Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αγώνας δρόμου για το Επικουρικό Κεφάλαιο

Τι αλλάζει μετά την ψηφοφορία της Παρασκευής στη Βουλή. Οι δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών κ. Ευκλείδη Τσακαλώτου και ο φόβος του προέδρου του Επικουρικού Κεφαλαίου κ. Δημήτρη Ζορμπά.

Αγώνας δρόμου για το Επικουρικό Κεφάλαιο

«Τα θέματα του Επικουρικού πρέπει να λυθούν ξεχωριστά και συνολικά και όχι με τροπολογίες σε ένα νομοσχέδιο όπως το Solvency II. Έτσι, και όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς θα ακουστούν και το Επικουρικό θα γίνει βιώσιμο χωρίς να θίγονται τα συμφέροντα των ασφαλισμένων», είπε την Παρασκευή ο υπουργός Οικονομικών κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος.

Και μπορεί βέβαια επί της ουσίας να έχει δίκιο ο κ. υπουργός ότι τα θέματα του Επικουρικού είναι ευρύτερα και πως δεν θα πρέπει να αντιμετωπιστούν αποσπασματικά, ωστόσο:

Πρώτον, ο νόμος που ο ίδιος κατέθεσε την Παρασκευή αποδυνάμωσε ακόμη περισσότερο το Επικουρικό (τα αποθεματικά του κλάδου αυτοκινήτου των ασφαλιστικών εταιρειών που αναστέλλεται η λειτουργία τους δεν θα πηγαίνουν στο Επικουρικό, αλλά στον Εκκαθαριστή).

Δεύτερον, ο συνδυασμός του «βιώσιμου Επικουρικού χωρίς να θίγονται τα συμφέροντα των ασφαλισμένων» που προανήγγειλε, μάλλον υπονοεί ότι θα κληθούν οι συνεπείς ασφαλιστικές εταιρείες (άρα έμμεσα όλοι οι οδηγοί-κάτοχοι ασφαλιστηρίων συμβολαίων) να βάλουν το χέρι στην τσέπη και

τρίτον, θα πρέπει η όποια συζήτηση και ψήφιση της συγκεκριμένης νομοθετικής πρωτοβουλίας του υπουργού, να γίνει πριν ανακληθεί η άδεια έστω και μίας ασφαλιστικής εταιρείας που δραστηριοποιείται στον κλάδο αυτοκινήτου.

Ενδεικτική άλλωστε είναι η δήλωση του προέδρου του Επικουρικού Κεφαλαίου κ. Δημήτρη Ζορμπά: «Λάβαμε από τον υπουργό τη δήλωση ότι θα ασχοληθεί και θα ρυθμίσει τα θέματα του Επικουρικού με ιδιαίτερο νομοσχέδιο. Μέχρι τότε αν έχουμε ανάκληση άδειας ασφαλιστικής εταιρείας ο εκκαθαριστής παίρνει την περιουσία και το Επικουρικό την υποχρέωση να πληρώσει! Έτσι ψήφισαν. Ας ελπίσουμε ο υπουργός να είναι πιο γρήγορος με τον νέο νόμο από τυχόν ανάκληση»...

Η ουσία δηλαδή είναι πως αν δεν συμβεί αυτό που... ελπίζει ο κ. Ζορμπάς, χιλιάδες οδηγοί που θα έχουν την ατυχία να τρακάρουν -χωρίς δική τους ευθύνη (και δεν θα έχουν προχωρήσει σε φιλικό διακανονισμό)- με αυτοκίνητο ασφαλιστικής εταιρείας που «κλείνει», θα κληθούν ουσιαστικά να πληρώσουν οι ίδιοι το σύνολο της ζημιάς! Κι ας μην έφταιγαν για το ατύχημα! Και ας είχαν οι ίδιοι επιλέξει να ασφαλιστούν σε μια υγιή ασφαλιστική εταιρεία!

Παρόλα αυτά, αλήθεια είναι πως ο κ. Τσακαλώτος δεν ευθύνεται για τα χρόνια προβλήματα του Επικουρικού, τα οποία ωστόσο ακόμη και σήμερα -σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου- αντιμετωπίζονται σε ορισμένες περιπτώσεις με... σχετική ελαφρότητα. Ειδικότερα:

• Τα οικονομικά του Επικουρικού επιβαρύνονται από τις ζημίες που προκαλούν τα ανασφάλιστα οχήματα, τα οποία σήμερα υπερβαίνουν το ένα εκατομμύριο. Κάποιοι έσπευσαν να χαρακτηρίσουν τα ανασφάλιστα οχήματα ως «προϊόν της οικονομικής κρίσης» ωστόσο η αλήθεια είναι πως ανέρχονταν σε πολλές εκατοντάδες χιλιάδες ακόμη και πριν το 2008. Όσο για την αντιμετώπιση του θέματος, ακούμε από το 2012 τα περί διασταύρωσης στοιχείων από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων και μάλιστα είδαμε τον Ιούνιο του 2015 την κ. Κατερίνα Σαββαΐδου να στέλνει μέσα από συνέντευξη τύπου τελεσίγραφο στους ανασφάλιστους οδηγούς. Έκτοτε, τίποτε...

• Κατά την τελευταία δεκαπενταετία έχουν κλείσει δεκάδες ασφαλιστικές εταιρείες με έμφαση τον κλάδο αυτοκινήτου, προκαλώντας μεγάλες ζημίες στο Επικουρικό. Και μπορεί βέβαια κατά τα τελευταία λίγα χρόνια η Εποπτεία να έχει αναβαθμιστεί, ωστόσο παράγοντες της αγοράς καταγγέλλουν πως η πολιτική «ισοπέδωσης» των ασφαλίστρων που ακολουθείται από τις περισσότερες εταιρείες, θα θέσει σε κίνδυνο ορισμένες από αυτές ιδιαίτερα στο περιβάλλον Solvency II που άρχισε να εφαρμόζεται από την 1η Ιανουαρίου του 2016.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v