Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ενέργεια: Ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα για διασύνδεση της Κρήτης

Τα σχέδια του ΑΔΜΗΕ για τις διασυνδέσεις με την Κρήτη. Πότε προβλέπεται να λειτουργήσει η «μικρή» και πότε η «μεγάλη διασύνδεση». Το κόστος και τα συμπληρωματικά έργα που κρίνονται απαραίτητα.

Ενέργεια: Ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα για διασύνδεση της Κρήτης

Ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα για την υλοποίηση της καλωδιακής διασύνδεσης της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα έχει θέσει ο ΑΔΜΗΕ, τόσο για την πρώτη φάση του έργου, δηλαδή τη λεγόμενη «μικρή διασύνδεση», όσο και για την «μεγάλη».

Στο δεκαετές αναπτυξιακό του πρόγραμμα που κοινοποίησε στη ΡΑΕ, ο ΑΔΜΗΕ προσδιορίζει ολοκλήρωση κατασκευής της μικρής διασύνδεσης τον Ιανουάριο του 2020 και λειτουργία το πρώτο εξάμηνο του ίδιου χρόνου.

Η κατασκευή και λειτουργία της μεγάλης διασύνδεσης των 700 μεγαβάτ προγραμματίζεται να γίνει σε δύο φάσεις. Συγκεκριμένα, με τη μισή δυναμικότητα να λειτουργήσει το δεύτερο εξάμηνο του 2022 και με πλήρη ισχύ το 2024. Οι προϋπολογισμοί των δύο έργων εκτιμώνται από τον ΑΔΜΗΕ σε 325,9 και 700,5 εκατομμύρια ευρώ.

Δηλαδή μικρή και μεγάλη διασύνδεση θεωρητικά θα κοστίσουν πάνω από ένα δισ. ευρώ.

Τα «σφικτά» χρονοδιαγράμματα, τα οποία με μεγάλη δυσκολία είναι δυνατόν να επιτευχθούν με βάση και την εμπειρία των έργων διασύνδεσης των Κυκλάδων, όπου παρατηρείται σημαντική χρονική καθυστέρηση, αναλύονται στο δεκαετές ως εξής:

Μικρή διασύνδεση

Προμελέτη - Περιβαλλοντικές Μελέτες: Απρίλιος 2016 - Ιούλιος 2016.

Μελέτη Βυθού: Δημοπρασία Οκτώβριος 2016, Υπογρ. Σύμβ. Ιαν.2017, Εκτέλεση Ιανουάρ. - Μάρτ. 2017

Έγκριση Περιβαλλοντικών: Υποβολή Φακέλου Ιούλ. 2016, Έγκριση Δεκέμβρ. 2016.

Απαλλοτριώσεις-αγορά: Κήρυξη - συντέλεση δημοσίευση ΦΕΚ, Μάρτιος 2017 - Δεκέμ. 2017.

Ανάθεση έργου: Προκήρυξη διαγων. Ιούλιος 2017, Υπογραφή Σύμβασης Οκτώβρ. 2017.

Κατασκευή: Έναρξη Οκτώβριος 2017, Ολοκλήρωση Ιανουάριος 2020.

Λειτουργία:  Α' εξάμηνο 2020.

Η «μικρή διασύνδεση» θα γίνει με δύο καλώδια εναλλασσόμενου ρεύματος ισχύος 150 ΚV το καθένα ενώ το μήκος της ανέρχεται σε 120 χιλιόμετρα. Θα συνδέσει δε το δίκτυο της Πελοποννήσου στην περιοχή του ακρωτηρίου Μαλέα με υφιστάμενο υποσταθμό στα Χανιά.

Σύμφωνα με την περιγραφή του έργου, στο δίκτυο της Πελοποννήσου θα απαιτηθούν έργα αναβάθμισης υφιστάμενων γραμμών μεταφοράς και κατασκευή νέας γραμμής μήκους 44 χιλιομέτρων. Στην Κρήτη, θα απαιτηθεί επίσης η κατασκευή νέας υπόγειας γραμμής μεταφοράς από το σημείο προσαιγιάλωσης έως τον υποσταθμό Χανίων μήκους 34 χιλιομέτρων.

Σημειώνεται ότι με τη λύση αυτή, θα καλυφθεί μέρος μόνο των ηλεκτρικών φορτίων του νησιού (φορτία βάσης), ενώ θα συνεχίσουν να λειτουργούν ορισμένες από τις υφιστάμενες πετρελαϊκές μονάδες του νησιού. Ωστόσο προκρίνεται από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, όπως και από τον ΑΔΜΗΕ, επειδή μπορεί να ολοκληρωθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα και να μειώσει έστω και μερικώς τις επιβαρύνσεις των καταναλωτών από τα τέλη για Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας.

Μεγάλη διασύνδεση

Προμελέτη - Περιβαλλοντικές Μελέτες: Ιούνιος 2016 - Ιούνιος 2017

Μελέτη Βυθού: Δημοπρ. Απρίλιος 2018, Υπογρ. Σύμβ. Ιούν. 2018, Εκτέλεση Ιούν. 2018 - Σεπτ. 2018.

Έγκριση Περιβαλλοντικών: Υποβολή Φακέλου Ιούν. 2017, Έγκριση Απρίλ. 2018.

Απαλλοτριώσεις-αγορά: Κήρυξη - συντέλεση δημοσίευση ΦΕΚ. Απρίλιος 2018 - Απρίλιος 2019.

Ανάθεση έργου: Προκήρυξη Διαγων. Απρίλιος 2019, Υπογραφή Σύμβασης Απρίλιος 2020.

Κατασκευή:  Μάιος 2020-Νοέμβριος 2022 η α' φάση (350 μεγαβάτ), 2024 σε πλήρη ισχύ 700 μεγαβάτ.

Η μεγάλη διασύνδεση θα γίνει με δύο καλώδια συνεχούς ρεύματος που θα ξεκινούν από το κέντρο της Κρήτης και πιθανότητα από την Κορακιά Λινοπεραμάτων με κατάληξη στην Αττική, πιθανότητα στο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης στη λίμνη Κουμουνδούρου. Η απόσταση που θα καλύψουν τα καλώδια ανέρχεται σε περίπου 340 χιλιόμετρα, ενώ η ισχύς τους ανέρχεται σε 700 μεγαβάτ (2Χ350).

Βασικό στοιχείο της λύσης αυτής είναι οι δύο σταθμοί μετατροπής από συνεχές σε εναλλασσόμενο ρεύμα, που θα εγκατασταθούν στα δύο άκρα του καλωδίου. Και για αυτή τη λύση προβλέπονται αρκετά συμπληρωματικά έργα, όπως υπόγειες γραμμές μεταφοράς, ενισχύσεις υφιστάμενων γραμμών κ.λπ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v