Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΣΑΤΕ: Τεχνικοί οι λόγοι της αναστολής ηλεκτρονικών πλειστηριασμών

Οι αδυναμίες της πλατφόρμας διεξαγωγής ηλεκτρονικών δημοπρατήσεων υπαγόρευσαν την αναστολή πραγματοποίησης διαγωνισμών δημοσίων έργων με ηλεκτρονικό σύστημα, υποστηρίζει ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ)

ΣΑΤΕ: Τεχνικοί οι λόγοι της αναστολής ηλεκτρονικών πλειστηριασμών

ρος άρση των εντυπώσεων σε βάρος των εργοληπτικών επιχειρήσεων που σχηματίστηκαν με αφορμή τις δηλώσεις του Γενικού Γραμματέα Εμπορίου, για την εξαίρεση των δημοσίων έργων από την ηλεκτρονική πλατφόρμα του ΕΣΗΔΗΣ για τους διαγωνισμούς όλων των δημόσιων συμβάσεων, ο ΣΑΤΕ επιθυμεί να καταστήσει σαφές:

Το αίτημα της διαφάνειας και της ενίσχυσης του ανταγωνισμού στην δημοπράτηση των δημόσιων έργων έχει θέσει ο εργοληπτικός κόσμος και ειδικότερα ο ΣΑΤΕ, ο οποίος εκπροσωπεί την ελληνική εταιρική εργοληπτική επιχειρηματικότητα, με συγκεκριμένο και εμφατικό τρόπο από τον Απρίλιο του 2009.

Ως βασικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, ο ΣΑΤΕ υπογράμμισε εξαρχής την ανάγκη μετάβασης σε ηλεκτρονική μορφή όλων των φάσεων και πληροφοριών ενός έργου - σχεδιασμού-μελέτης, δημοπράτησης, ανάθεσης, εκτέλεσης, επίβλεψης της κατασκευής, αλλά και τήρησης της ταυτότητας του έργου, του Μητρώου Κατασκευαστών, όπως και του Παρατηρητηρίου Τιμών - και, μάλιστα, προσφέρθηκε, να συμβάλλει και με δικές του δυνάμεις, με δόκιμες ευρωπαϊκές πρακτικές, αλλά και με τις απαιτήσεις διαλειτουργικότητας που έχει καθορίσει η ΕΕ, στην κατά το δυνατόν ταχύτερη και λειτουργική ολοκλήρωση του συστήματος.

Η υφιστάμενη πλατφόρμα του ΕΣΗΔΗΣ αντιμετωπίζει χαρακτηριστικά προβλήματα, όπως:

- Είναι δύσχρηστο και πεπαλαιωμένο με συνέπεια ν’ αποθαρρύνονται πολλοί επιχειρηματίες στη συμμετοχή στους διαγωνισμούς. Άλλωστε, γι’ αυτό το λόγο σε κάθε διαγωνισμό οι αρμόδιοι προκρίνουν να κάνουν ειδικό σεμινάριο στους συμμετέχοντες!

- Επίσης, ενώ το σύστημα είναι ηλεκτρονικό, απαιτείται από τους συμμετέχοντες να υποβάλλουν σε έντυπη μορφή εντός τριημέρου, όσα από τα δικαιολογητικά δεν έχουν συνταχθεί από τους ίδιους, αναιρώντας την ίδια την φύση της ηλεκτρονικής δημοπρασίας!

- Και εν τέλει, σε 5.600 ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς υπηρεσιών και προμηθειών από το 2014 έως σήμερα, να έχουν υποβληθεί μόλις 13.100 προσφορές, δηλαδή, 2,34 προσφορές ανά ηλεκτρονικό διαγωνισμό προμήθειας ή υπηρεσίας, όταν στους διαγωνισμούς δημοσίων έργων που πραγματοποιούνται με τον κλασσικό τρόπο και όχι ηλεκτρονικά, προσέρχονται, ανά έργο, περισσότερες από 30 ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις, κατά μέσο όρο!

Για αυτούς τους λόγους ο ΣΑΤΕ είχε ζητήσει ήδη από τον Ιούλιο του 2015 την απαιτούμενη προσαρμογή του συστήματος.
Οι διαγωνισμοί δημόσιων έργων διεκπεραιώνονται από ένα νομοθετικό πλαίσιο ιδιαίτερα σαφές, καθορισμένο και αυστηρό, εξασφαλίζοντας υψηλό ανταγωνισμό, απόδειξη του οποίου, σε σημαντικό βαθμό πέραν της αυξημένης συμμετοχής, είναι και οι υψηλές εκπτώσεις που προσφέρονται σε κάθε έργο.

Παρόλα αυτά, ο ΣΑΤΕ και γενικότερα ο εργοληπτικός κόσμος, έχει ζητήσει την συνολική και ουσιαστική αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου ανάθεσης και εκτέλεσης των έργων, με προσαρμογή σε όσα ισχύουν στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ενσωμάτωση των πρόσφατων κοινοτικών οδηγιών και οπωσδήποτε την χρήση της πληροφορικής για μια σειρά παραμέτρους (μητρώο επιχειρήσεων, μελετητών και κατασκευαστών, παρατηρητήριο τιμών, έλεγχο εγγυητικών επιστολών, ταυτότητα έργου κ.α.), ώστε να διασφαλίζεται η διαφάνεια σε κάθε περίπτωση, η ταχύτητα στην διεκπεραίωση των διαγωνισμών, αλλά και της κατασκευής, καθώς και η δυνατότητα παρακολούθησης απ’ όλους, όλων των φάσεων υλοποίησης και χρηματοδότησης των έργων.

Η αναμορφωμένη και κωδικοποιημένη νομοθεσία, όπως, επίσης, και όλες οι παράπλευρες ηλεκτρονικές υπηρεσίες, θα πρέπει να ενσωματωθούν σε ένα ικανό σύστημα του ΕΣΗΔΗΣ, ώστε ν’ αρχίσει να λειτουργεί ομαλά, δίχως τον κίνδυνο να «παγώσουν» οι διαγωνισμοί έργων και οπωσδήποτε έργων του ΕΣΠΑ, κίνδυνος υπαρκτός υπό την υφιστάμενη πλατφόρμα.

Το έργο της αναμόρφωσης της νομοθεσίας, υπό το πρίσμα του ενοποιημένου θεσμικού πλαισίου για όλες τις δημόσιες συμβάσεις (έργα, υπηρεσίες, προμήθειες) ξεκίνησε από τα τέλη του 2013, έκτοτε έχει περάσει από διάφορες φάσεις, στις οποίες ο ΣΑΤΕ συμμετέχει συστηματικά με την κατάθεση των απόψεών του και αναμένεται ότι στο αμέσως προσεχές διάστημα θα ολοκληρωθεί σε ενιαίο νομοθετικό κείμενο, ώστε να προωθηθεί στην Βουλή.

Συμπερασματικά: είναι προφανές ότι αδυναμίες της πλατφόρμας ηλεκτρονικής δημοπράτησης του ΕΣΗΔΗΣ υπαγόρευσαν την αναβολή της ηλεκτρονικής δημοπράτησης, όπως σαφώς γνωρίζει η αρμόδια Γενική Γραμματεία Εμπορίου, όχι, όμως, και... εκπτώσεις σε ότι αφορά τη διαφάνεια και τον αυξημένο ανταγωνισμό στις δημοπρασίες δημοσίων έργων, όπως άστοχα σημείωσαν ορισμένα ΜΜΕ, αποδίδοντας ευθύνες στον εργοληπτικό κόσμο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v