Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΕΛΕΤΑΕΝ: Απουσία στρατηγικής στην ανάπτυξης των ΑΠΕ

Η κυβέρνηση πρέπει να αντιληφθεί ότι στις ΑΠΕ και ιδιαίτερα στην Αιολική και στην Μικροηδροηλεκτρική ενέργεια έχει ένα μοναδικό εργαλείο το οποίο μπορεί να αναπτυχθεί σε ένα από τους βασικότερους πυλώνες της εθνικής οικονομίας, αναφέρουν φορείς των ΑΠΕ.

ΕΛΕΤΑΕΝ: Απουσία στρατηγικής στην ανάπτυξης των ΑΠΕ

Τον περασμένο Μάιο είχαμε κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για την απουσία ξεκάθαρης και δεσμευτικής πολιτικής θέσης της νέας Κυβέρνησης για τη στρατηγική ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, αυτού του ανεξάντλητου εγχώριου εθνικού ενεργειακού πόρου, αναφέρεται σε κοινή ανακοίνωση της Ελληνικής Επιστημονικής Ενωσης Αιολικής Ενέργειας (ΕΛΕΤΑΕΝ) και του Ελληνικού Συνδέσμου Μικρών Υδροηλεκτρικών Έργων.

Τότε φέραμε λόγω συγκυρίας, ως παράδειγμα το χειρισμό από την Κυβέρνηση του Τέλους Διακοψιμότητας.

Δυστυχώς, λόγω της επαπειλούμενης εφαρμογής του, αναγκαζόμαστε να επανέλθουμε, αφού εξακολουθεί να ισχύει και σήμερα ότι:

1. Το σήμερα κυβερνόν κόμμα ήταν αντίθετο στην ψήφιση του Τέλους αυτού όταν η προηγούμενη Κυβέρνηση το έφερε και το ψήφισε με το νόμο 4203/2013. Παρόλα αυτά, τώρα που ανέλαβε εκ νέου την εξουσία φαίνεται ότι το προωθεί με το πρόσχημα της μνημονιακής υποχρέωσης.

2. Η προώθηση της εφαρμογής του Τέλους γίνεται μέσω ενός πολυσέλιδου, επιστημονικοφανούς, σχεδίου Υπουργικής Απόφασης που άφησε παρακαταθήκη η προ-προηγούμενη κυβέρνηση. Οι εντυπωσιακοί ορισμοί και οι περίτεχνοι μαθηματικοί τύποι του σχεδίου αυτού αποσκοπούν πιθανώς να συσκοτίσουν μια απλή αλήθεια: Η όλη εφαρμογή της Διακοψιμότητας είναι προσχηματική και στοχεύει στην απευθείας επιδότηση της βιομηχανίας χωρίς καμία ουσιαστική αντιπαροχή. Είναι ένα θέατρο σκιών όπου κάποιοι θα αμείβονται για υπηρεσία που δεν παρέχουν και κάποιοι θα πληρώνουν για υπηρεσία που δεν απολαμβάνουν. Άρα, επί της ουσίας μιλάμε για ένα επιπλέον φόρο.

3. Με το προωθούμενο σχέδιο, οι Α.Π.Ε. αναλαμβάνουν το συντριπτικό βάρος του νέου αυτού φόρου χωρίς να μπορούν να το μετακυλήσουν στον τελικό καταναλωτή, όπως θα κάνουν οι συμβατικές μονάδες. Δηλαδή αναλαμβάνουν το κόστος της Διακοψιμότητας, όταν όλοι δέχονται (περιλαμβανομένης της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που δεν φημίζεται για την αγάπη της για τις Α.Π.Ε.) ότι οι Α.Π.Ε. δεν πρέπει να αναλαμβάνουν τέτοιο κόστος εάν δεν υφίσταται μια αγορά εξισορρόπησης με επαρκή ρευστότητα όπου θα μπορούν να μετέχουν ισότιμα για να καλύπτουν το κόστος τους. Τέτοια αγορά στην Ελλάδα δεν υφίσταται.

4. Επί του παρόντος δεν υφίσταται πραγματική ανάγκη υπηρεσιών Διακοψιμότητας. Άλλωστε, κυρίως οι συμβατικές μονάδες και ειδικά οι ευέλικτες μονάδες του φυσικού αερίου μπορούν να παρέχουν υπηρεσίες ευελιξίας ανάλογες με αυτές της Διακοψιμότητας. Για τις υπηρεσίες τους αυτές οι μονάδες φυσικού αερίου θα αμείβονται μέσω ενός νέου Μηχανισμού Ευελιξίας που είναι υπό διαμόρφωση. Το κόστος αυτού του νέου Μηχανισμού είναι σαφώς μικρότερο από το κόστος για Διαθεσιμότητα Ισχύος που εισέπρατταν όλα τα προηγούμενα χρόνια οι συμβατικές μονάδες.

5. Στο ερώτημα γιατί το κόστος της διακοψιμότητας δεν χρηματοδοτείται από το πολλαπλάσιο εξοικονομούμενο κόστος που θα προκύψει από την περικοπή των ΑΔΙ και την εφαρμογή του νέου μηχανισμού ευελιξίας (τη στιγμή μάλιστα που δεν υπήρξε μείωση των τιμολογίων της προμήθειας παρόλη την περικοπή των ΑΔΙ), σε συνδυασμό και με τα προβλεπόμενα έσοδα από τα δικαιώματα ρύπων (τα οποία σύμφωνα με την απόφαση της ΕΕ συνιστούν κρατικούς πόρους), δεν απαντά κανείς.

6. Εάν πραγματικά υπάρξει ενεργοποίηση της Διακοψιμότητας, τότε κατά το χρόνο αυτό οι ευέλικτες συμβατικές μονάδες θα παράσχουν λιγότερες υπηρεσίες και άρα θα αμειφθούν λιγότερο. Είναι προφανές, επομένως, ότι οι μειωμένες αυτές αμοιβές των συμβατικών μονάδων θα πρέπει να χρηματοδοτήσουν τη Διακοψιμότητα της Βιομηχανίας.

7. Επίσης, πρέπει να αναφερθεί ότι ο διαχωρισμός της ΣΥΘΗΑ από τις υπόλοιπες Α.Π.Ε. και η πρόταση υιοθέτησης για τη ΣΥΘΗΑ πολύ μικρότερου συντελεστή δεν είναι ούτε λογική ούτε δίκαιη. Εφόσον οι ΣΥΘΗΑ, και πολύ περισσότερο οι Κατανεμόμενες Μονάδες, θέλουν τον χαρακτηρισμό Α.Π.Ε. θα πρέπει να αντιμετωπίζονται ανάλογα με τις Α.Π.Ε. και σε περιπτώσεις επιβολής τελών ή εισφορών.

8. Επιπλέον, η πιθανή εφαρμογή της ΥΑ με την σημερινή μορφή της θα έχει ως αποτέλεσμα την πληρωμή του νέου «χαρατσιού» του μέτρου της διακοψιμότητας από τις ΑΠΕ για χρονική περίοδο που οι ίδιοι οι παραγωγοί (ΑΠΕ) δεν θα έχουν εξοφληθεί, γεγονός που αφαιρεί επιπλέον ρευστότητα από τον Ειδικό Λογαριασμό και αυξάνει την υπερημερία των πληρωμών.

9. Επί της αρχής, τέλος, η Διακοψιμότητα ως έχει οριστεί είναι μια αποσπασματική προσπάθεια να δοθεί αξία στην ευελιξία της κατανάλωσης με διοικητική ρύθμιση και όχι με κανόνες αγοράς όπως επιτάσσει το πλαίσιο της ΕΕ. Σωστότερο θα ήταν να δημιουργηθεί το συνολικό πλαίσιο που θα επιτρέψει την λειτουργία της αγοράς και θα περιλαμβάνει και κανόνες εμπορίας ευελιξίας της κατανάλωσης, όπου πλέον θα αποτιμώνται όλες οι δυνατότητες ευελιξίας που είναι διαθέσιμες σήμερα, όπως πχ η δυνατότητα μιας μονάδας αποθήκευσης η οποία θα καλύπτει τα peak κατανάλωσης της βιομηχανίας.

Κι αν τότε, τον Μάιο, εν όψει των διαφαινόμενων σκληρών διαπραγματεύσεων με τους δανειστές και όλων όσων εν τέλει διαμείφθηκαν και αποτελούν πλέον ιστορία, η Κυβέρνηση δεν μπόρεσε να ασχοληθεί με το ζήτημα, σήμερα η νέα κυβέρνηση και ο νέος Υπουργός πρέπει να ασχοληθούν επιτέλους και με την Αιολική και Μικρουδροηλεκτρική ενέργεια που μέχρι σήμερα επιδοτούν τον ΕΛΑΠΕ, ως οι τεχνολογίες με την μικρότερη επιβάρυνση στον τελικό καταναλωτή.

Η κυβέρνηση πρέπει να αντιληφθεί ότι στις ΑΠΕ και ιδιαίτερα στην Αιολική και στην Μικροηδροηλεκτρική ενέργεια έχει ένα μοναδικό εργαλείο το οποίο μπορεί να αναπτυχθεί σε ένα από τους βασικότερους πυλώνες της εθνικής οικονομίας, τονίζεται στην κοινή ανακοίνωση.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο