστικές: Το εννεάμηνο των ρεκόρ και οι ζημιές

Οφέλη από τα έργα στους οδικούς άξονες, αλλά και τις εργολαβίες στο εξωτερικό, εμφανίζουν τα αποτελέσματα των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων. Δεν απέφυγαν ωστόσο τις ζημιές λόγω απομειώσεων και πρόσθετων προβλέψεων. Τι έκαναν στο 9μηνο Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και J&P Avax.

Κατασκευαστικές: Το εννεάμηνο των ρεκόρ και οι ζημιές

Με ρεκόρ εσόδων (ξεπέρασαν συνολικά τα δύο δισ. ευρώ), ανεκτελέστου υπολοίπου υπογεγραμμένων συμβάσεων (κινείται πλέον κοντά στα 9,5 δισ. ευρώ) και προσωπικού (αυξήθηκε κατά 41% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2013), αλλά και ζημιές (μειωμένες έναντι του 2013) έκλεισε το εννεάμηνο για τους τρεις μεγαλύτερους κατασκευαστικούς ομίλους της χώρας.

Μοχλός ανάπτυξης των τριών ομίλων ήταν κυρίως τα έργα στους οδικούς άξονες που κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης, αλλά και ορισμένες εργολαβίες από το εξωτερικό. Την ίδια στιγμή, όμως, οι πρόσθετες προβλέψεις για επισφάλειες από έργα εξωτερικού, σε συνδυασμό με τις απομειώσεις συμμετοχών στην Ελλάδα, οδήγησαν και το φετινό εννεάμηνο σε αρνητικό αποτέλεσμα, με τους τρεις ομίλους να εμφανίζουν συνολικά ζημίες 64 εκατ. ευρώ από 87 εκατ. στο αντίστοιχο περυσινό διάστημα.

Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των τριών ομίλων βρίσκεται, πάντως, σε ιστορικά υψηλά και συγκεκριμένα ανέρχεται σε 3,82 δισ. ευρώ για τον όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ, σε 3,5 δισ. ευρώ για τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και 2,1 δισ. ευρώ για τον όμιλο J&P ΑΒΑΞ.

Στο διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου, ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ είχε έσοδα 412,2 εκατ. ευρώ από τις διεθνείς αγορές (τα 171,2 προέρχονταν από τη Μέση Ανατολή) και 668,4 εκατ. ευρώ από την Ελλάδα.

Τα έσοδα του ομίλου J&P ΑΒΑΞ από το εξωτερικό κινήθηκαν στα περυσινά επίπεδα, κοντά στα 130 εκατ. ευρώ, αλλά είχε σημαντική αύξηση κύκλου εργασιών στην Ελλάδα εξαιτίας των οδικών αξόνων (από τα 140 εκατ. στα 207 εκατ. ευρώ).

Η καλή πορεία των ομίλων, τουλάχιστον σε επίπεδο εσόδων, στην εγχώρια αγορά αποτυπώνεται και στα μεγέθη του προσωπικού με τους τρεις ομίλους να δηλώνουν ως 9.883 εργαζόμενους έναντι 6.994 στα τέλη Σεπτεμβρίου 2013. Σημειώνεται πως στα συγκεκριμένα μεγέθη ορισμένοι όμιλοι δεν περιλαμβάνουν το προσωπικό κοινοπραξιών ή θυγατρικών εξωτερικού.

Εκτός από τις κατασκευές, οι ισχυροί όμιλοι βρίσκουν στήριγμα και στις άλλες δραστηριότητες. Στον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, για παράδειγμα, τα έσοδα από τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), δηλαδή κυρίως τα αιολικά σε Ελλάδα και εξωτερικό, ανήλθαν σε 76 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο με τα καθαρά κέρδη στα 4,3 εκατ. ευρώ. Στο εννεάμηνο του 2014 εκδόθηκαν 6 νέες Άδειες Παραγωγής συνολικής ισχύος 217,5 MW, μία τροποποίηση Άδειας Παραγωγής από 36 MW σε 44 MW και 5 νέες Άδειες Εγκατάστασης συνολικής ισχύος 76,6 MW. Επίσης έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή και έχουν εκδοθεί 3 νέες Άδειες Λειτουργίας συνολικής ισχύος 35,8 MW. Επιπλέον έχουν τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία 4 νέα Αιολικά Πάρκα συνολικής ισχύος 82,2 MW.

Στην Πολωνία ο όμιλος προχώρησε στην εξαγορά δύο εταιρειών οι οποίες κατέχουν άδειες εγκατάστασης Αιολικών Πάρκων συνολικής ισχύος 12 MW, ενώ τον Αύγουστο του 2014 τέθηκε σε λειτουργία αιολικό πάρκο ισχύος 8 MW. Ο όμιλος μέσω της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή λειτουργεί 628 MW εγκαταστάσεων παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην Ελλάδα, τις ΗΠΑ, την Πολωνία και τη Βουλγαρία. Επιπλέον 254 MW είτε κατασκευάζονται είτε είναι έτοιμα ώστε να ξεκινήσει η κατασκευή τους, εκ των οποίων 228 MW στην Ελλάδα και 28 MW στην Πολωνία.

Ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ είδε φέτος τις παραχωρήσεις να συνεισφέρουν με σημαντικά κέρδη (20.9 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 13,1 εκατ. στο εννεάμηνο του 2013) με τα συνολικά έσοδα στα 153,1 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 6,6% κυρίως λόγω της μείωσης διελεύσεων στην Αττική Οδό (τα έσοδα του οδικού άξονα μειώθηκαν κατά περίπου 3% έναντι του εννεαμήνου 2013). Μειωμένα ήταν και τα έσοδα της κοινοπραξίας Μωρέας, που κατασκευάζει και διαχειρίζεται τον άξονα Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα (στα 30 εκατ. από 38 εκατ. ευρώ) κυρίως λόγω του χαμηλότερου κατασκευαστικού αντικειμένου. Η αναμορφωμένη σύμβαση παραχώρησης του οδικού άξονα βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο και αναμένεται η κατάθεσή της στην Βουλή με νέα ημερομηνία ολοκλήρωσης του έργου τον Ιούλιο του 2015.

Οι απομειώσεις και οι επισφάλειες

Οι ζημιές που παρουσίασαν οι τρεις ισχυροί κατασκευαστικοί όμιλοι συνδέονται κυρίως με απομειώσεις συμμετοχών και πρόσθετες προβλέψεις. Στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ, για παράδειγμα, τα λειτουργικά κέρδη περιλαμβάνουν απομείωση ύψους 45,6 εκατ. ευρώ της αξίας συμμετοχής του ομίλου σε εταιρείες μεταλλείων.

Στην J&P ΑΒΑΞ, παρά την ικανοποιητική αύξηση των εσόδων, υπήρξε σημαντική επιβάρυνση λόγω της διενέργειας έκτακτων σημαντικών προβλέψεων, συνολικού ύψους 27 εκατ. ευρώ έναντι προβλέψεων ύψους 5,4 εκατ. ευρώ στην αντίστοιχη περίοδο του 2013. Το υπόλοιπο των απαιτήσεων κατέγραψε αύξηση κατά 122,9 εκατ. η οποία οφείλεται κατά κύριο λόγο στην άνοδο κατά €110,9 εκατ. ευρώ του κονδυλίου των απαιτήσεων από πελάτες, ως απόρροια της πορείας πληρωμών της σύμβασης για τον ενεργειακό σταθμό Deir Aamar, ισχύος 590MW και αξίας 470 εκατ. ευρώ, το οποίο υπέγραψε η εταιρία το 2013 με την κυβέρνηση του Λιβάνου.

 

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v