Την ίδια ημέρα που ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης κατέθετε στη Βουλή κατάλογο με τα έργα προτεραιότητας που θα προταθούν προς ένταξη στο «πακέτο Γιούνκερ», χωρίς να περιλαμβάνεται η νέα γραμμή 4 του μετρό Αθηνών, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης υποστήριζε (απαντώντας σε ερώτηση εννέα βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ) πως το έργο «έχει ενταχθεί στις προτάσεις Γιούνκερ»!
Από την ίδια απάντηση προκύπτει πως η ωριμότητα των μελετών μπορεί να είναι προχωρημένη για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 (Αλσος Βεΐκου - Ευαγγελισμός), αλλά είναι σχεδόν μηδενική για το δεύτερο τμήμα (Ευαγγελισμός - Γουδή).
Μάλιστα ο κ. Σπίρτζης επιμένει πως η «δημοπράτηση του τμήματος Αλσος Βεΐκου - Γουδή αναμένεται στο τέλος του πρώτου εξαμήνου 2016 και η έναρξη εργασιών το 2ο εξάμηνο του 2017». Ο ίδιος αναφέρει στην ίδια απάντηση πως η ωριμότητα των μελετών για το τμήμα Ευαγγελισμός - Γουδή είναι 20% στα αρχιτεκτονικά, 10% στα στατικά, 10% στα ηλεκτρομηχανολογικά και 30% στα σιδηροδρομικά! Δηλαδή βρίσκεται σε πολύ αρχικό στάδιο, ώστε να έχει ολοκληρωθεί εντός διμήνου για να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός, όπως υποστηρίζει ο ίδιος ο υπουργός Υποδομών στην απάντησή του.
Στην απάντηση του κ. Σπίρτζη αναφέρεται, επίσης, πως μέχρι και το 2014 η Αττικό Μετρό προωθούσε την ωριμότητα των μελετών του τμήματος της Γραμμής 4 Αλσος Βεΐκου - Ευαγγελισμός με 9 σταθμούς. Όμως, το φθινόπωρο του 2014 αποφασίσθηκε, από την τότε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, να προστεθεί στο προς δημοπράτηση έργο και το τμήμα Ευαγγελισμός - Γουδή, αρχικά με τέσσερις σταθμούς, όπως ήταν η πρόβλεψη για την επέκταση αυτή στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού της εταιρείας και στη συνέχεια με πέντε σταθμούς, με την προσθήκη ενός ακόμη σταθμού στην Καισαριανή (Near East).
Συνεπώς «από το 2015 το προς μελέτη αντικείμενο διαφοροποιήθηκε σημαντικά, προκειμένου να υπάρχει η δυνατότητα δημοπράτησης του έργου με 14 σταθμούς συνολικά. Να σημειωθεί ότι η θεώρηση πλέον του έργου με 14 σταθμούς οδήγησε στην ανάγκη τροποποιήσεων των υπαρχόντων μελετών και στο αρχικό τμήμα των 9 σταθμών».
Κατά τον υπουργό Υποδομών, «στο διάστημα που μεσολάβησε από τον Ιανουάριο του 2015 μέχρι σήμερα, η Αττικό Μετρό προχώρησε τόσο στην περαιτέρω ωρίμανση των Οριστικών Μελετών του πρώτου τμήματος των εννέα σταθμών μέχρι τον Ευαγγελισμό (και στις αναγκαίες τροποποιήσεις, όπως προαναφέρθηκε), όσο και στην ωρίμανση του πρόσθετου τμήματος».
Να σημειωθεί ότι «η προσθήκη του Σταθμού Near East στο προς ωρίμανση αντικείμενο άλλαξε στην περιοχή της Καισαριανής τα δεδομένα χάραξης του έργου που προϋπήρχαν, με συνέπεια να απαιτηθούν συμπληρωματικές τοπογραφικές εργασίες και γεωτεχνικές έρευνες, οι οποίες και ολοκληρώθηκαν εντός του 2015. Επίσης εντός του 2015 ξεκίνησαν οι προκαταρκτικές μελέτες σχεδίασης των 5 νέων σταθμών και ωριμάζουν σταδιακά όλες οι προμελέτες των σταθμών αυτών».
Ο κ. Σπίρτζης υποστηρίζει πως όταν ο προκάτοχός του Μιχάλης Χρυσοχοΐδης εξήγγειλε τη δημοπράτηση του έργου (τον «Δεκέμβριο του 2014»!) δεν είχαν ολοκληρωθεί οι μελέτες και δεν είχε εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση. Το ίδιο συμβαίνει, πάντως, και σήμερα, με την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών να επιμένει πως «η Γραμμή 4 έχει ενταχθεί στις προτάσεις JUNCKER, με την πρόβλεψη για συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων και τη δανειοδότηση από την ΕΤΕπ (σ.σ. Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων), η οποία έχει ήδη εκφράσει σχετικό ενδιαφέρον».
Σημειώνεται πως το συνολικό κόστος της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας (Αλσος Βεΐκου - Ευαγγελισμός - Μαρούσι) αγγίζει τα 3,4 δισ. ευρώ, ενώ το κόστος του πρώτου τμήματος, μέχρι τον Ευαγγελισμό, εκτιμάται στο 1,3 δισ. ευρώ.
Το μοντέλο χρηματοδότησης που προωθεί το υπουργείο προβλέπει πως τμήμα των κεφαλαίων θα προέλθει από ιδιώτες, οι οποίοι στη συνέχεια θα πληρώνονται με «ενοίκιο» από το δημόσιο.