Μεγαλοεπενδυτές σε... αναμμένα κάρβουνα

Τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης περιμένουν ισχυροί διεθνείς και εγχώριοι όμιλοι για να ξεκαθαρίσει το τοπίο σε επενδύσεις δισεκατομμυρίων. Οι διερευνητικές επαφές με την Αθήνα και τα ανοχτά μέτωπα σε διαγωνισμούς, ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις.

Μεγαλοεπενδυτές σε... αναμμένα κάρβουνα

Μια ντουζίνα πανίσχυροι διεθνείς όμιλοι καθώς και σχεδόν όλοι οι μεγάλοι εγχώριοι «παίκτες» περιμένουν τις τελικές αποφάσεις της κυβέρνησης για σειρά επενδύσεων, αν και οι ανακοινώσεις των υπουργών στα μέσα της εβδομάδας έδωσαν το μήνυμα ακύρωσης πλήθους διαγωνισμών. Σε πολλούς άλλους διαγωνισμούς, όμως, η κατάσταση είναι περισσότερο περίπλοκη, με κυριότερο παράδειγμα τις ΣΔΙΤ στον τομέα των απορριμμάτων.

Στον κατάλογο περιλαμβάνονται από συνταξιοδοτικά ταμεία (όπως η καναδική PSP) και πανίσχυρα κρατικά επενδυτικά οχήματα κρατών της Μέσης Ανατολής (όπως η Al Maabar από το Αμπού Ντάμπι), έως κραταιοί κινεζικοί όμιλοι (όπως η Fosun), εγχώριοι κατασκευαστικοί όμιλοι που εμπλέκονται στους διαγωνισμούς του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) ή σε διαγωνισμούς για Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) στον τομέα των απορριμμάτων.

Ήδη εκπρόσωποι διεθνών ομίλων, όπως ο Prem Watsa, επικεφαλής της καναδικής Fairfax που αποτέλεσε έναν από τους πλέον κινητικούς επενδυτές στην Ελλάδα την τελευταία τριετία (είναι εκ των βασικών μετόχων της Eurobank, της Grivalia Properties, του ομίλου Μυτιληναίου και της Praktiker Hellas) συναντήθηκαν με κυβερνητικά στελέχη. Στόχος των συναντήσεων είναι η εξακρίβωση των προθέσεων της νέας κυβέρνησης σε μέτωπα όπως οι τράπεζες, οι ιδιωτικοποιήσεις κ.λπ. Τις επόμενες ημέρες αναμένονται και νέες συναντήσεις αφού οι εκκρεμότητες είναι πολλές, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις οι δηλώσεις υπουργών τρομάζουν.

Οι Καναδοί της PSP, για παράδειγμα, πληροφορήθηκαν από την τηλεόραση πως ο νέος υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης και Ενέργειας Παναγιώτης Λαφαζάνης θα ακυρώσει το διαγωνισμό πώλησης του ΑΔΜΗΕ για τον οποίο είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον. Θεωρούν πλέον σίγουρο πως θα μπει στον πάγο και η διαδικασία πώλησης της Αερολιμήν Αθηνών που είχε ξεκινήσει το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ). Ομως, θα συνεχίσουν να διαπραγματεύονται με τη νέα κυβέρνηση την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης για τη διαχείριση του αεροδρομίου "Ελευθέριος Βενιζέλος". Για προφανείς λόγους, το καναδικό fund που ελέγχει περί το 40% της Αερολιμήν Αθηνών επιδιώκει επέκταση της σύμβασης.Το Δημόσιο (μετά και την επιστροφή των μετοχών που κατείχει το ΤΑΙΠΕΔ) θα εξακολουθήσει να διατηρεί το 50%.

Οι Κινέζοι

Οι Κινέζοι της Fosun, μαζί με την Al Maabar από το Αμπού Ντάμπι επρόκειτο να συμμετάσχουν στο επενδυτικό σχήμα του Ελληνικού υπό τη Lamda Development του ομίλου Λάτση. Επίσημες ανακοινώσεις για την τύχη του συγκεκριμένου διαγωνισμού (η Lamda Development είχε επικρατήσει με προσφορά περί τα 915 εκατ. ευρώ) δεν έχουν γίνει. Όμως, θεωρείται σχεδόν σίγουρη η ματαίωσή του, μολονότι το ΤΑΙΠΕΔ και η Lamda Development είχαν υπογράψει την πρώτη σύμβαση στα μέσα Νοεμβρίου.

Ήδη κυκλοφορούν φήμες σύμφωνα με τις οποίες το Ελληνικό θα αξιοποιηθεί με βάση παλαιότερη μελέτη που προέβλεπε τη μετατροπή του σε πάρκο, ενώ άγνωστη παραμένει η τύχη της παραλιακής ζώνης του Αγίου Κοσμά που είχε ενταχθεί στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Πάντως, επίσημες δηλώσεις για το θέμα του Ελληνικού δεν έχουν υπάρξει μέχρι στιγμής.

Οι Γερμανοί

Στην πρίζα είναι και οι Γερμανοί της Fraport οι οποίοι επικράτησαν προ μηνών στο διαγωνισμό για την 40ετή παραχώρηση 14 περιφερειακών αεροδρομίων οι οποίοι πληροφορήθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα από τον υπουργό Οικονομίας Γιώργο Σταθάκη πως αυτός σταματά. Ο κ. Σταθάκης ανακοίνωσε και την κατάργηση των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), χωρίς να ξεκαθαρίσει τι θα γίνει με τους εν εξελίξει διαγωνισμούς για τα απορρίμματα.

Τα απορρίμματα και το ΤΑΙΠΕΔ

Μπορεί η κ. Ρένα Δούρου να ακύρωσε τους τέσσερις διαγωνισμούς της Αττικής, αλλά υπάρχουν πέντε διαγωνισμοί ανά την Ελλάδα που έχουν ολοκληρωθεί και υπάρχουν ανάδοχοι. Πρόκειται για την περιφέρεια Πελοποννήσου (ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή), τη Δυτική Μακεδονία (όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ), τις Σέρρες και την Ήπειρο (Archirodon - Intrakat - Envitec) καθώς και την Ηλεία (J&P ΑΒΑΞ - Μεσόγειος - ΑΑΓΗΣ). Οι συμβάσεις εκκρεμούν σε διάφορα στάδια (π.χ. έγκριση Ελεγκτικού Συνεδρίου, ολοκλήρωση χρηματοδοτικού σχεδίου κ.λπ.) χωρίς πλέον να είναι γνωστή η τύχη τους. Και κυρίως με ποιο μοντέλο θα λύσει η Ελλάδα το σοβαρό πρόβλημα διαχείρισης των απορριμμάτων και την ντροπή των παράνομων χωματερών για την οποία πληρώνουμε πρόστιμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ακόμα και σε διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ που ολοκληρώθηκαν προ εξαμήνου, όπως η πώληση του ακινήτου Αφάντου στη Ρόδο (σε δύο ομίλους μεταξύ των οποίων ο Ελληνοαμερικανός επιχειρηματίας Μιχάλης Αγγελίδης) δεν έχουν υπογραφεί συμβάσεις. Ετσι, είναι άγνωστο τι θα πράξει η κυβέρνηση η οποία προχωρά στο κλείσιμο του ΤΑΙΠΕΔ.

Η αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Νάντια Βαλαβάνη έχει ήδη ζητήσει τις παραιτήσεις του προέδρου του Ταμείου Μανώλη Κονδύλη και του διευθύνοντος συμβούλου Πασχάλη Μπουχώρη. Στους ολοκληρωμένους, αλλά χωρίς σύμβαση, διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ περιλαμβάνεται και η διαχείριση του ιπποδρομιακού στοιχήματος.

Στην αγορά περιμένουν τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης για να καταλάβουν πώς ακριβώς θα δομηθεί η συνεργασία με την αζέρικη Socar που επικράτησε στο διαγωνισμό για τον ΔΕΣΦΑ ή τι ακριβώς σκέφτεται η κυβέρνηση για τη συνεργασία με την Cosco που διαχειρίζεται τον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά.

Ήδη κυκλοφόρησαν φήμες σύμφωνα με τις οποίες η ελληνική πλευρά ζήτησε από τους Κινέζους καλύτερες αμοιβές για όσους εργάζονται στο λιμάνι. Η απάντηση, κατά τις ίδιες πληροφορίες ήταν πως ήδη (με τις υπερωρίες) οι αμοιβές είναι πάνω από το βασικό μισθό.

Τις επόμενες ημέρες θα γνωρίζουμε τις ακριβείς προθέσεις της κυβέρνησης για πλήθος επενδύσεων που είχαν δρομολογηθεί, κι η αγορά θεωρεί πως τελικά θα επικρατήσουν ψυχραιμότερες θέσεις σε σχέση με τις πρώτες δηλώσεις των νέων υπουργών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v