Στα 4,4 δισ. εκτοξεύτηκε η αξία των e-αγορών το 2015

O τζίρος του online shopping (προϊόντων και υπηρεσιών) στην Ελλάδα έσπασε πέρυσι το φράγμα των 4 δισ. ευρώ, φθάνοντας τα 4,4 δισ. Στα 477 δισ. το αντίστοιχο μέγεθος στην Ευρώπη. Αύξηση 10% σημείωσε η μέση αξία των online αγορών ανά καταναλωτή το 2015.

Στα 4,4 δισ. εκτοξεύτηκε η αξία των e-αγορών το 2015

Αν υπάρχει μια αγορά που «είδε» πέρυσι τον τζίρο της να αυξάνει και μάλιστα με διψήφιο ρυθμό, αυτή δεν είναι άλλη από το ηλεκτρονικό εμπόριο.

Με βάση εκτιμήσεις του E-commerce Europe, ο τζίρος του online shopping (προϊόντων και υπηρεσιών) στην Ελλάδα έσπασε πέρυσι το φράγμα των 4 δισ. ευρώ, φθάνοντας τα 4,4 δισ., όταν το 2014 ο τζίρος της συγκεκριμένης αγοράς άγγιξε τα 3,85 δισ. ευρώ.

Δηλαδή μέσα σε έναν χρόνο κατεγράφη ποσοστιαία άνοδος 14,28%, η οποία είναι υψηλότερη κοντά στις δύο ποσοστιαίες μονάδες από την αύξηση που κατεγράφη στο σύνολο της Ευρώπης.

Βέβαια τα 4,4 δισ. που είναι οι e-αγορές των Ελλήνων, μπροστά στα... 477 δισ. που είναι ο συνολικός τζίρος των online αγορών στην Ευρώπη δείχνουν ελάχιστα (είναι μόλις το 9,22%), ωστόσο ο συγκεκριμένος τζίρος είναι αν μη τι άλλο εντυπωσιακός σε μια αγορά όπως η ελληνική, όπου τα φυσικά δίκτυα καταστημάτων συρρικνώνονται και ο τζίρος όσων παραμένουν στο παιχνίδι έχει μειωθεί.

Μόνο στις τελευταίες χειμερινές εκπτώσεις, με βάση εκτιμήσεις της ΕΣΕΕ, ο τζίρος μειώθηκε πάνω από 20% σε σχέση με τις χειμερινές εκπτώσεις του 2015, ποσοστιαία μείωση η οποία μεταφράζεται σε απώλειες 1,18 δισ. ευρώ.

Βέβαια το ερώτημα που μένει να απαντηθεί είναι αν όλος αυτός ο τζίρος των e-αγορών, ή το μεγαλύτερο μέρος αυτού, κατευθύνεται σε ελληνικά online καταστήματα ή σε ελληνικές εταιρείες που έχουν e-shop, ή αφορά αγορές από online δίκτυα του εξωτερικού.

Αν βασιστούμε στα τελευταία στοιχεία της Eurostat (παρουσιάστηκαν τον περασμένο Δεκέμβριο και αφορούν στο έτος 2014), η απάντηση είναι εύκολη. Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη έρευνα, η Ελλάδα έχει τις χειρότερες επιδόσεις στην ΕΕ στις ηλεκτρονικές πωλήσεις ως ποσοστό του συνολικού τζίρου των επιχειρήσεων, αφού μόλις το 1% των εσόδων των ελληνικών εταιρειών προέρχεται από αυτές.

Σύμφωνα πάντως με την ετήσια έρευνα για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο B-C στην Ελλάδα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (Δεκέμβριος 2015), οι αγορές από ελληνικά sites αντιπροσωπεύουν το 65% των online αγορών από 60% που ήταν το 2014.

Επίσης από την ίδια έρευνα προκύπτει ότι η μέση αξία των online αγορών ανά καταναλωτή αυξήθηκε πέρυσι κατά 10% σε σχέση με το 2014, ενώ κατεγράφη συνολική αύξηση 5% όσον αφορά στον αριθμό των προϊοντικών κατηγοριών που αγοράστηκαν online.

Η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου B-C το 2015 σε σχέση με το 2014 είναι εμφανής και με βάση τα ακόλουθα στοιχεία της έρευνας του ELTRUN:

- Πέρυσι ένας στους τέσσερις online αγοραστές (σ.σ. το 2014 ήταν 1 στους 10) πραγματοποίησε πάνω από το 50% των συνολικών αγορών του μέσω internet.

- Το 43% του δείγματος που συμμετείχε στην έρευνα ανέφερε πως οι online αγορές θα αυξηθούν το 2016 σε σχέση με το 2015, ενώ μόλις το 19% ανέφερε το αντίθετο.

- Διαμορφώνεται πλέον μια ξεκάθαρη πολυκαναλική (multichannel) συμπεριφορά αφού το 33% των offline αγορών το κάνουν μετά από αναζήτησή στο internet, ενώ το 16% των online αγορών το κάνουν αφού επισκεφθούν φυσικά καταστήματα.

- Οι τρεις κύριοι λόγοι πραγματοποίησης online αγορών σχετίζονται με τιμές/προσφορές, αφού αναφέρθηκαν στις πρώτες θέσεις: η εύρεση καλύτερων τιμών (66%), η άμεση σύγκριση προϊόντων/τιμών (53% από 39% το 2014), η εύκολη εύρεση προσφορών (38% από 30% το 2014).

- Τα βασικά χαρακτηριστικά των ηλεκτρονικών καταστημάτων που επηρεάζουν θετικά την εμπιστοσύνη τους και τους κερδίζουν ως πελάτες καλύπτουν πλέον ευρύ φάσμα και είναι: ο ασφαλής τρόπος πληρωμής από γνωστό φορέα (46%), χαμηλές τιμές και προσφορές (42%), εύχρηστο και γρήγορο στην πλοήγηση site (37%), ξεκάθαρους όρους χρήσης (35%), καλές κριτικές σε sites/blogs (32%) στις τρεις πρώτες θέσεις.

- Οι κύριες πηγές πληροφόρησης πριν αγοράσουν online είναι τα ψηφιακά κανάλια με τις ιστοσελίδες σύγκρισης τιμών (72% από 63% το 2014), τα websites των εταιριών (62%) και τα review pages (52%).

- Αρχίζει να εμφανίζεται ξεκάθαρα η τάση αξιοποίησης των κινητών στο ηλεκτρονικό εμπόριο, αφού το 32% αναφέρει ότι χρησιμοποιεί applications για τη διευκόλυνση των αγορών τους, ενώ το 11% κάνει download applications που αφορούν προωθητικές ενέργειες προϊόντων.

- Παραμένει το πρόβλημα με τη μεταφορά προϊόντων που παραγγέλνουν online αφού το 19% αναφέρει ότι τα έξοδα αποστολής αντιπροσωπεύουν συνήθως μεγάλο ποσό σε σχέση με την αξία του προϊόντος, αλλά σε μικρότερη έκταση αφού το αντίστοιχο ποσοστό το 2014 ήταν 24%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v