Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Νέα πτώση του κλάδου σκαφών αναψυχής και κρουαζιέρας

Περαιτέρω πτώση εμφάνισε το 2014 ο κλάδος ενοικίασης σκαφών αναψυχής και κρουαζιέρων, ενώ και οι πρώτες ενδείξεις για το 2015 δεν αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας για ανάκαμψη, όπως προκύπτει από πρόσφατη μελέτη της IBHS.

Νέα πτώση του κλάδου σκαφών αναψυχής και κρουαζιέρας

Νέα υποχώρηση κατέγραψε το 2014 ο κλάδος ενοικίασης σκαφών αναψυχής και κρουαζιέρων, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Infobank Hellastat, όπου σημειώνεται ότι δεν προβλέπεται ανάκαμψη του κλάδου ούτε και φέτος, καθώς δεν αποκλείεται περαιτέρω πτώση της επιβατικής κίνησης.

Σύμφωνα με τον κ. Αλέξη Νικολαΐδη, Economic Research & Sectoral Studies Senior Analyst, το 2014 η τουριστική κίνηση στην κρουαζιέρα σημείωσε κάμψη, γεγονός που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις πολιτικοκοινωνικές αναταραχές που σημειώθηκαν σε Βόρειο Αφρική, Τουρκία, Μέση Ανατολή και στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας. Όπως σημειώνει, οι χώρες αυτές υπέστησαν σημαντικό αριθμό ακυρώσεων, με μεγάλο μέρος των τουριστών να στρέφονται σε all inclusive πακέτα σε ελληνικά ξενοδοχεία.

Παράλληλα, σύμφωνα με τη μελέτη, πολλές ξένες επιχειρήσεις προσανατολίζονται στην ενίσχυση της παρουσίας τους σε Ασία και Ωκεανία, στο πλαίσιο της στρατηγικής τους για αναζήτηση νέων αγορών όπου μπορούν να δραστηριοποιηθούν με μεγαλύτερα πλοία.

Έτσι, ο συνολικός αριθμός αφίξεων στα ελληνικά λιμάνια υποχώρησε κατά 13%, στους 4,93 εκατ. επιβάτες (σε απόλυτα μεγέθη σημειώθηκε απώλεια περίπου 730.000 αφίξεων). Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, το 91,5% των επισκεπτών ήταν διερχόμενοι. Επομένως, μόλις 204.000 επιβάτες (σε σύνολο 2,4 εκατ.) αναχώρησαν από κάποιο ελληνικό λιμάνι, υποδεικνύοντας τη σημαντική υστέρηση της Ελλάδας στο home port.

Όπως σημειώνεται στη μελέτη της IBHS, ούτε φέτος δεν προβλέπεται να προκύψει άνοδος, καθώς η επιβατική κίνηση αναμένεται είτε να διατηρηθεί στα περσινά επίπεδα, είτε να υποχωρήσει εκ νέου. Μάλιστα, τους πρώτους μήνες του έτους οι προκρατήσεις για κρουαζιερόπλοια ήταν λιγότερες σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Σύμφωνα με την κ. Μαρία Μεταξογένη, διευθύνουσα σύμβουλο της IBHS, «η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να αποκομίσει αρκετά υψηλότερα έσοδα από την κρουαζιέρα, εφόσον ενισχύσει τον τομέα του home port, όπου μέχρι στιγμής υστερεί σημαντικά έναντι άλλων ανταγωνιστικών χωρών. Η ανάπτυξη του home port, σύμφωνα με τη CLIA, θα μπορούσε να αποφέρει στην ελληνική οικονομία περίπου 1 δισ. ευρώ τον χρόνο, ενώ θα δημιουργούσε 18.000 νέες θέσεις εργασίας. Για τον σκοπό αυτό απαιτείται μια σειρά δράσεων, με την κυριότερη να αφορά τη δημιουργία των απαραίτητων υποδομών, τόσο στον Πειραιά όσο και σε άλλα λιμάνια, ώστε να μπορούν να καταπλέουν νέα, μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια. Η υλικοτεχνική πρόοδος θα επιτρέψει στα εγχώρια λιμάνια να αποτελέσουν σημεία αναχώρησης και όχι απλώς διέλευσης για τις εταιρίες διοργάνωσης κρουαζιέρων, γεγονός που θα προσελκύσει υψηλότερες δαπάνες ανά επιβάτη».

Χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου

Στη μελέτη της Infobank Hellastat αναλύονται οι οικονομικές καταστάσεις 33 επιχειρήσεων. Τα βασικά συμπεράσματα συνοψίζονται στα εξής:

- Ο κύκλος εργασιών του δείγματος το 2013 διαμορφώθηκε σε 36,75 εκατ. ευρώ, έχοντας αυξηθεί οριακά σε σχέση με το 2012.

- Τα συνολικά ΚΠΤΦΑ υποδιπλασιάστηκαν στα 2,3 εκατ. ευρώ, ενώ οι προ φόρων ζημίες περιορίστηκαν στα 2,6 εκατ. ευρώ, από 3,5 εκατ. ευρώ το 2012.

- Το περιθώριο ΚΠΤΦΑ παρέμεινε αρνητικό (-1,9%, έναντι -4,3% το 2012), ενώ αντιθέτως το περιθώριο ΚΠΦ εμφάνισε απότομη επιδείνωση σε -8,8%.

- Η κεφαλαιακή μόχλευση κυμαίνεται σε χαμηλές τιμές, εμφανίζοντας βελτίωση το 2013 σε 0,5 προς 1.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v