Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ανοιγμα αγοράς αερίου μέσω IGB περιμένουν Ελλάδα-Βουλγαρία

Στα ζεστά έχουν πάρει η Ελλάδα και η Βουλγαρία την προώθηση του νέου αγωγού φυσικού αερίου IGB. Τι συμφωνήθηκε στη Σόφια. Οι κωλυσιεργίες στην προώθηση σχεδίων διασύνδεσης και πού οφείλονται. Τι περιμένουν οι αγορές.

Ανοιγμα αγοράς αερίου μέσω IGB περιμένουν Ελλάδα-Βουλγαρία

Προτεραιότητα αποτελεί πλέον για τη Βουλγαρία η κατασκευή του αγωγού IGB (Κομοτηνή – Στάρα Ζαγκόρα) καθώς αντιμετωπίζεται ως το μέσο που θα συμβάλει στη μείωση της τιμής του φυσικού αερίου στη χώρα. Ο συγκεκριμένος αγωγός χαρακτηρίζεται βασικό στοιχείο του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου (VGC), ενώ το χρονοδιάγραμμα λειτουργίας του, μετά την πρόσφατη υπουργική συνάντηση στη Σόφια, μετατέθηκε για ένα χρόνο νωρίτερα, το 2018 έναντι του 2019.

Η προώθηση του διασυνοριακού εμπορίου φυσικού αερίου μεταξύ Ρουμανίας, Βουλγαρίας και Ελλάδας, χωρών που συμμετέχουν στον Κάθετο Διάδρομο, διαθέτει την ισχυρή στήριξη από την Ε.Ε., η οποία θα συμβάλει με 45 εκατομμύρια ευρώ στην ολοκλήρωση του έργου, ενώ οι ενδιαφερόμενες χώρες προτίθενται να καταθέσουν αίτημα στην Ε.Ε. για περαιτέρω οικονομική ενίσχυση.

Το αίτημα αυτό στηρίζεται στο ότι η συμβολή του αγωγού στη μερική απεξάρτηση των οικονομιών από το ρωσικό αέριο και στη διευκόλυνση των καταναλωτών των χωρών να αποκτήσουν πρόσβαση σε ποσότητες υγροποιημένου φυσικού αερίου μέσω της Ελλάδας (Τερματικός Ρεβυθούσας) είναι απόλυτα ενταγμένη στη νέα στρατηγική της Ενεργειακής Ένωσης που προωθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Σύμφωνα με τον Βούλγαρο εμπειρογνώμονα στα θέματα φυσικού αερίου Hristo Kazanjiyev, η ολοκλήρωση του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB και στη συνέχεια του Κάθετου Διαδρόμου με τη λειτουργία του ρουμανοβουλγαρικού αγωγού θα επιτρέψει την τροφοδοσία της χώρας του με αέριο προέλευσης Αζερμπαϊτζάν, αφού θα συνδεθεί με τον ΤΑΡ που διέρχεται από την Ελλάδα, ενώ θα συμβάλει και στην ανάπτυξη του ανταγωνισμού άρα και στη μείωση των τιμών για τους καταναλωτές.

Αναφορικά με τα έργα αυτά, τα οποία έχουν σχεδιαστεί εδώ και αρκετά χρόνια, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η προώθησή τους κατά διαστήματα συναντούσε μεγάλες δυσκολίες, λόγω των πολιτικών που προωθούσαν οι κατά καιρούς βουλγαρικές κυβερνήσεις.

Μέχρι πρόσφατα, η προοπτική να διέλθει από τη χώρα αυτή ο ρωσικός αγωγός South Stream, έθετε σε δεύτερη μοίρα τα διασυνοριακά σχέδια τροφοδοσίας από άλλες πηγές. Επίσης είναι γνωστό ότι τα πολιτικά κόμματα της Βουλγαρίας χαρακτηρίζονται μεταξύ άλλων και ως προς τη στάση που τηρούν απέναντι στη Ρωσία.

Το Σοσιαλιστικό Κόμμα, για παράδειγμα, τηρεί παραδοσιακά μια ιδιαίτερα ευνοϊκή στάση απέναντι στα ρωσικά σχέδια (νέο πυρηνικό εργοστάσιο, αγωγοί κ.λπ.) σε αντίθεση με το κόμμα του σημερινού πρωθυπουργού Μπορίσοφ. Ως αποτέλεσμα, στα θέματα του φυσικού αερίου για παράδειγμα, εφαρμόστηκαν πρακτικές που απέκλεισαν το βουλγαρικό δίκτυο και κατ΄επέκταση και το ελληνικό, από την πρόσβαση άλλων, πέραν της ρωσικής εταιρείας φυσικού αερίου.

Ερευνες από Κομισιόν

Για το θέμα ως γνωστόν έχει ξεκινήσει έρευνα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε βάρος της Βουλγαρίας, η οποία είναι ανεξάρτητη από την έρευνα σε βάρος της Gazprom για παραβίαση των κανόνων ανταγωνισμού, αφού και η Βουλγαρία είναι από τις χώρες που υφίστανται τις επιπτώσεις των πρακτικών της Gazprom. Σύμφωνα δε με εκτιμήσεις που διατυπώνονται, η μη ολοκλήρωση της διασύνδεσης των δικτύων Βουλγαρίας – Ρουμανίας με αγωγό μικρού μήκους η κατασκευή του οποίου έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, σχετίζεται με τις προσπάθειες διατήρησης της απομόνωσης της χώρας.

Η ολοκλήρωση της διασύνδεσης αυτής που θα επιτρέψει την προώθηση αρχικά έστω και μικρών ποσοτήτων φυσικού αερίου από την Κεντρική Ευρώπη προς το Νότο απασχόλησε την τριμερή υπουργική συνάντηση στη Σόφια.

Όπως μάλιστα ανέφερε η αρμόδια υπουργός της Βουλγαρίας Temenuzhka Petkova, σύντομα θα προκηρυχθεί διαγωνισμός για την αντιμετώπιση του προβλήματος που προέκυψε με την καταστροφή σωλήνων του αγωγού οι οποίοι διασχίζουν την κοίτη του Δούναβη στα σύνορα με τη Ρουμανία. Όπως αναφέρουν βουλγαρικά Μέσα Ενημέρωσης, το πρόβλημα με την καταστροφή των σωλήνων αποτελεί πρόσχημα για τη μη λειτουργία του αγωγού. Πάντως σύμφωνα με τη Βουλγάρα υπουργό, ο συγκεκριμένος αγωγός θα λειτουργήσει το 2015.

Τέλος να σημειωθεί ότι στη διυπουργική της Σόφιας, στην οποία την Ελλάδα εκπροσώπησε ο υπουργός ΠΑΠΕΝ Παναγιώτης Λαφαζάνης, οι επικεφαλής των εμπλεκομένων με την κατασκευή του αγωγού IGB εταιρειών, δηλαδή ο Σπύρος Παλαιογιάννης, διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, ο εκπρόσωπος της ιταλικής EDISON Elio Ruggeri και η Συνδιευθύνουσα Σύμβουλος της βουλγαρικής BEH Theodora Georgieva, συμφώνησαν στην οριστικοποίηση του αναθεωρημένου προγράμματος ανάπτυξης του έργου καθώς και στο πλάνο για την έναρξη λειτουργίας του αγωγού που προγραμματίζεται για το 2018.

Οι δύο συνεργαζόμενες πλευρές ενέκριναν επίσης και τον προϋπολογισμό για τη χρηματοδότηση των απαραίτητων δράσεων, μέχρι την έναρξη κατασκευής του αγωγού.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v