Παρά τα 6 χρόνια ύφεσης και ανεργίας σε επίπεδα ρεκόρ, παρά τη δραματική έλλειψη ρευστότητας και τη συνεχιζόμενη αβεβαιότητα, η ελληνική οικονομία έχει αρχίσει να δείχνει κάποια σημάδια ανάπτυξης, αναφέρει σε δημοσίευμα το CNBC. Το ακαθάριστο εθνικό προϊόν αναμένεται να αυξηθεί 0,5% φέτος, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, παρότι αυτό το ποσοστό είναι μικρότερο από προηγούμενες προβλέψεις. Το 2014 η ανάπτυξη ανήλθε στο 0,8%.
Η αύξηση αυτή οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις υψηλές επιδόσεις του τουριστικού κλάδου, καθώς και στην ανάκαμψη στις εξαγωγές. Ας δούμε όμως τα χαρακτηριστικά των επιχειρήσεων που ακόμα και σήμερα κρατούν την Ελλάδα στην επιφάνεια.
Πρώτα ο τουρισμός:
Η Ελλάδα πάντα κατακλυζόταν από τουρίστες - κι αυτό παρά τη συνεχή κατάσταση κρίσης που επικρατεί στη χώρα. Η Grecotel αποτελεί την εμπροσθοφυλακή του ομίλου Δασκαλαντωνάκη, ο οποίος με περίπου 5.000 υπαλλήλους είναι ο σημαντικότερος εργοδότης στον χώρο της ξενοδοχειακής στέγασης στην Ελλάδα, σύμφωνα με το δημοσίευμα.
Η Μαρία Δασκαλαντωνάκη, διευθύντρια της εταιρίας, είπε στο CNBC ότι, αν και η Ελλάδα δεν είναι μια χώρα που θα μπορούσε κανείς να περιγράψει ως παράδεισο για τις επιχειρήσεις, η εταιρία της παρουσιάζει συνεχή ανάπτυξη και βρίσκεται στη διαδικασία μεγάλων ανακαινίσεων σε πολλά ξενοδοχεία, ενώ ένας αριθμός νέων καταλυμάτων είναι στα σκαριά.
Η κ. Δασκαλαντωνάκη, πάντως, κόρη του ιδρυτή της εταιρίας Νίκου Δασκαλαντωνάκη, σημείωσε ότι η χρηματοδότηση έχει γίνει όλο και δυσκολότερη εξαιτία της ελληνικής τραπεζικής κρίσης.
«Προφανώς είναι πολύ δύσκολη η χρηματοδότηση μέσω του τραπεζικού τομέα, το κόστος της είναι πολύ μεγαλύτερο τώρα, αλλά στις επιχειρήσεις αυτό είναι αναμενόμενο κάποιες φορές. Υποστηρίζουμε τη χώρα μας, προσπαθούμε να επενδύσουμε όσο περισσότερο γίνεται σε όσα περισσότερα πράγματα μπορούμε, προσπαθούμε επίσης να διατηρήσουμε τις θέσεις εργασίας και να επιμηκύνουμε την τουριστική περίοδο και θα πρέπει να πω ότι ο ευρωπαϊκός επιχειρηματικός κόσμος μας στηρίζει σημαντικά», δήλωσε η κ. Δασκαλαντωνάκη στο CNBC.
«Έχουν προστεθεί πολλές πτήσεις προς ελληνικούς προορισμούς και είμαστε ιδιαίτερα ευγνώμονες και για αυτό», συμπλήρωσε.
Το πιο αδύναμο ευρώ βοήθησε επίσης στην αύξηση της ζήτησης, ιδιαίτερα από τις πρώην σοβιετικές και ρωσικές αγορές, καθώς το ρούβλι υποχώρησε αρκετά. Τα τρέχοντα σχέδια πάντως για επέκταση έπρεπε να μπουν στην αναμονή εξαιτίας του σημερινού οικονομικού κλίματος, αλλά η κ. Δασκαλαντωνάκη απέρριψε οποιουσδήποτε υπερβολικούς φόβους σχετικά με την κυβέρνηση και τις συνομιλίες μεταξύ Ελλάδας και ευρωζώνης.
«Βλέπουμε έναν κάποιο ρομαντισμό στην προσέγγιση αυτής της κυβέρνησης. Μερικές φορές δε μιλούν πολύ και υπάρχει σύγχυση. Αλλά πιστεύω ότι θα προσαρμοστούν – είναι πατριώτες και πιστεύω ότι αυτό είναι το σημαντικότερο».
Ένας άλλος τομέας συνώνυμος με την ελληνική οικονομία -και μάλιστα τομέας στον οποίο η Ελλάδα έχει εδώ και καιρό παγκόσμια φήμη- είναι η εμπορική ναυτιλία. Ο ελληνικός στόλος έχει τη μεγαλύτερη μεταφορική ικανότητα από οποιονδήποτε άλλο στον κόσμο, σύμφωνα με αναλυτές του κλάδου της Lloyd's List Intelligence.
Ενώ όμως η ναυτιλία προσφέρει μια όαση καλοπληρωμένων και διεθνώς ενεργών θέσεων εργασίας, ο κλάδος παρουσιάζει τα ίδια προβλήματα στην Ελλάδα που αντιμετωπίζει και σε όλον τον κόσμο, ανέφερε στο CNBC o ανταποκριτής της Lloyd's List στην Αθήνα, Nigel Lowry.
«Σε γενικές γραμμές», είπε, «οι ναυτιλιακές αγορές δεν τα πάνε και πολύ καλά από την κρίση του 2008 και μετά. Η ναυτιλιακή αγορά τείνει να είναι αρκετά ευμετάβλητη -υπάρχουν περίοδοι και κλάδοι βέβαια όπου αυτό δεν ισχύει απαραίτητα-, αλλά γενικά τα πράγμαστα είναι δύσκολα».
Δεν μπορεί πάντως κανείς να αρνηθεί τη συμβολή της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, αφού λίγοι είναι οι κλάδοι στην Ελλάδα που αναπτύχθηκαν χωρίς να στηριχθούν σε κεφάλαιο που αρχικά αποκτήθηκε στη ναυτιλία.
«Συμβολικά, αν κάνεις μια βόλτα με το αυτοκίνητο στην Αθήνα, τα περισσότερα μοντέρνα περιουσιακά στοιχεία που υπάρχουν ή χτίζονται τώρα μπορούν να αναχθούν σε εφοπλιστικά κέρδη και μάλιστα το κερασάκι στην τούρτα είναι η νέα βιβλιοθήκη και η νέα όπερα» τόνισε ο Lowry. Πολλά από αυτά τα κέρδη από τη ναυτιλία επανεπενδύονται σε ακίνητα, στο χρηματιστήριο ή σε κάποιους άλλους τομείς.
Σε μια προσπάθεια να ενισχύσει το κρατικό ταμείο, η κυβέρνηση της Αθήνας επιβάλλει όλο και πιο αυστηρά φορολογικά μέτρα στη ναυτιλία. Τα τελευταία δύο χρόνια, τα ελληνόκτητα πλοία, και όχι αυτά που απλώς φέρουν την ελληνική σημαία, έχουν φορολογηθεί. Το ποσό του φόρου έχει επίσης διπλασιαστεί, και αυτό σημαίνει ότι τα έσοδα από τη ναυτιλιακή βιομηχανία στην Ελλάδα έχουν αυξηθεί εκθετικά.
Η μεγαλύτερη ανησυχία για τον εφοπλιστικό κλάδο που παραμένει στην Ελλάδα είναι αν η χώρα μπορεί να διατηρήσει ένα σταθερό περιβάλλον για τις επιχειρήσεις, και ειδικά όταν πρόκειται για φόρους. Τα χρήματα που προέρχονται στην Ελλάδα από τη ναυτιλία ισοδυναμούν με 7% - 8% του ΑΕΠ, σύμφωνα με τη Lloyd's List Intelligence, κι αυτό σημαίνει ότι για την Ελλάδα ο τομέας αυτός είναι ιδιαίτερα σημαντικός.
«Το ποσοστό του ΑΕΠ που αντιπροσωπεύει η ναυτιλία στην Ελλάδα πηγαίνει όλο και ψηλότερα, ακόμα και σε κακή περίοδο για την αγορά, ενώ και σε μία φτωχή για τη ναυτιλία εποχή, στην Ελλάδα η σχετική του σημασία για την ελληνική οικονομία ανέβηκε», δήλωσε ο Lowry, τονίζοντας ότι ως κυκλική επιχείρηση η ναυτιλιακή αγορά προβλέπεται ότι θα επιστρέψει δυναμικά.
«Η Ελλάδα έχει πολλά προβλήματα, το βασικό εκ των οποίων είναι η κυβέρνηση. Ως παρατηρητές και μετέχοντες, (οι εφοπλιστές) θέλουν το καλύτερο για τη χώρα. Η ελληνική επιχειρηματική και ναυτιλιακή κοινότητα θέλει απελπισμένα να παραμείνει η Ελλάδα στην ευρωζώνη, γιατί πιστεύει ότι αυτό είναι το καλύτερο για τη χώρα», συμπλήρωσε.