Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Χωρίς έλεγχο τα συστήματα εισροών-εκροών στα πρατήρια

Δεν έχει καθοριστεί ακόμη διαδικασία διασταύρωσης των στοιχείων που καταχωρεί ο πρατηριούχος κατά την παραλαβή των καυσίμων, ενώ δεν έχει επιλυθεί και το πρόβλημα της οργανωτικής και στελεχιακής ενίσχυσης των αρμόδιων Γενικών Γραμματειών.

Χωρίς έλεγχο τα συστήματα εισροών-εκροών στα πρατήρια
Έχουν περάσει δύο χρόνια από την καταληκτική ημερομηνία εγκατάστασης συστημάτων εισροών-εκροών στα πρατήρια υγρών καυσίμων για τον περιορισμό του λαθρεμπορίου και ακόμη το συνολικό σύστημα δεν μπορεί να λειτουργήσει υπέρ του δημόσιου οφέλους.

Παρά το ότι το σύστημα έχει εγκατασταθεί στο 98% των πρατηρίων και το 94% αυτών έχουν συνδεθεί και μεταδίδουν στη Γ.Γ. Πληροφοριακών Συστημάτων τα δεδομένα της κίνησης καυσίμων στις δεξαμενές τους, διατηρούνται εκκρεμότητες που δεν επιτρέπουν την αξιοποίηση των στοιχείων που μεταδίδουν τα πρατήρια.

Όπως αναφέρουν συγκεκριμένα από τον Σύνδεσμο Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, δεν έχει καθοριστεί ακόμη διαδικασία διασταύρωσης των στοιχείων που καταχωρεί ο πρατηριούχος κατά την παραλαβή των καυσίμων, ενώ δεν έχει επιλυθεί και το πρόβλημα της οργανωτικής και στελεχιακής ενίσχυσης των αρμόδιων Γενικών Γραμματειών.

Συγκεκριμένα, η καταληκτική ημερομηνία για το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του συστήματος εισροών-εκροών ήταν η 27η Αυγούστου 2013. Από την επομένη της ημερομηνίας αυτής, τα πρατήρια είχαν την υποχρέωση να μεταδίδουν δεδομένα στη ΓΓΠΣ.

Στην περίπτωση που πρατήρια δεν μετέδωσαν δεδομένα, είτε επειδή δεν είχαν εγκαταστήσει το σύστημα εισροών-εκροών, είτε λόγω της καθυστέρησης ανάπτυξης του σχετικού λογισμικού της ΓΓΠΣ (το σύστημα άνοιξε τελικά την 31 Μαρτίου 2014!), προβλέπεται η επιβολή προστίμων με αναδρομική ισχύ, καθώς οι πρατηριούχοι είχαν την υποχρέωση τόσο να διατηρήσουν τα δεδομένα, όσο και να τα μεταδώσουν με την έναρξη του συστήματος.

Τα πραγματικά αυτά γεγονότα προκάλεσαν εμπλοκές, για το ξεπέρασμα των οποίων ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας προτείνει ως άμεσες ενέργειες:

* Επίλυση του ζητήματος της απαίτησης νέων ογκομετρήσεων: Προτείνεται να μην απαιτούνται νέες ογκομετρήσεις και να γίνονται αποδεκτές όλες οι υπάρχουσες ογκομετρήσεις -με την προϋπόθεση ότι παραδίδονται ογκομετρικοί πίνακες- και τα παραγόμενα ισοζύγια δεν παρουσιάζουν συνολικές αποκλίσεις μεγαλύτερες του 1,5%, όπως προβλέπεται από τη σχετική νομοθεσία. Για αποκλίσεις άνω του 1,5% να γίνονται υποχρεωτικά νέες ογκομετρήσεις. Διαφορετικά, με καταληκτική ημερομηνία μέχρι την 31/12/2015, θα πρέπει να γίνουν άσκοπες νέες ογκομετρήσεις. Δηλαδή θα γίνει «παραγωγή» ογκομετρήσεων χωρίς ουσιαστικό λόγο, με πολύ υψηλό κόστος και μοναδικό όφελος τα κέρδη των συνεργείων ογκομετρήσεων.

* Η αλλαγή νομοθετικού πλαισίου του συστήματος εισροών-εκροών στα πρατήρια, προκειμένου να καλυφθούν οι παρατάσεις που έχουν δοθεί προφορικά κατά το παρελθόν, ώστε να μην επιβάλλονται αναδρομικά πρόστιμα.

* Η εφαρμογή των «συστημάτων ασφαλείας» (alarms) στη ΓΓΠΣ για έλεγχο σε πραγματικό χρόνο του συστήματος, για περιπτώσεις παραβίασής του, έτσι ώστε να μπορεί να γίνεται διασταύρωση των τιμολογίων αγοράς καυσίμων. Καθορισμός διαδικασίας άμεσου -επιτόπου ελέγχου-, σε περιπτώσεις ενδείξεων alarm.

* Να υπάρχει εγχειρίδιο χρήσης (ανά εγκαταστάτη) το οποίο να κατατίθεται στην αρμόδια υπηρεσία και να περιλαμβάνει τη διαδικασία λειτουργίας και οδηγό ελέγχου του συστήματος εισροών-εκροών, ώστε οι ελεγκτικές αρχές να είναι σε θέση να πραγματοποιούν ουσιαστικούς ελέγχους για την ορθή λειτουργία του συστήματος κάθε εγκαταστάτη. Σήμερα, με την έλλειψη των εγχειριδίων χρήσης, δεν υπάρχει δυνατότητα ουσιαστικού ελέγχου.

* Να δημιουργηθεί μηχανισμός πιστοποίησης και ελέγχου των εγκατεστημένων λογισμικών.

* Να καθοριστεί διαδικασία διασταύρωσης των στοιχείων που καταχωρεί ο Πρατηριούχος κατά την παραλαβή των καυσίμων. Με την υφιστάμενη διαδικασία οι Πρατηριούχοι καταχωρούν μόνοι τους τα στοιχεία της προμηθεύτριας Εταιρίας στο σύστημα και δεν υπάρχει τρόπος διασταύρωσης της ορθότητας αυτών των στοιχείων (το σύστημα δεν είναι αυτοματοποιημένο).

* Πέραν των ανωτέρω, για την ολοκληρωμένη εφαρμογή και αξιοποίηση του συστήματος εισροών-εκροών με ουσιαστικούς ελέγχους για την καταπολέμηση της παρανομίας είναι επιβεβλημένη η άμεση οργανωτική και στελεχιακή ενίσχυση της ΓΓΠΣ/ΓΓΔΕ.

Φορολογικές αποθήκες - Δεξαμενές

Μετά την έκδοση σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης στις 7 Μαΐου 2014, ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας με επιστολή του προς τα συναρμόδια υπουργεία επεσήμανε ορισμένα προβλήματα τα οποία εντοπίστηκαν κατά την υλοποίηση των απαιτήσεων της υπουργικής απόφασης και τα οποία έπρεπε να τροποποιηθούν ή διευκρινιστούν, ώστε να καταστεί δυνατή η εφαρμογή της. Αμέσως μετά πραγματοποιήθηκε ευρεία συνάντηση στο Υπουργείο Οικονομικών, όπου αναπτύχθηκαν τα προβλήματα, ενώ ο Σύνδεσμος έλαβε υπόσχεση για εξέταση και έκδοση, το συντομότερο δυνατόν, των απαραίτητων τροποποιήσεων ή και διευκρινιστικών εγκυκλίων.

Έχουν περάσει 14 μήνες από τη συνάντηση και έχουν σταλεί τρεις επιπλέον επιστολές υπενθύμισης, λένε στελέχη του Συνδέσμου, χωρίς να δοθεί ακόμα λύση.

Τα προβλήματα αυτά έχουν σχέση με τη διαδικασία χορήγησης του αριθμού μητρώου των δεξαμενών και των μετρητών εκροής που δεν έχει καθορίσει ακόμη η Γ.Γ. Δημοσίων Εσόδων, ενώ πρέπει ακόμη να προβλεφθεί η ηλεκτρονική επικοινωνία με την κεντρική υπολογιστική μονάδα των συστημάτων ζύγισης για πετρελαιοειδή προϊόντα, όπως μαζούτ και χημικά, που μετρώνται σε μετρικούς τόνους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v