Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ελληνικές μπύρες: Ενα success story εν μέσω κρίσης

Πώς οι ελληνικές μικροζυθοποιίες κατάφεραν να κάνουν την κρίση ευκαιρία. Διεθνείς διακρίσεις και αύξηση παραγωγής εν μέσω ύφεσης. Οι περιπτώσεις των Corfu Beer, Ζυθοποιίας Σαντορίνης και Septem.

Ελληνικές μπύρες: Ενα success story εν μέσω κρίσης

Η μπύρα μπορεί να διώξει τα... φαρμάκια της Ελλάδας, λέει η USA Today σε άρθρο της για τις ελληνικές μικροζυθοποιίες, τις οποίες χαρακτηρίζει «success story σε ένα περιβάλλον όπου κυριαρχούν οι ζοφεροί τίτλοι για πιθανό Grexit».

«Το νησί μας ζει από τον τουρισμό», δηλώνει στην αμερικανική εφημερίδα ο Σπύρος Καλούδης, ο οποίος ίδρυσε την Κερκυραϊκή Μικροζυθοποιία Corfu Beer, καθώς ενοχλήθηκε από το γεγονός ότι οι επισκέπτες του νησιού έπιναν ξένες μπύρες. «Ο τουρισμός σημαίνει εμπειρίες – για να ολοκληρωθεί η εμπειρία, ήθελα να δημιουργήσω κάτι τοπικό. Δεν ήθελα να είναι ένα ακόμα σουβενίρ, αλλά ένα προϊόν που θα μπορούσε να καταναλώνεται καθημερινά από τους επισκέπτες».

Μετά από οκτώ χρόνια σχεδιασμού, τελειοποίησε την πρώτη του μπύρα το 2008 - την ίδια περίοδο που η οικονομική κρίση έριξε την Ελλάδα στη βαθύτερη ύφεση της Ευρώπης, σχολιάζει η USA Today. Παρά τα οικονομικά εμπόδια, ο κ. Καλούδης παράγει πέντε ποικιλίες μπύρας και αναμένει να λανσάρει δύο ακόμα αυτό το καλοκαίρι.

Η Corfu Beer και μερικές ακόμα μικροζυθοποιίες που άνοιξαν τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα τονίζουν πως η επιχειρηματικότητα στη χώρα δεν είναι εύκολη. Ωστόσο ευελπιστούν πως οι δουλειές τους θα ανθήσουν αν ο νεοεκλεγείς πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας τηρήσει τις υποσχέσεις του να βάλει τέλος στις αυξήσεις των φόρων, στις σκληρές περικοπές δαπανών και στα άλλα μέτρα που επέβαλαν οι Ευρωπαίοι ηγέτες ως αντάλλαγμα για δάνεια προκειμένου να αποσοβηθεί η οικονομική κατάρρευση της χώρας.

«Τα πράγματα σίγουρα θα ήταν καλύτερα» αν τελείωνε η λιτότητα, σχολιάζει ο Γιάννης Παρασκευόπουλος, ένας εκ των τεσσάρων εταίρων που ίδρυσαν τη Ζυθοποιία Σαντορίνης το 2012.

Οι μικροζυθοποιίες άρχισαν να εμφανίζονται στην Ελλάδα στις αρχές της δεκαετίας του 2000 και πριν από δύο χρόνια ο κλάδος άρχισε να απογειώνεται, όταν οι βουλευτές, στην προσπάθειά τους να ενισχύσουν την επιχειρηματικότητα, ανέτρεψαν νόμο του 1822 που απαγόρευε στις ζυθοποιίες να παράγουν οτιδήποτε άλλο εκτός από μπύρες. Αυτό έδωσε τη δυνατότητα στους παραγωγούς να πειραματιστούν με νέα προϊόντα, όπως τα αναψυκτικά, αλλά και να κάνουν νέες επενδύσεις στον κλάδο.

Σήμερα, σημειώνει η USA Today, οι ελληνικές μικροζυθοποιίες παράγουν μόνο το 1,5% της μπύρας που καταναλώνεται στη χώρα. Όμως πολλές από αυτές κερδίζουν διεθνή βραβεία, επεκτείνουν την παραγωγή τους, αυξάνουν τα κεφάλαιά τους και τρέχουν να ικανοποιήσουν τη διεθνή αλλά και την αυξανόμενη εγχώρια ζήτηση για ελληνικές μπύρες.

«Είναι πραγματικά απίστευτο που οι μικροζυθοποιίες αναπτύσσονται σε αυτό το κλίμα», σχολιάζει ο κ. Καλούδης. «Πιστεύω πως οφείλεται στο αίσθημα των ανθρώπων. Επιλέγοντας τοπικά προϊόντα, θέλουν να βοηθήσουν τη χώρα τους και την τοπική οικονομία».

Μέρος της επιτυχίας των μικροζυθοποιιών οφείλεται στο ότι προσπάθησαν να επωφεληθούν από την κρίση, καθώς οι Έλληνες, λόγω οικονομικής στενότητας, στρέφονται πλέον στη φθηνή επιλογή της μπύρας, αντί των ακριβών σκληρών ποτών.

Η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα έχει μειωθεί 45% τα τελευταία τέσσερα χρόνια, διότι οι Έλληνες σφίγγουν το ζωνάρι λόγω της οικονομικής κρίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία του ελληνικού παραρτήματος της εταιρείας ερευνών IRI. Όμως οι Έλληνες ήπιαν 3,2% περισσότερη μπύρα το επτάμηνο του 2014, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους, και οι μικροζυθοποιίες εκτιμούν πως τα νεότερα στοιχεία θα δείξουν πως η κατανάλωση μπύρας εκτινάχθηκε τους θερινούς μήνες.

Η στροφή αυτή αντανακλά τις ευρύτερες αλλαγές στις συνήθειες των Ελλήνων, λέει η USA Today. Πριν από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, η κουλτούρα των παμπ και των τοπικών ζυθοποιίων ήταν ξένη για τη χώρα, ενώ οι ταβέρνες και τα εστιατόρια συνήθως προσέφεραν μόνο δύο επιλογές μπύρας.

Πολλοί μικροζυθοποιοί κατηύθυναν προσεκτικά τους πόρους τους σε μια περίοδο χαμηλής ανάπτυξης και τώρα δρέπουν τους καρπούς της εμμονής τους στην ιδέα τους. «Η κρίση μας βοήθησε να κάνουμε πιο προσεκτικές κινήσεις, να μην επενδύουμε σε μη ρεαλιστικές παραγωγικές εγκαταστάσεις για τα δεδομένα της εποχής», αναφέρει στη USA Today ο Σοφοκλής Παναγιώτου της Μικροζυθοποιίας Septem στην Εύβοια.

Σήμερα η Septem -η οποία έχει κερδίσει διεθνή βραβεία για τις μπύρες της και κατατάσσεται ως η καλύτερη ελληνική μπύρα από το RateBeer.com τα τελευταία τέσσερα χρόνια- σχεδιάζει να αυξήσει την παραγωγή της από τα 80.000 γαλόνια ετησίως στα 264.000 γαλόνια.

Τα τελευταία δύο χρόνια, η Ζυθοποιία Σαντορίνης έχει τριπλασιάσει το μέγεθός της, όπως αναφέρει ο κ. Παρασκευόπουλος. Τώρα στόχος της είναι να αυξήσει την τρέχουσα ετήσια παραγωγή των 300.000 μπουκαλιών κατά 40% του χρόνου, προκειμένου να ανταποκριθεί στη ζήτηση.

«Η μικροζυθοποιία είναι ένα ακριβό άθλημα, και επίσης έχουμε ξεκινήσει εν μέσω της κρίσης», σημειώνει. «Όμως τολμήσαμε, και αποδείχτηκε εξαιρετικά επιτυχημένο».

Ο κ. Καλούδης ελπίζει πως η επιτυχία του κλάδου μπορεί να ανοίξει τον δρόμο και για την υπόλοιπη Ελλάδα. «Δεν πιστεύω στη μονοκαλλιέργεια του τουρισμού», αναφέρει. «Αυτή η κρίση υπήρξε μια μοναδική ευκαιρία για τους μικρούς παραγωγούς να την ξεπεράσουν».

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v