Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στο Τop 30 των ευρωπαϊκών αεροδρομίων το «Ελ. Βενιζέλος»

Στα 30 μεγαλύτερα αεροδρόμια της Ευρώπης το «Ελ. Βενιζέλος», με τον δεύτερο υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης. Ταχύτερα αναπτυσσόμενο αεροδρόμιο μικρού μεγέθους η Σαντορίνη. Πώς η Τουρκία σκαρφάλωσε στην τριάδα, προσπερνώντας τη Γερμανία.

Στο Τop 30 των ευρωπαϊκών αεροδρομίων το «Ελ. Βενιζέλος»

Τον νέο συσχετισμό που διαμορφώνεται μεταξύ των οικονομικών της Ευρώπης αντανακλά το Τop 30 των ευρωπαϊκών αεροδρομίων για το 2015, που δημοσιοποίησε η Ευρωπαϊκή Ένωση Αεροδρομίων (ACΙ-European Airport Trade Association).

Το σημαντικό για την Ελλάδα είναι πως η υψηλή ζήτηση που καταγράφεται την τελευταία διετία για ταξίδια στην ελληνική πρωτεύουσα οδήγησε το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας στην 30ή θέση της κατάταξης.

Όπως προκύπτει, μάλιστα, από τον σχετικό πίνακα, το αεροδρόμιο της Αθήνας ήταν για τη χρονιά που έφυγε, το δεύτερο ταχύτερα αναπτυσσόμενο αεροδρόμιο της Ευρώπης, με ρυθμό ανάπτυξης τετραπλάσιο του μέσου όρου (+19,1%).

Το «Ελευθέριος Βενιζέλος» υποδέχθηκε το 2015 συνολικά 18.073.940 ταξιδιώτες και κατέγραψε τον δεύτερο υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης του Τop 30 αλλά και στην κατηγορία αεροδρομίων μεσαίου μεγέθους τα οποία υποδέχονται 10-25 εκατ. επιβάτες τον χρόνο. Το προσπέρασε μόνο το δεύτερο αεροδρόμιο της Κων/πολης «Sabiha Gökçen», το οποίο κατέγραψε άνοδο 19,7%, φθάνοντας τους 28,3 εκατ. επιβάτες.

Η παρουσία του αεροδρομίου της Αθήνας στον κατάλογο των 30 μεγαλύτερων της Ευρώπης δεν ήταν, ωστόσο, η μόνη επιτυχία για την Ελλάδα. Η δεύτερη αφορά στη Σαντορίνη και είναι ίσως ακόμα πιο εντυπωσιακή.

Όπως προκύπτει από τα ίδια στοιχεία, στην κατηγορία 4 των αεροδρομίων που υποδέχονται λιγότερους από 5 εκατ. επιβάτες τον χρόνο, η Σαντορίνη κατέγραψε το εντυπωσιακό ποσοστό αύξησης επιβατών 87,6%! Επίδοση με την οποία το αεροδρόμιο της Σαντορίνης αναδείχθηκε το ταχύτερα αναπτυσσόμενο μικρού μεγέθους αεροδρόμιο της Ευρώπης για το 2015.

Η κατάταξη αποτυπώνει τα χαμηλά ποσοστά ανάπτυξης των παραδοσιακά ισχυρότερων αεροδρομίων της Ευρώπης (Λονδίνο, Παρίσι, Φρανκφούρτη), τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης περιφερειακών αεροδρομίων αλλά και την επέλαση των αεροδρομίων της Τουρκίας.

Σύμφωνα με τον Γενικό Διεθυντή της ACI Olivier Jankovec, τα αεροδρόμια της Ευρώπης στο σύνολό τους υπολογίζεται πως υποδέχθηκαν 1,95 δισ. ταξιδιώτες το 2015. Το 20% των αεροδρομίων σημείωσαν διψήφια ποσοστά αύξησης της επιβατικής τους κίνησης ενώ τα περισσότερα από αυτά δημιούργησαν νέα ρεκόρ.

Στο σύνολο των αεροδρομίων της Ευρώπης η επιβατική κίνηση αυξήθηκε 5,2% το 2015 ενώ στις χώρες της Ε.Ε. η αύξηση έφθασε το 5,6%.

Ανάμεσά τους, διψήφιο ποσοστό αύξησης κατέγραψαν τα μεγαλύτερα αεροδρόμια Ιρλανδίας, Πορτογαλίας, Ελλάδας, Ρουμανίας, Ουγγαρίας, Σλοβακίας, Σλοβενίας και Λιθουανίας.

Την ίδια στιγμή, τα βασικά αεροδρόμια των χωρών εκτός Ε.Ε. σημείωσαν μικρή άνοδο 3,9%, η οποία σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στη μεγάλη μείωση της ζήτησης για τα αεροδρόμια της Ρωσίας και της Ουκρανίας. Είναι χαρακτηριστικό πως τα δύο αεροδρόμια της Μόσχας υποδέχθηκαν πέρυσι περί τα 30 εκατ. επιβάτες το καθένα, καταγράφοντας από στασιμότητα (+0,1%) μέχρι σημαντική μείωση (-7,7%) της επιβατικής τους κίνησης.

Στην κορυφή της κατάταξης επιβεβαιώθηκε το διαφαινόμενο ρήγμα στον παραδοσιακό ηγετικό πυρήνα της αγοράς, τον οποίο συγκροτούσαν μέχρι πρόσφατα τα εμβληματικά αεροδρόμια Χίθροου του Λονδίνου, Σαρλ ντε Γκολ του Παρισιού και της Φρανκφούρτης.

Το 2015 η... «αγία τριάδα» έπαψε να είναι ομοούσιος καθώς προέκυψε τουρκική «σφήνα». Πρόκειται για το αεροδρόμιο Ατατούρκ της Κων/πολης το οποίο αναρριχήθηκε στην τρίτη θέση της κατάταξης με 61,8 εκατ. επιβάτες και ρυθμό ανάπτυξης 9,1%. Για να φθάσει στην τρίτη θέση το μεγαλύτερο τουρκικό αεροδρόμιο χρειάστηκε να προσπεράσει το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Γερμανίας (Φρανκφούρτη).

Η τουρκική «σφήνα», όμως, δεν εξαντλείται στο «Ατατούρκ» καθώς στο Τop 30 φιγουράρουν ακόμα το δεύτερο αεροδρόμιο της Κων/πολης (14η θέση) και της Αττάλειας (15η θέση), παρότι κατέγραψε μείωση επιβατών 2,5%.

Στην ίδια τροχιά κινείται και το αεροδρόμιο της Σμύρνης, το οποίο κατατάσσεται στην κατηγορία μεσαίου μεγέθους (όπως της Αθήνας) και το 2015 κατέγραψε έναν από τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης (+12,1%).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v