Να μπει τέλος στα προνόμια του ασφαλιστικού, προτείνει ο ΣΕΒ

Αργά ή γρήγορα η μείωση των συντάξεων θα είναι μονόδρομος αν δεν υπάρξει αντιστροφή της αρνητικής πορείας της οικονομίας επισημαίνεται στην εβδομαδιαία έκθεση του συνδέσμου. Τι λέει για τα μέτρα που προτείνουν οι δανειστές και η κυβέρνηση.

Να μπει τέλος στα προνόμια του ασφαλιστικού, προτείνει ο ΣΕΒ

«Μία εξυγίανση του ασφαλιστικού συστήματος, με κατάργηση των εξόφθαλμων προνομίων, μπορεί να αποτελέσει το εφαλτήριο για μία μείωση των φόρων ώστε να τονωθεί η ιδιωτική οικονομική δραστηριότητα, η απασχόληση, τα εισοδήματα των εργαζομένων και, σε τελευταία ανάλυση, οι ασφαλιστικές εισφορές» επισημαίνεται στην εβδομαδιαία έκθεση του ΣΕΒ για την ελληνική οικονομία.

Στην έκθεση αναφέρεται πως «η πρόταση των θεσμών για την περικοπή δαπανών €1,8 δισ. ετησίως στο ασφαλιστικό σύστημα της χώρας, αν και άκαιρη, είναι προς την σωστή κατεύθυνση».

Σύμφωνα με το Τμήμα Μακροοικονομικής Ανάλυσης και Ευρωπαϊκής Πολιτικής του ΣΕΒ, «αργά ή γρήγορα» η μείωση συντάξεων «θα εφαρμοσθεί, στο βαθμό που δεν υπάρχει διαθέσιμη συνταξιοδοτική αποταμίευση, αλλά ούτε και περιουσιακά στοιχεία για την στήριξη των συντάξεων.

Σημειώνεται ότι το 2014, οι ασφαλιστικές εισφορές ανήλθαν σε €19 δισ., ενώ οι κοινωνικές παροχές σε €40 δισ. (εκ των οποίων οι συντάξεις σε €32 δισ.). Το έλλειμμα αυτό (€21 δισ.) απορροφά το ήμισυ περίπου των φορολογικών εσόδων της χώρας που ανήλθαν σε €44 δισ., καθιστώντας ευάλωτη την χρηματοδότηση των κοινωνικών παροχών καθώς τα φορολογικά έσοδα υπόκεινται στις διακυμάνσεις του οικονομικού κύκλου».

Στην εβδομαδιαία έκδοση του συνδέσμου επισημαίνεται πως από την επισκόπηση των μέτρων που έχουν καταθέσει οι δανειστές και η ελληνική πλευρά προκύπτει επίσης:

α) η πλειοψηφία των προτεινόμενων μέτρων είναι έκτακτου χαρακτήρα και δεν οδηγούν σε μόνιμο δημοσιονομικό όφελος ή επηρεάζουν αρνητικά την οικονομική δραστηριότητα, αποδυναμώνοντας, σε τελική ανάλυση, την απόδοσή τους.

β) σχεδόν όλα τα μέτρα αφορούν στο σκέλος των φορολογικών εσόδων, που αποτυπώνουν την φιλοσοφία της ελληνικής κυβέρνησης για εξεύρεση πόρων προς χρηματοδότηση κοινωνικών και επενδυτικών δαπανών, στερώντας πόρους από την ιδιωτική οικονομία και μεγαλώνοντας το κράτος, μειώνοντας ταυτόχρονα την αποτελεσματικότητα της χρήσης των πόρων.

γ) από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής προβλέπεται η είσπραξη €1,5 δισ. το 2016 (λαθρεμπόριο καυσίμων, φοροκλοπή ΦΠΑ, αξιοποίηση καταθετικών λογαριασμών για τον καταλογισμό φόρου εισοδήματος) ενώ επιδιώκεται ταυτόχρονα η είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών ύψους €500 εκατ. ετησίως.

δ) η έμφαση στην αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ αναμένεται να οδηγήσει σε διόγκωση της φοροδιαφυγής και κάνει, πλέον, τελείως απαραίτητη την αντιμετώπισή της μέσω καινοτομικών διαδικασιών, όπως και προτείνεται από την ελληνική κυβέρνηση.

Υπενθυμίζεται πως το περασμένο Σαββατοκύριακο (13-14/6/2015) κατέρρευσαν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Ελλάδος και θεσμών. Οι προτάσεις της ελληνικής κυβέρνησης για μέτρα που κάλυπταν πλήρως το δημοσιονομικό κενό όπως εκτιμάται από τους θεσμούς εκρίθησαν ανεπαρκείς ως προς την μονιμότητα των μέτρων και/ή την εκτίμηση απόδοσής τους, τονίζει ο ΣΕΒ.

Οι θεσμοί ζήτησαν η απόδοση από την αναμόρφωση του ΦΠΑ να αυξηθεί σε ετήσια βάση σε €1800 εκατ. από €1360 που ήταν η πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης και να προστεθούν μέτρα ύψους €1800 εκατ. ετησίως από την αναμόρφωση του ελληνικού συνταξιοδοτικού συστήματος. Οι δύο προτάσεις των θεσμών εκρίθησαν απαράδεκτες από την ελληνική κυβέρνηση καθώς επιβαρύνουν υπέρμετρα τον οικογενειακό προϋπολογισμό των νοικοκυριών (ιδίως η αύξηση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος κατά 10% περίπου) και πλήττουν τις κύριες και επικουρικές συντάξεις που θα πρέπει να περικοπούν σημαντικά.

Η συνολική διαφορά ανέρχεται σε €2,3 δισ. για τα οποία η ελληνική πλευρά καλείται να παρουσιάσει ισοδύναμα μέτρα εάν εμμείνει στην άρνησή της να δεχθεί τις προτάσεις των θεσμών, τονίζεται στην εβδομαδιαία έκθεση του ΣΕΒ.

Συγκεκριμένα, η τελευταία ελληνική πρόταση στις διαπραγματεύσεις (όπως διέρρευσε στην Καθημερινή στις 15/6/15) προβλέπει μία σειρά μέτρων με στόχο την δημιουργία πρωτογενών πλεονασμάτων 1% και 2% του ΑΕΠ το 2015 και 2016 αντιστοίχως, που είναι και οι επιθυμητοί στόχοι από πλευράς θεσμών.

* Η ελληνική κυβέρνηση θεωρεί ότι το δημοσιονομικό κενό για το 2015 είναι 1,1% του ΑΕΠ και 1,9% του ΑΕΠ για το 2016. Οι θεσμοί θεωρούν ότι το δημοσιονομικό κενό για το 2015 είναι 3,1% του ΑΕΠ και 3,3% του ΑΕΠ για το 2016.

* Η ελληνική κυβέρνηση προτείνει μέτρα για την κάλυψη του κατ’ αυτήν εκτιμώμενου δημοσιονομικού κενού ύψους €1995 εκατ. το 2015 και €3583 εκατ. το 2016. Προτείνει, επίσης, πρόσθετα μέτρα για την κάλυψη του εκτιμώμενου από τους θεσμούς δημοσιονομικού κενού ύψους €3620 εκατ. το 2015 και €5944 εκατ. το 2016.

* Στα μέτρα που ήταν ήδη γνωστά έχουν προστεθεί:
α) έκτακτη εισφορά στις επιχειρήσεις με συντελεστή 12% σε επιχειρήσεις με κέρδη το 2014 άνω του €1 εκατ., που θα αποδώσουν €600 εκατ. κάθε χρονιά το 2015-2016.
β) αύξηση του φορολογικού συντελεστή στις επιχειρήσεις από 26% στο 29% που θα αποδώσει €450 εκατ. το 2016.

* Η πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης για τον ΦΠΑ περιλαμβάνει και μεσαίο συντελεστή 13% έναντι 11% προηγουμένως (με τον τουρισμό, την ΔΕΗ και τα βασικά τρόφιμα στο 13%), με ετήσια απόδοση €1360 εκατ. (€680 το 2015).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v