Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τουρισμός: Το γερμανικό «ψυγείο» και το ισραηλινό... αλεξίπτωτο

Πώς επιδρούν οι διαπραγματεύσεις Ελλάδας-ΕΕ, οι γεωπολιτικές αλλαγές και οι οικονομικές εξελίξεις σε κρίσιμες αγορές. Γιατί οι Γερμανοί έβαλαν τις κρατήσεις στο ψυγείο και πώς το ελβετικό φράγκο στέλνει χιλιάδες Ελβετούς στην Ελλάδα μέσω Γερμανίας. Η ελεύθερη πτώση της ρωσικής αγοράς και το ισραηλινό... αλεξίπτωτο.

Τουρισμός: Το γερμανικό «ψυγείο» και το ισραηλινό... αλεξίπτωτο

Από κρίσιμο τεστ αντοχής σε ένα σημαντικά διαφοροποιημένο περιβάλλον, σε σύγκριση με αυτό που είχε διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια, καλείται να περάσει το 2015 ο ελληνικός τουρισμός σε μια προσπάθεια να διατηρήσει το θετικό momentum της τελευταίας διετίας.

Τα μέχρι στιγμής στοιχεία επιβεβαιώνουν πως οι επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού φέτος θα εξαρτηθούν σε μεγάλο βαθμό από την έκβαση των διαπραγματεύσεων της κυβέρνησης με τους εταίρους-δανειστές αλλά και από μια σειρά γεωπολιτικές και οικονομικές εξελίξεις σε σημαντικές και αναδυόμενες αγορές του ελληνικού τουρισμού.

Η Γερμανία και η Ρωσία φαίνεται πως θα αποτελέσουν, για διαφορετικούς λόγους, τις δύο κρισιμότερες μεταβλητές της φετινής τουριστικής εξίσωσης.

Η Γερμανία, η υπ' αριθμόν ένα δεξαμενή άντλησης πελατείας του ελληνικού τουρισμού, δείχνει πως θα επηρεαστεί άμεσα από την τελική έκβαση των διαπραγματεύσεων Ελλάδας-Eurogroup-EKT-ΔΝΤ για μια νέα συμφωνία που θα αντικαταστήσει το μνημόνιο.

Οι ανησυχίες που είχαν εκφραστεί στη γερμανική ταξιδιωτική αγορά πριν από τις πρόσφατες εκλογές στην Ελλάδα δεν αποδείχθηκαν ικανές να αποτρέψουν μεγάλο αριθμό Γερμανών να κάνουν κράτηση για διακοπές στη χώρα.

Είναι χαρακτηριστικό, σύμφωνα με πηγές της ελληνικής και της γερμανικής αγοράς, πως μέχρι πριν από είκοσι μέρες οι κυριότεροι τουρ οπερέιτορ της Γερμανίας κατέγραφαν μεγάλη αύξηση πωλήσεων για διακοπές στην Ελλάδα. Ο FTI κατέγραφε αύξηση 20-40% σε όλους τους ελληνικούς προορισμούς του προγράμματός του, ενώ η συνολική άνοδος προς την Ελλάδα έφθανε το 25%. Στο ίδιο διάστημα ο Altours σημείωνε αύξηση της τάξης του 20%, ενώ οι δεινόσαυροι της αγοράς TUI και Thomas Cook κινούνταν με άνοδο 15%.

Τα δεδομένα, ωστόσο, άλλαξαν τις τελευταίες τρεις εβδομάδες καθώς οι κρατήσεις φρέναραν εξαιτίας και του αρνητικού κλίματος που διαμορφώθηκε από αρκετά γερμανικά μέσα ενημέρωσης για την Ελλάδα.

Eμπειρα στελέχη της ελληνικής αγοράς, ωστόσο, αισιοδοξούν πως το κλίμα μπορεί να αναστραφεί και οι κρατήσεις από τη Γερμανία να βγουν από την «κατάψυξη», εφόσον οι διαπραγματεύσεις της ελληνικής πλευράς με το Eurogroup καταλήξουν σε συμφωνία.

Νέες τάσεις στη γερμανική αγορά

Σε κάθε περίπτωση, η νέα ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού και οι Ελληνες επιχειρηματίες του χώρου καλούνται να λάβουν υπόψη τους επιπλέον δεδομένα από τη γερμανική αγορά. Πρόσφατη έρευνα σε καταναλωτές από το Ινστιτούτο του Αμβούργου που ασχολήθηκε με μελλοντικές τάσεις έδειξε πως ενισχύεται ταχύτατα το ειδικό βάρος των Γερμανών τουριστών τρίτης ηλικίας. Σύμφωνα με την έρευνα, το ποσοστό των Γερμανών άνω των 65 ετών που έκαναν διακοπές μιας εβδομάδας το 2014 αυξήθηκε σε 50% έναντι 44% το 2013.

Η έρευνα «Tourism Analysis» έδειξε ταυτόχρονα πως φρενάρει η σημαντική αύξηση των τελευταίων χρόνων στα ταξίδια των Γερμανών. Πιο συγκεκριμένα, διακοπές μιας εβδομάδας και άνω πραγματοποίησε, σύμφωνα με την έρευνα, το 57% των Γερμανών, όσο ακριβώς και το 2013.

Για το 2015, με βάση την ίδια έρευνα, το 44% των Γερμανών έχουν, ήδη, αποφασίσει να ταξιδέψουν στο εξωτερικό, ενώ σε ποσοστό 37% εμφανίζονται αναποφάσιστοι.

Σχεδόν τέσσερις στους δέκα Γερμανούς (37%) προτιμούν να κάνουν διακοπές εντός Γερμανίας. Η Ισπανία και η Τουρκία παραμένουν οι δύο ισχυρότεροι ανταγωνιστές της Ελλάδας στη γερμανική αγορά. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα η Ισπανία διατηρεί τα πρωτεία με μερίδιο αγοράς 14,4% το 2014, ενώ η Τουρκία απέσπασε μερίδιο 6,7% και θέτει σοβαρή υποψηφιότητα να σκαρφαλώσει στη δεύτερη θέση φέτος.

Ενδιαφέρον για τους σχεδιασμούς της νέας ηγεσίας του υπουργείου Τουρισμού παρουσιάζει το στοιχείο πως το 29% των Γερμανών θέλει να κάνει κρουαζιέρα. Ποσοστό που σε μεγάλο βαθμό αφορά Γερμανούς ηλικίας 50-64 ετών.

Η νέα ισοτιμία ευρώ-ελβετικού φράνκου την ίδια στιγμή προεξοφλείται πως θα φέρει στην Ελλάδα περισσότερες αφίξεις από τη... Γερμανία!

Όσο κι αν ακούγεται παράδοξο, φαίνεται πως είναι αλήθεια. Στελέχη της αγοράς εξηγούν πως πολλοί Ελβετοί διαπιστώθηκε πως σπεύδουν να κάνουν κρατήσεις διακοπών στην Ελλάδα μέσω... Γερμανίας αφού τα ίδια πακέτα είναι φθηνότερα από τη χώρα τους.

Στην αγορά της Βρετανίας η Ελλάδα κατέγραφε άνοδο 12-15% μέχρι πριν από ένα μήνα, ενώ ρευστή παραμένει η εικόνα από τις ραγδαία ανερχόμενες τα τελευταία χρόνια αγορές της Γαλλίας και της Ιταλίας.

Ελεύθερη πτώση από τη Ρωσία και το ισραηλινό...αλεξίπτωτο

Η Ρωσία και το Ισραήλ αναμένεται να αποτελέσουν δύο από τα κλειδιά της φετινής τουριστικής περιόδου. Οι κρατήσεις από τη Ρωσία καταγράφουν ελεύθερη πτώση ενώ, στον αντίποδα, το Ισραήλ ίσως αποδειχθεί το χρυσό αλεξίπτωτο της φετινής χρονιάς.

Στελέχη της ρωσικής αγοράς μετέφεραν στο Euro2day.gr την εκτίμηση πως η φετινή μείωση από την άλλοτε χρυσοφόρα αγορά της Ρωσίας ενδέχεται να φθάσει ακόμα και τους 750.00 επισκέπτες! Όσο κι αν ακούγεται υπερβολικό, στελέχη Ρώσων τουρ οπερέιτορ εξηγούν πως, με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, τίποτα δεν μπορεί να αποκλειστεί καθώς από τα επίπεδα του 1.160.000 Ρώσων πέρυσι ενδέχεται ο αριθμός τους να μειωθεί στα επίπεδα των 4.000-5.000 τουριστών φέτος.

Ρωσικές πηγές ανέφεραν χαρακτηριστικά το παράδειγμα της αγοράς της Αγίας Πετρούπολης απ'όπου πέρυσι υπήρχαν 70 πτήσεις την εβδομάδα προς διάφορους ελληνικούς προορισμούς, ενώ αυτήν τη στιγμή είναι προγραμματισμένες μόλις είκοσι!
Στελέχη Ρώσων τουρ οπερέιτορ, μάλιστα, σημείωναν πως οι επίσημες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για μείωση προς την Ελλάδας εφέτος της τάξης του 50%. Την ίδια στιγμή, όμως, εξηγούν πως πίσω από τις κλειστές πόρτες στα εσωτερικά μιτινγκ γίνεται λόγος για μείωση που τώρα φθάνει το 80%.

Οι ίδιες πηγές ωστόσο αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο για μερική ανάκαμψη από τον Απρίλιο, εφόσον οι τουρ οπερέιτορ αποφασίσουν να αναπροσαρμόσουν τα πλάνα τους. Μια πιο συγκεκριμένη εκτίμηση της κατάστασης, ωστόσο, θεωρείται ότι θα μπορεί να γίνει κατά τη διάρκεια των τουριστικών εκθέσεων της Μόσχας (18-21 Μαρτίου).

Η αγορά του Ισραήλ, ωστόσο, ίσως αποδειχθεί το χρυσό αλεξίπτωτο της φετινής χρονιάς προκειμένου να αποσβεστούν οι αναταράξεις στην ελληνική αγορά από την πτώση στην αγορά της Ρωσίας.

Η εποχή του «ψυχρού πολέμου» που διανύουν οι σχέσεις Τουρκίας-Ισραήλ φαίνεται πως οδηγεί τους τουρ οπερέιτορ του Ισραήλ στο να στρέψουν μεγάλο μέρος της πελατείας τους προς την Ελλάδα.

Στροφή η οποία έγινε εμφανής τα τελευταία χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό πως οι Ισραηλινοί επισκέπτες στην Ελλάδα το 2008 ήταν μόλις 40.000. Ισραηλινές ταξιδιωτικές πηγές, ωστόσο, εκτιμούν πως ο αριθμός τους φέτος θα αυξηθεί κατ'ελάχιστον στις 600.000 και υπό προϋποθέσεις ενδέχεται να φθάσει ακόμα και τους 800.000 τουρίστες.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v