Σοκ και δέος για τις επιχειρήσεις το χαράτσι 12%

Ξεπερνά σε σκληρότητα και την αντίστοιχη ρύθμιση του 2010. Γιατί εκτινάχθηκε ο συντελεστής φορολόγησης στο 12% και διευρύνθηκε η βάση φορολόγησης. Συνολικά 1.400 εταιρείες υπάγονται στο χαράτσι. Τα έωλα νούμερα και η επιβεβαίωση του Euro2day.gr.

Σοκ και δέος για τις επιχειρήσεις το χαράτσι 12%

Το βαρύτερο χαράτσι των τελευταίων ετών θα κληθούν να πληρώσουν οι κερδοφόρες επιχειρήσεις καθώς η κυβέρνηση μετά την ανώμαλη προσγείωση στην πραγματικότητα προτείνει την αύξηση του συντελεστή στο 12% , τη διεύρυνση της φορολογητέας ύλης για κέρδη άνω του 1 εκατ. ευρώ, και τη διατήρηση της εισφοράς και για το 2016.

Στην επικαιροποιημένη πρόταση που κατέθεσε το περασμένο Σαββατοκύριακο στους θεσμούς η κυβέρνηση αλλάζει ριζικά την πρότασή της για την έκτακτη εισφορά στις κερδοφόρες επιχειρήσεις.

Ειδικότερα προβλέπεται ενιαίος συντελεστής 12% για εταιρείες με κέρδη άνω του 1 εκατ. ευρώ, ενώ η προηγούμενη πρόταση κλιμάκωση του συντελεστή ως το 10% (σ.σ 5% για κέρδη μεταξύ 5 με 10 εκατ. ευρώ, 7% για κέρδη 10 με 25 εκατ. ευρώ και 10% για κέρδη άνω των 25 εκατ. ευρώ).

Επιπρόσθετα, διευρύνεται η φορολογητέα βάση καθώς θα φορολογηθούν κέρδη υψηλότερα του 1 εκατ. ευρώ έναντι 5 εκατ. που προέβλεπε η αρχική πρόταση. Αυτό σημαίνει με βάση τα στοιχεία ελεγκτικής εταιρείας ότι θα κληθούν να πληρώσουν έκτακτη εισφορά όχι μόνο 160 με 180 εταιρείες αλλά περίπου 1.400 επιχειρήσεις.

Έτσι μια επιχείρηση με καθαρά κέρδη 2 εκατ. ευρώ το 2014 θα κληθεί να καταβάλει έκτακτη εισφορά ύψους 240 χιλ. ευρώ, ενώ με την προηγούμενη πρόταση δεν θα πλήρωνε τίποτε. Αντίστοιχα, επιχείρηση με κέρδη 5 εκατ. ευρώ θα κληθεί να καταβάλει στο δημόσιο 600 χιλ. ευρώ, ενώ με την προηγούμενη πρόταση θα πλήρωνε 250 χιλ. ευρώ.

Ο συντελεστής 12% είναι υψηλότερος ακόμη και από την έκτακτη εισφορά στα κέρδη του 2009 που επέβαλε το δεύτερο κατά σειρά «χαράτσι» της κυβέρνησης Γ. Παπανδρέου. Τότε ο συντελεστής κλιμακωνόταν από το 4% για κέρδη ως 300 χιλ ευρώ στο 10% για κέρδη υψηλότερα των 5 εκατ. ευρώ.

Η αλλαγή που επήλθε επιβεβαιώνει πλήρως την εκτίμηση του Euro2day.gr ότι με την προηγούμενη πρόταση δεν έβγαινε ο στόχος για έσοδα 1,064 δισ. ευρώ το 2015. Δεν είναι τυχαίο ότι η νέα πρόταση παρά την σημαντική αύξηση του συντελεστή και τη διεύρυνση της φορολογητέας ύλης προβλέπει την είσπραξη για φέτος μόλις 0,6 δισ. ευρώ και άλλα τόσα για το 2016.

Το γεγονός δε, ότι επιβάλλεται και σε επιχειρήσεις με κέρδη από 1 ως 5 εκατ. ευρώ δείχνει την εισπρακτική πρεμούρα της κυβέρνησης. Το 2013 σε δείγμα περίπου 3.000 επιχειρήσεων, οι 1550 εμφάνισαν κέρδη ως 5 εκατ. ευρώ. Το άθροισμα, όμως, των κερδών τους δεν ξεπερνούσε τα 130 εκατ. ευρώ. Αν τα νούμερα είναι αντίστοιχα το 2014, το Δημόσιο θα εισπράξει μόλις 15 εκατ. ευρώ.

Στον αντίποδα, 26 εταιρείες με κέρδη άνω των 25 εκατ. ευρώ εμφάνισαν το 2014 σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία αθροιστικά κέρδη 2,79 δισ. ευρώ και θα καταβάλουν έκτακτη εισφορά 334,8 εκατ. ευρώ.

Με βάση την προβολή των στοιχείων του 2013 στη χρήση του 2014 προκύπτει η εκτίμηση ότι τα κέρδη θα ξεπεράσουν τα 8 δισ. ευρώ και ως εκ τούτου το Δημόσιο μέσω της έκτακτης εισφοράς μπορεί να αντλήσει περίπου 960 εκατ. ευρώ. Διατυπώνονται ως εκ τούτου νέα ερωτήματα για το πόσο επεξεργασμένη είναι και η νέα πρόταση όταν προβλέπει την είσπραξη μόλις 600 εκατ. ευρώ.

Από την επιβολή της έκτακτης εισφοράς θα πληγούν σημαντικά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις προειδοποιούν τραπεζικά στελέχη. Πρώτον λόγω της μείωσης των αποθεμάτων τους μετά από έξι χρόνια ύφεσης. Και δεύτερον λόγω της αναστροφής των οικονομικών συνθηκών κατά τους τελευταίους μήνες και της εσωτερικής στάσης πληρωμών που κήρυξε το Δημόσιο.

Ένα μέτρο καθαρά αντιαναπτυξιακό, όπως η επιβολή έκτακτης εισφοράς, μπορεί να καταστεί καταστροφικό για μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα αν πλήττονται από τις μεγάλες καθυστερήσεις πληρωμών του Δημοσίου σημειώνουν τα ίδια στελέχη.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v