Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

«Βόμβα» Eurostat στις διαπραγματεύσεις

Πάνω και από 0,2% του ΑΕΠ το πρωτογενές πλεόνασμα το 2015, σύμφωνα με πληροφορίες. Η αναθεώρηση των δημοσιονομικών στοιχείων ανατρέπει τα δεδομένα και για το 2013-2014. Τι ρόλο έπαιξαν οι συμβάσεις παραχώρησης. Πώς ενισχύεται η διαπραγματευτική θέση με τους δανειστές.

«Βόμβα» Eurostat στις διαπραγματεύσεις

Νέα τροπή στις διαπραγματεύσεις κυβέρνησης - δανειστών αλλά και φωτιές στο εσωτερικό πολιτικό σκηνικό, αναμένεται να πυροδοτήσουν οι ανακοινώσεις της κοινοτικής στατιστικής υπηρεσίας μεθαύριο Πέμπτη.

Ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν ότι η Eurostat θα ανακοινώσει πρωτογενές πλεόνασμα σαφώς μεγαλύτερο από το αναμενόμενο 0,2% του ΑΕΠ για το 2015, αλλά και αναθεώρηση των δημοσιονομικών αποτελεσμάτων για το 2013 και το 2014 έως και 1 δισ. ευρώ, οι οποίες περιορίζουν δραστικά το πρωτογενές πλεόνασμα που είχε ανακοινώσει η κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ και το οποίο είχε επικυρώσει τότε η Eurostat, χωρίς αστερίσκους. Παράλληλα, αναθεωρείται και το δημόσιο χρέος με νέα επιβάρυνση της τάξεως των 3,5 δισ. ευρώ.

Η αιτία των αναθεωρήσεων κρύβεται, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, στις αλλαγές που επέβαλε η η Eurostat για τις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων (θέμα που πρώτο ανέδειξε το Euro2day.gr) αλλά και σε αναθεώρηση του Μητρώου Φορέων Γενικής Κυβέρνησης.

Η διαδικασία αυτή αναμένεται να κλείσει σήμερα οριστικά και φέρνει σε πρώτο πλάνο τις αναθεωρήσεις τεσσάρων συμβάσεων αυτοκινητοδρόμων οι οποίες έγιναν το 2013 και μία η οποία πραγματοποιήθηκε πέρυσι, επί συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.

Τα στοιχεία στα οποία καταλήγει, σύμφωνα με πληροφορίες, η Eurostat οδηγούν σε αναθεώρηση του δημοσιονομικού ελλείμματος κατά 1 δισ. ευρώ το 2013, όταν η κοινοτική στατιστική υπηρεσία είχε επικυρώσει στοιχεία για πρωτογενές πλεόνασμα 1,5 δισ. ευρώ. Το πρωτογενές πλεόνασμα παραμένει, αλλά περιορίζεται δραστικά σε περίπου 500 εκατ. ευρώ.

Το 2014, οι αναθεωρήσεις είναι οριακές, της τάξεως των 50 εκατ. ευρώ. Το 2015 όμως, η «σφήνα» των αυτοκινητοδρόμων επηρεάζει καταλυτικά το πρωτογενές αποτέλεσμα.

Κατά τις αρχικές εκτιμήσεις, η επιβάρυνση του δημοσιονομικού αποτελέσματος θα ήταν της τάξεως του 1 δισ. ευρώ. Τελικά, με την παροχή πρόσθετων στοιχείων και διευκρινίσεων, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η κοινοτική στατιστική υπηρεσία θα βάλει στον λογαριασμό επιβάρυνση λίγο πάνω από 500 εκατ. ευρώ.

Ακόμα και με αυτή την επιβάρυνση, όμως, το αποτέλεσμα παραμένει πέρυσι πλεονασματικό και αναμένεται σαφώς μεγαλύτερο από το 0,2% του ΑΕΠ που προσδοκά η κυβέρνηση. Αν εξέλειπε μάλιστα ο παράγοντας «αυτοκινητόδρομοι», το πλεόνασμα θα ήταν πέρυσι σαφώς πάνω από 0,5% του ΑΕΠ. Και αυτό τη στιγμή που η Ελλάδα είχε δεσμευτεί με βάση τη συμφωνία για πρωτογενές έλλειμμα 0,25% του ΑΕΠ!

Πάλι έξω έπεσε το ΔΝΤ

Η συλλογή στοιχείων για το θέμα των αυτοκινητοδρόμων έως την τελευταία στιγμή, από την κοινοτική στατιστική υπηρεσία, ενδεχομένως να μπορεί να εξηγήσει έως ένα βαθμό την εμμονή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στην εκτίμηση ότι πέρυσι καταγράφηκε πρωτογενές έλλειμμα 0,6%.

Το Ταμείο, κατά ορισμένες πληροφορίες, εκτός από τα δημοσιονομικά στοιχεία φέρεται να έχει επιφυλάξεις και για τη δραστική συρρίκνωση της ύφεσης πέρυσι, την οποία πιστοποίησαν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ακυρώνοντας για μια ακόμα φορά τις προβλέψεις του ΔΝΤ.

Η Eurostat όμως έχει τον τελευταίο λόγο στην υπόθεση αυτή. Και εφόσον επαληθευτούν οι πληροφορίες για μεγαλύτερο του 0,2% πρωτογενές πλεόνασμα πέρυσι, με τις ανακοινώσεις της 21ης Απριλίου η κυβέρνηση είναι προφανές ότι αποκτά ένα -τουλάχιστον σε όρους πολιτικής φρασεολογίας- αβαντάζ. Σε όρους διαπραγμάτευσης, θα δείξει.

Σήμερα χωρίς το ΔΝΤ

Μένει να φανεί πάντως αν θα αλλάξουν οι ισορροπίες της διαπραγμάτευσης από τις ανακοινώσεις της κοινοτικής στατιστικής υπηρεσίας καθώς το θέμα, μετά την Ουάσιγκτον, έχει λάβει άλλες διαστάσεις, όταν μπήκαν στο κάδρο και προληπτικά μέτρα έως 3 δισ. ευρώ (πέραν των υπό διαπραγμάτευση μέτρων 5,4 δισ. ευρώ) έως το 2018.

Η κυβέρνηση, δια της εκπροσώπου της Όλγας Γεροβασίλη διεμήνυσε χθες «τίποτα παραπάνω και τίποτα λιγότερο σε σχέση με τη συμφωνία του περασμένου Ιουλίου», την ώρα που οι εκπρόσωποι των δανειστών επανέρχονται σήμερα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με δύσκολες απαιτήσεις.

Την προηγούμενη εβδομάδα οι διαπραγματεύσεις με τους δανειστές διεκόπησαν, σύμφωνα με τον Ευκλείδη Τσακαλώτο, λόγω έλλειψης επαρκούς χρόνου για την επίτευξη Staff Level Agreement. Το χρονοδιάγραμμα των συναντήσεων των εποόμενων ημερών, όμως, δείχνει ότι ο χρόνος έως την Παρασκευή όπου συνεδριάζει το Eurogroup θα είναι και πάλι λίγος.

Σήμερα, μετά το μεσημέρι αναμένεται να ξεκινήσουν οι επαφές ανάμεσα στην κυβέρνηση και τους επικεφαλής των δανειστών. Από τις σημερινές συναντήσεις θα απέχει η Ντέλια Βελκουλέσκου.

Το ΔΝΤ αναμένεται να προσαρτηθεί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων από αύριο και την Πέμπτη το απόγευμα, το αργότερο, σύσσωμη η ομάδα των διαπραγματευτών θα πρέπει να αναχωρήσει για τη συνεδρίαση του Eurogroup το πρωί της Παρασκευής στην Ολλανδία. Ο χρόνος είναι ελάχιστος. Η κυβέρνηση εξακολουθεί να δηλώνει ότι επιδιώκει Staff Level Agreement έως το Eurogroup της 22ας Απριλίου.

Οι δημόσιες τοποθετήσεις όμως τόσο του εκπροσώπου της Κομισιόν Μαργαρίτη Σχοινά (δεν κάνουμε εικασίες, απάντησε σε ερώτηση για το εάν μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία έως την Παρασκευή), αλλά κυρίως οι προειδοποιήσεις της Κριστίν Λαγκάρντ για πραγματικά μέτρα και ρεαλιστικά μεγέθη, χωρίς παρατραβηγμένες και φανταστικές υποθέσεις για το μέλλον της οικονομίας, σε συνδυασμό με την ξεκάθαρη δήλωση του Πιερ Μοσκοβισί ότι το ΔΝΤ είναι σε κάθε περίπτωση μέσα στο παιχνίδι, συνηγορούν ότι ο στόχος της Παρασκευής είναι τουλάχιστον δύσκολος και οι ελπίδες εναπόκεινται σε ένα έκτακτο Eurogroup τη Μεγάλη Εβδομάδα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v