Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Να μην προχωρήσει η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού ζητά το υπουργείο Υποδομών

Να εξαιρεθεί η 35ετής παραχώρησης της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες από το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων ζητούν στο υπουργείο Υποδομών. Οι προβλέψεις του τρίτου μνημονίου και οι μεγάλες καθυστερήσεις με τα διόδια.

Να μην προχωρήσει η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού ζητά το υπουργείο Υποδομών

Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού μπορεί να εξαιρεθεί από το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων υποστηρίζουν στο υπουργείο Υποδομών με αποτέλεσμα να έχουν καθυστερήσει οι σχετικές αποφάσεις όπως η πρόσληψη συμβούλου από το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), οι αλλαγές με τους σταθμούς διοδίων, κλπ. Το κύριο επιχείρημα του υπουργείου είναι πως η πολυετής παραχώρηση της Εγνατίας Οδού δεν περιλαμβάνεται στις 9 ιδιωτικοποιήσεις που καλείται να ολοκληρώσει κατά προτεραιότητα η κυβέρνηση και αφορούν διαγωνισμούς που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη από το ΤΑΙΠΕΔ. Στην ουσία η 35ετής παραχώρηση του οδικού άξονα είναι μία από τις ιδιωτικοποιήσεις που καλείται να προωθήσει το νέο ταμείο που προβλέπει το τρίτο μνημόνιο.

Η τύχη των πρόσθετων ιδιωτικοποιήσεων, πέραν των εννέα που βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία, καθορίζεται σαφώς από το τρίτο μνημόνιο που προβλέπει πως θα προχωρήσει η αξιοποίηση όλων των περιουσιακών στοιχείων του ΤΑΙΠΕΔ στις 31 Δεκεμβρίου 2014. Στο υπουργείο Υποδομών θεωρούν, όμως, πως η κυβέρνηση μπορεί να ακολουθήσει το παράδειγμα των υπόλοιπων οδικών αξόνων. Τα σχετικά δικαιώματα (π.χ. τα έσοδα από τυχόν επέκταση των συμβάσεων παραχώρησης, κλπ) είχαν παραχωρηθεί στο ΤΑΙΠΕΔ, αλλά τελικά εξαιρέθηκαν με ρύθμιση που είχε προωθήσει η κυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ.

Από το σχέδιο ιδιωτικοποιήσεων που είχε ενσωματωθεί ως παράρτημα στο τρίτο μνημόνιο προβλέπονταν πως θα εκδοθεί μέσα στον Νοέμβριο μια νέα, κοινή υπουργική απόφαση με την οποία θα καθορίζονταν οι τιμές των διοδίων στον οδικό άξονα. Υπουργική απόφαση του πρώην υπουργού Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη προέβλεπε πως «η τιμή χρέωσης για οχήματα κατηγορίας 2 (Ι.Χ.) μπορεί να φτάσει ανά χιλιόμετρο στην τιμή χρέωσης που επιβάλλεται στα τμήματα των αυτοκινητόδρομων της χώρας που είναι σε καθεστώς Σύμβασης Παραχώρησης. Η προσαρμογή αυτή μπορεί να γίνει από τον ενδεχόμενο παραχωρησιούχο, άλλως θα ακολουθείται η μέχρι σήμερα διαδικασία. Σε κάθε περίπτωση, η χρέωση για τα ελαφρά οχήματα κατηγορίας 2 δεν μπορεί να είναι μικρότερη του 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο, στρογγυλοποιούμενη στον αμέσως μεγαλύτερο ακέραιο».

Στην ίδια απόφαση Χρυσοχοϊδη, του Νοεμβρίου 2014, προβλέπονταν το χρονοδιάγραμμα εγκατάστασης των νέων σταθμών διοδίων. Τώρα το Δ.Σ. της Εγνατία Οδός ΑΕ πρέπει να εγκρίνει νέο, ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα για την κατασκευή και λειτουργία των νέων σταθμών διοδίων στον οδικό άξονα και στους τρεις κάθετους άξονες.
Επί της Εγνατίας Οδού λειτουργούν σήμερα επτά σταθμοί διοδίων, στην Τύρια (περιοχή Παραμυθιάς Θεσπρωτίας), στο Μαλακάσι (περιοχή Μετσόβου), στον Πολύμυλο Κοζάνης, στα Μάλγαρα Θεσσαλονίκης, στην Ανάληψη (περιοχή Λαγκαδά), στη Μουσθένη Καβάλας και στον Ίασμο Κομοτηνής. Με την κοινή υπουργική απόφαση προβλεπόταν η λειτουργία άλλων 11 σταθμών διοδίων, με τους πρώτους δύο να λειτουργούν εντός του 2015.

Από τα παραρτήματα του νέου μνημονίου έγινε, επίσης, γνωστό πως ακόμα δεν έχει συμφωνηθεί με τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (και τη Διεύθυνση Περιφερειακής Ανάπτυξης) η λύση η οποία θα επιτρέψει την επιβολή διοδίων σε δύο από τους κάθετους οδικούς άξονες που έχουν κατασκευαστεί με κοινοτικά χρήματα. Αν δεν βρεθεί λύση και ο ιδιώτης εισπράττει διόδια, τότε μπορεί να θεωρηθεί παράνομη κρατική ενίσχυση. Στις Βρυξέλλες περιμένουν μια μελέτη κόστους οφέλους από ελληνικής πλευράς, προκειμένου να μελετήσουν το θέμα και να δώσουν το πράσινο φως.

Στη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας, αν προχωρήσει, πρόκειται να ενταχθούν οι κάθετοι άξονες Σιάτιστας - Κρυσταλλοπηγής, Χαλάστρας - Ευζώνων και Λαγκαδά - Προμαχώνα, στους οποίους θα λειτουργούν συνολικά πέντε σταθμοί διοδίων.

Μετά τη σημερινή συνάντηση με τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) Werner Hoyer ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης αναφέρθηκε και στη λεγόμενη Σιδηροδρομική Εγνατία, σχέδιο που ακούγεται επί δεκαετίες, με το εκτιμώμενο κόστος να πλησιάζει τα πέντε δισ. ευρώ. Στο υπουργείο Υποδομών είναι υπέρ την τμηματικής δημοπράτησης του νέου σιδηροδρομικού άξονα ο οποίος προβλέπει και νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων στον άξονα Ηγουμενίτσα - Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v