Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Aέριο: «Τρέχει» η Βουλγαρία για την έναρξη κατασκευής του IGB

Ο αγωγός ΙGB, μήκους περίπου 170 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού περίπου 250 εκατομμυρίων, θα συνδέει τα δίκτυα των δύο χωρών στα σημεία Κομοτηνή και Στάρα Ζαγκόρα, ενώ θα έχει αρχική δυναμικότητα 3 δισ. κυβικών μέτρων τον χρόνο.

Aέριο: «Τρέχει» η Βουλγαρία για την έναρξη κατασκευής του IGB

Στα πρόθυρα ορισμού της ημερομηνίας υπογραφής της συμφωνίας των εταίρων (βουλγαρική ΒΕΗ, ΔΕΠΑ και ιταλική Edison) για την κατασκευή του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού φυσικού αερίου (IGB) βρίσκεται το συζητούμενο εδώ και χρόνια έργο, σύμφωνα με δηλώσεις της Βουλγάρας υπουργού Ενέργειας Temenuzhka Petkova.

Μιλώντας σε συνέδριο στην Κοπεγχάγη, η υπουργός είπε μεταξύ άλλων ότι οι μέτοχοι της εταιρείας που θα τον κατασκευάσει και εκμεταλλεύεται (50% ΒΕΗ, 50% ΔΕΠΑ-Edison) έχουν συμφωνήσει στους όρους για την κατασκευή του αγωγού και επίκειται η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης.

Η ανακοίνωση της απόφασης έχει αναβληθεί τουλάχιστον δύο φορές μέσα στο 2015, με διάφορες αφορμές (εκλογές στην Ελλάδα κ.λπ.).

Ο αγωγός ΙGB, μήκους περίπου 170 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού περίπου 250 εκατομμυρίων, θα συνδέει τα δίκτυα των δύο χωρών στα σημεία Κομοτηνή και Στάρα Ζαγκόρα, ενώ θα έχει αρχική δυναμικότητα 3 δισ. κυβικών μέτρων τον χρόνο, με δυνατότητα επέκτασης στα 5 δισ. κυβικά μέτρα.

Την κατασκευή και λειτουργία του αγωγού ευνοούν τόσο η ΕΕ, η οποία και θα τον ενισχύσει με 40 εκατομμύρια ευρώ, όσο και οι ΗΠΑ, με τη διπλωματία της χώρας να πιέζει με φορτικότητα και με κάθε ευκαιρία την προώθηση του σχεδίου.

Μέχρι στιγμής το έργο έχει εξασφαλίσει τις περιβαλλοντικές άδειες σε Ελλάδα και Βουλγαρία. Ωστόσο δεν έχει λάβει ακόμη την άδεια της ΕΕ να λειτουργεί ως Αυτόνομο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ), με εξαίρεση έναντι όσων ρυθμιστικών ορίζουν οι ενεργειακές οδηγίες για τη διαχείριση παρόμοιων έργων.

Το πρώτο market test που ολοκληρώθηκε πριν μερικούς μήνες έδειξε πολύ μικρό εμπορικό ενδιαφέρον για δέσμευση χωρητικότητας, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες περιορίζεται σε 1 δισ. κυβικά μέτρα τον χρόνο, έναντι των 3 δισ. της αρχικής του δυναμικότητάς. Για τον λόγο αυτό, πριν από ένα μήνα αναγγέλθηκε η διεξαγωγή και δεύτερου market test προκειμένου να στηριχτεί το αίτημα εξαίρεσης από την εφαρμογή της οδηγίας 73/2009 στη διαχείρισή του.

Έτσι η «βεβιασμένη», πριν δηλαδή εξασφαλιστεί η άδεια εξαίρεσης από την κοινοτική οδηγία, απόφαση για την κατασκευή του θεωρείται ως αποτέλεσμα των έντονων πιέσεων του αμερικανικού παράγοντα, προκειμένου Βουλγαρία, Ρουμανία αλλά και οι γειτονικές χώρες ΠΓΔΜ και Σερβία να μπορούν, μέσω μικρών διασυνδετήριων αγωγών με τη Βουλγαρία, να προμηθεύονται αέριο από τρίτες πηγές πέραν της Ρωσίας.

Σημειώνεται ότι το υπουργικό συμβούλιο της Βουλγαρίας αποφάσισε πρόσφατα να προσφέρει κρατικές εγγυήσεις περίπου 110 εκατομμυρίων ευρώ στην εταιρεία ΒΕΗ, προκειμένου να εξασφαλίσει τραπεζικό δανεισμό.

Τέλος, να αναφερθεί ότι στις 12 Νοεμβρίου συνέρχεται στις Βρυξέλλες η Ομάδα Στρατηγικής για τη Διεθνή Ενεργειακή Συνεργασία, στην οποία συμμετέχουν οι γενικοί διευθυντές των αρμόδιων υπουργείων των 28.

Επίσης, στις 13 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί συνάντηση εργασίας στο πλαίσιο της Γ.Δ. Ενέργειας της Ε. Επιτροπής για τον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό, με επιμέρους θέματα τη χρηματοδότηση του έργου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v