ΥΠΕΘΑ: Απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης ο εκσυγχρονισμός των P3B-Orion

Η απάντηση του υπουργείου Αμυνας στο δημοσίευμα για την ανάθεση του εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας.

ΥΠΕΘΑ: Απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης ο εκσυγχρονισμός των P3B-Orion

Το ΓΕΝ είχε εισηγηθεί να γίνει επισκευή των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας μέσω FMS και πέρασε ΚΥΣΕΑ από την προηγούμενη κυβέρνηση τον Αύγουστο του 2014. Στη συνέχεια η ίδια συμφωνία προσυπεγράφη και πέρασε ΚΥΣΕΑ με τους ίδιους όρους και την χρηματοδότηση από την σημερινή κυβέρνηση στις 15 Μαρτίου 2015 που ήταν η καταληκτική ημερομηνία, απαντά το υπουργείο Αμυνας στο δημοσίευμα του Πρώτου Θέματος που μιλά για απευθείας ανάθεση του εκσυγχρονισμού των συγκεκριμένων αεροσκαφών.

Όπως αναφέρει η εφημερίδα «το πρώτο μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα έπειτα από σχεδόν 10 χρόνια αποφάσισε να προχωρήσει αιφνιδίως η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα, δίνοντας με απευθείας ανάθεση και διακρατική συμφωνία στις ΗΠΑ (εταιρεία Lockheed Martin) τον εκσυγχρονισμό πέντε παλαιών αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας εκτιμώμενου προϋπολογισμού 500 εκατ. δολαρίων».

Για το θέμα το υπουργείο εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία αναφέρει:

Η συμφωνία για την αναβάθμιση των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P3 είναι διακρατική μέσω FMS. Απαράβατος όρος της ελληνικής πλευράς ήταν οι εργασίες να γίνουν στην Ελλάδα από ελληνική βιομηχανία.

Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη χρησιμοποιούν πολλές χώρες ανάμεσα στις οποίες είναι οι ΗΠΑ, η Γερμανία, ο Καναδάς, η Ιαπωνία, η Νορβηγία, η Ν. Κορέα, η Αυστραλία, η Νέα Ζηλανδία, η Βραζιλία. Όλες αυτές οι χώρες τα αναβαθμίζουν και τα διατηρούν στη δύναμη τους.

Η λύση της αναβάθμισης κρίνεται συμφερότερη από την προμήθεια νέων αεροσκαφών για πολλούς λόγους. Ο χρόνος ζωής των αεροσκαφών παρατείνεται για τουλάχιστον 20 χρόνια, διαθέτουμε ήδη ανταλλακτικά για τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους, εκπαιδευμένο προσωπικό, οργανωμένη μονάδα υποστήριξης.

Είχε προταθεί η προμήθεια παροπλισμένων αεροσκαφών του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού, τα οποία όμως χρειάζονταν τις ίδιες εργασίες αναβάθμισης με μεγαλύτερο κόστος ώστε να είναι διαθέσιμα ενώ όλες οι εργασίες θα γίνονταν στις ΗΠΑ και όχι στην Ελλάδα.

Το ΓΕΝ είχε εισηγηθεί να γίνει επισκευή μέσω FMS και πέρασε ΚΥΣΕΑ από την προηγούμενη κυβέρνηση τον Αύγουστο του 2014. Στη συνέχεια η ίδια συμφωνία προσυπεγράφη και πέρασε ΚΥΣΕΑ με τους ίδιους όρους και την χρηματοδότηση από την σημερινή κυβέρνηση στις 15 Μαρτίου 2015 που ήταν η καταληκτική ημερομηνία.

ΝΔ: Υποκρισία χωρίς όρια

Ο Συντονιστής της ΟΔΕ Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών της Νέας Δημοκρατίας, κ. Κώστας Τασούλας, σχετικά με το δημοσίευμα της εφημερίδας «Πρώτο Θέμα» για την απόφαση των Τσίπρα – Καμμένου για απευθείας ανάθεση εκσυγχρονισμού πολεμικών αεροπλάνων, έκανε την ακόλουθη δήλωση:

Την ώρα που η οικονομία βρίσκεται στον αέρα, η κυβέρνηση επιλέγει να δώσει άμεσα χρήματα για εξοπλιστικά προγράμματα, που δεν είναι απόλυτης προτεραιότητας.

Και όλα αυτά τη στιγμή που έχουν κηρύξει εσωτερική στάση πληρωμών.

Υποκρισία χωρίς όρια.

Ποτάμι: Πάντα υπάρχουν λεφτά για όπλα

"200 εκατομμύρια ευρώ για την αντιμετώπιση της «ανθρωπιστικής κρίσης» – 500 εκατομμύρια δολάρια για εξοπλιστικά. Με την υποσημείωση βέβαια ότι τα 200 εκατομμύρια δόθηκαν με τυμπανοκρουσίες ενώ τα 500 δόθηκαν χωρίς κανείς – ούτε η Βουλή, ούτε καν η Κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ- να ενημερωθεί", σχολιάζει το Ποτάμι.

"Συγκεκριμένα, όπως αποκαλύπτει σήμερα ο Τύπος, η κυβέρνηση με απόφαση του ΚΥΣΕΑ προχώρησε στη συμφωνία για τον εκσυγχρονισμό πέντε παλαιών αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας μέσω διακρατικής συμφωνίας. Το συνολικό κόστος θα φθάσει τα 500 εκατομμύρια δολάρια. Πρόκειται για το μεγαλύτερο εξοπλιστικό πρόγραμμα των τελευταίων χρόνων, στη χειρότερη φάση της οικονομικής κρίσης και με τα κρατικά ταμεία κυριολεκτικά άδεια. Να θυμίσουμε ότι πριν από λίγους μήνες ο τότε Τομεάρχης Άμυνας του ΣΥΡΙΖΑ Θ. Δρίτσας κατήγγελλε ότι "στον προϋπολογισμό έτους 2015, έχει εγγραφεί αύξηση κατά 56% των εξοπλιστικών δαπανών, αν και το μαχαίρι στις κοινωνικές δαπάνες συνεχίζεται αμείλικτα". Μετά όμως από δύο μήνες στην εξουσία, οι προτεραιότητες άλλαξαν. Η κοινωνία μπορεί να περιμένει, οι εταιρίες όπλων όχι.

Απάντηση στο ζήτημα, που προκύπτει, οφείλει να δώσει και η προηγούμενη κυβέρνηση που σύμφωνα με πληροφορίες όδευε προς την ίδια παραγγελία με τον ίδιο τρόπο αλλά δεν την ενεργοποίησε καθότι δεν έδωσε την προκαταβολή, την οποία από ό,τι φάνηκε διέθεσε άμεσα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ".

Πως απαντά το Μαξίμου

Μετά τις αντιδράσεις θέση για το θέμα πήρε και το Μέγαρο Μαξίμου με άτυπη ενημέρωση στην οποία αναφέρει:

1.Η απόφαση του ΚΥΣΕΑ προβλέπει τον εκσυγχρονισμό πέντε αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας του πολεμικού ναυτικού “P-3 Orion”, έναντι 500 εκ. δολαρίων στο πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας με την κυβέρνηση των ΗΠΑ. Τα αεροσκάφη αυτά είχαν αποκτηθεί δωρεάν από τις ΗΠΑ [την περίοδο 1991-1992], είναι σήμερα ηλικίας 25 ετών και ο εκσυγχρονισμός τους θα τους δώσει παράταση ζωής για ακόμα 15.000 ώρες. Το πρόγραμμα αναβάθμισής τους είχε ενεργοποιηθεί σε απόφαση ΚΥΣΕΑ από το 2012.

2. Ο εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών θα γίνει από την Lockheed Martin στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία [ΕΑΒ]και άλλες ελληνικές εταιρείες ως υποκατασκευαστές κρίσιμων συστημάτων που θα ενσωματωθούν στα παλιά αεροσκάφη. Με την ανάθεση της δουλειάς στην ΕΑΒ εξασφαλίζεται εργασία για 7 χρόνια.

3. Τα αεροπλάνα “P-3 Orion” πετούσαν κανονικά μέχρι το 2009. Με απόφαση του τότε Υπουργού Άμυνας [Ευ. Μεϊμαράκης] τα αεροπλάνα καθηλώθηκαν λόγω παλαιότητας, αν και είχαν ακόμα ώρες πτήσης. Αν ο εκσυγχρονισμός τους γινόταν εκείνη την εποχή δεν θα κόστιζε τόσα χρήματα, ενώ οι σκέψεις για αγορά καινούργιων αεροσκαφών δεν προχώρησαν λόγω της οικονομικής κρίσης που ερχόταν.

4. Από το 2009 μέχρι σήμερα το Πολεμικό Ναυτικό έμεινε χωρίς αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας. Που είναι το πρόβλημα; Το κάθε αεροσκάφος «P -3» μπορεί να πετά επί 12 ώρες συνεχώς και να ελέγχει τεράστιες περιοχές του Αιγαίου και της νοτιοανατολικής Μεσογείου. Τι ελέγχει; Από κινήσεις υποβρυχίων και πλοίων μέχρι μεταναστευτικές ροές, κλπ.

Το θέμα δεν είναι κυρίως “ελληνικό” αλλά ΝΑΤΟϊκό. Το NATO θέλει κάθε μέρα για τις δικές του ανάγκες εναέρια επιτήρηση σε Αιγαίο και νοτιοανατολική Μεσόγειο. Χωρίς αεροπλάνα αυτό δεν μπορούσε να γίνει σωστά. Στην αρχή χρησιμοποιήθηκαν τα C-130, μετά τα … πυροσβεστικά αεροσκάφη, και στη συνέχεια πλοία! Μετά έγινε το αναμενόμενο. Την νατοϊκή επιτήρηση ανέλαβαν οι Τούρκοι που έχουν νέα αεροσκάφη τα CN -235. Οι Τούρκοι, λοιπόν, άρχισαν να πετούν με “νατοϊκό καπέλο” και πηγαίνοντας προς νοτιοανατολική Μεσόγειο περνούν απ’ όλο το Αιγαίο με τις ευλογίες του NATO.

5. Πως καλύπταμε το κενό της επιτήρησης στο Αιγαίο; Ακριβά. Κυρίως με πλοία τα οποία καταναλώνουν τεράστιες ποσότητες καυσίμων και δεν ήταν αποτελεσματικά. Αν δούλευαν τα αεροσκάφη, με ένα απ’ αυτά θα υπήρχε “δορυφορική” εικόνα όλου του Αιγαίου. Με δυο αεροπλάνα καλύπτεις όλο το 24ωρο.

6. Κρίθηκε, λοιπόν, απαραίτητο ο εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας καθώς το κόστος ανακατασκευής του δίνει δουλειά σε εκατοντάδες εργαζόμενους, ενώ υπάρχει και έλεγχος των συνόρων. Παράλληλα τα χρήματα θα δοθούν τμηματικά και μεσομακροπρόθεσμα η ανακατασκευή τους θα επιφέρει μειώσεις στον συνολικό προϋπολογισμό των ενόπλων δυνάμεων.

ΠΑΣΟΚ: Χωρίς ενημέρωση της Βουλής η απόφαση εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών

Από το Γραφείο Τύπου του ΠΑΣΟΚ, με αφορμή τα non paper της κυβέρνησης για τον εκσυγχρονισμό των πέντε αεροσκαφών, εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

«Η κυβέρνηση Τσίπρα- Καμμένου υπερασπίζεται με σειρά σημειωμάτων την απόφαση της να αναθέσει απευθείας και ταχύτατα στην αμερικανική εταιρεία Λόκχιντ Μάρτιν τον εκσυγχρονισμό πέντε παλιών αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας ηλικίας 35 ετών, με προϋπολογισμό 500 εκατ. δολ.

Επικαλείται προς το σκοπό αυτό, στρατιωτικά μεν, την ανάγκη επιτήρησης του Αιγαίου και της Αν. Μεσογείου, αναπτυξιακά δε, την ανάγκη να υπάρχει αντικείμενο για τη λειτουργία της ΕΑΒ.

Γιατί όμως η απόφαση αυτή ελήφθη χωρίς προηγούμενη ενημέρωση και γνώμη της αρμόδιας επιτροπής της παρούσας Βουλής, χωρίς δηλαδή να τηρηθεί η σχετική νομοθεσία;

Υπό συνθήκες μεγάλης δημοσιονομικής στενότητας που επικαλείται συνεχώς η κυβέρνηση πώς δικαιολογείται να διαθέτεις 500 εκατ. δολ. για εκσυγχρονισμό παλιών ελικοφόρων αεροσκαφών επιτήρησης;

Δεν υπήρχαν λύσεις άμεσης εφαρμογής για την επιτήρηση του Αιγαίου και της Αν. Μεσογείου με τη διακλαδική συνεργασία Πολεμικού Ναυτικού και Πολεμικής Αεροπορίας;

Θυμούνται οι κυβερνητικοί παράγοντες τι έλεγαν για τέτοια θέματα μέχρι τις εκλογές;

Η κυβέρνηση που επικαλείται το επιχείρημα ότι τα συγκεκριμένα αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας είναι κρίσιμα για την επιτήρηση του θαλάσσιου χώρου, αντιλαμβάνεται μήπως αναδρομικά ότι τα υποβρύχια είναι - σύμφωνα με ομόφωνες αποφάσεις του Ανωτάτου Ναυτικού Συμβουλίου - πολύ πιο κρίσιμα όχι μόνο για την επιτήρηση, αλλά και για την αποτελεσματική υπεράσπιση του χώρου αυτού;

Η κυβέρνηση που επικαλείται ότι είναι κρίσιμο να υπάρχουν προγράμματα του ΠΝ για να έχει δουλειά η ΕΑΒ (που τροφοδοτείται κυρίως από την ΠΑ), αντιλαμβάνεται μήπως αναδρομικά πόσο σημαντικό είναι να υπάρχουν προγράμματα του ΠΝ που δίνουν δουλειά στα ναυπηγεία ;

Συνειδητοποιεί ο κ. Τσίπρας ότι το ποσό των 500 εκατ. δολ. που η κυβέρνηση του διέθεσε για τον εκσυγχρονισμό απλών αεροσκαφών επιτήρησης (χωρίς δηλαδή οπλικά συστήματα) ηλικίας 35 ετών, είναι μεγαλύτερο από το πόσο που απαιτήθηκε για να αντικατασταθεί ο εκσυγχρονισμός παλιών υποβρυχίων με την κατασκευή ολοκαίνουργιων με πλήρη οπλικά συστήματα;

Τους θυμίζουν τίποτα τα ερωτήματα αυτά; Κάποια από τις εύκολες και χυδαίες συκοφαντίες τους;»

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v