Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

«Ασύμμετρη» για τους εμπόρους η εορταστική περίοδος

Κέρδη για λίγους φέρνει η φετινή εορταστική περίοδος στο εμπόριο. Ανεβασμένος ο Απρίλιος, αλλά το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς προβλημάτισε. Πώς επηρεάζουν την αγορά οι δυο Κυριακές που τα καταστήματα θα παραμένουν ανοικτά. Η εικόνα σε βασικούς κλάδους.

«Ασύμμετρη» για τους εμπόρους η εορταστική περίοδος

Την τάση που διατρέχει ολόκληρη τη χρονιά επιβεβαιώνει ο φετινός Απρίλιος, ο πιο εμπορικός από τους πρώτους μήνες τους έτους λόγω της συγκυρίας του Πάσχα- για το εγχώριο λιανεμπόριο, το οποίο κινείται σε αποκλίνουσες πορείες: Οι μεγάλοι οργανισμοί της αγοράς παρουσιάζουν αύξηση πωλήσεων, την ώρα οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις σημειώνουν απώλειες τζίρου, γεγονός που εξακολουθεί να συντηρεί την ανακατανομή μεριδίων στην εγχώρια αγορά.

Κοινή διαπίστωση δε όλων των παραγόντων της αγοράς είναι πως η πίτα που διεκδικούν μειώθηκε περαιτέρω, καθώς οι δαπάνες των καταναλωτών περιορίστηκαν για μια ακόμη φορά φέτος.

Στελέχη μεγάλων εμπορικών ομίλων, αν και αποφεύγουν την ποσοτικοποίηση, υποστηρίζουν ότι η κατανάλωση οδηγείται πια από την απόλυτη ανάγκη και στρέφεται σε value for money υπηρεσίες και προϊόντα. Ωστόσο, στις μεγάλες εμπορικές πιάτσες αλλά και στην περιφέρεια και κυρίως στα νησιά, αρχίζει να καταγράφεται ήδη η θετική επίδραση του τουριστικού ρεύματος.

Δεδομένου ότι το Πάσχα των Καθολικών έπεσε ένα μήνα πριν, αρκετές επιχειρήσεις –κυρίως στο αθηναϊκό κέντρο- ευνοήθηκαν από τις αγορές τουριστών, σε μια εποχή που το εγχώριο καταναλωτικό κοινό ήταν «παγωμένο».

Μια ακόμη παράμετρος που επηρεάζει την κατανάλωση, ιδίως τις τελευταίες ημέρες όπου κορυφώνεται η εορταστική περίοδος, είναι η εξέλιξη της διαπραγμάτευσης της ελληνικής κυβέρνησης με τους θεσμούς. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, από τη μια οι καταναλωτές ανησυχούν και φείδονται λόγω της επικείμενης αύξησης των φορολογικών βαρών αλλά και των μειώσεων στις συντάξεις, κι από την άλλη, υπάρχει μερίδα που «υπερκαταναλώνει», οδηγούμενη από την ίδια ανησυχία για την τύχη των διαθεσίμων της.

Σε κάθε περίπτωση πάντως μετά από ένα συγκρατημένο α' τρίμηνο για την κατανάλωση, ο Απρίλιος εμφανίζεται ανοδικός συγκυριακά καθώς φέτος το Πάσχα πέφτει πιο αργά. Σημαντικό μπόνους για τη συγκεκριμένη περίοδο είναι αφενός ο ζεστός καιρός –που επισπεύδει καλοκαιρινές αγορές – αλλά και το μπόνους των δύο Κυριακών, εκείνης των Βαίων αλλά και της επόμενης Κυριακής 8 Μαίου.

Η δεύτερη Κυριακή εντάσσεται μέσα στο διάστημα του δεκαημέρου ενδιάμεσων εκπτώσεων, και οι έμποροι εκτιμούν πως η χρονική γειτνίαση με την εορταστική περίοδο θα φέρει κόσμο στην αγορά. Από την άλλη ανησυχούν-κυρίως εκείνοι που εδράζονται στον κέντρο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης- για την επίδραση που θα έχει στην αγοραστική κίνηση η απόφαση της ΓΣΕΕ να πραγματοποιήσει εκδήλωση-συλλαλητήριο για την εργατική Πρωτομαγιά, την συγκεκριμένη Κυριακή.

Σύμφωνα με στελέχη μεγάλων αλυσίδων, οι Κυριακές προσθέτουν τζίρο της τάξης του 10%-20% επί ενός κανονικού Σαββάτου. Υποστηρίζουν ωστόσο ότι η επίδοση σχετίζεται φυσικά με το μειωμένο καταναλωτικό εισόδημα, και συνεχίζουν να υπερθεματίζουν υπέρ του θεσμού των ανοιχτών καταστημάτων τις Κυριακές τουλάχιστον για κάποιες περιόδους του έτους και με ελεύθερη επιλογή.

Η εικόνα στους κλάδους

Κερδισμένοι της περιόδου λόγω συγκυρίας εμφανίζονται οι κλάδοι των παιχνιδιών και της ευρύτερης αγοράς που σχετίζεται με τα παιδιά. Στην αγορά ένδυσης και υπόδησης, η οποία δέχθηκε σημαντικές πιέσεις φέτος μεγάλοι κερδισμένοι ήταν τα πολυκαταστήματα και οι μεγάλες αλυσίδες. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα Αττικά Πολυκαταστήματα στο α' τρίμηνο του έτους παρουσίασαν αύξηση πωλήσεων κατά 5,5%, επίδοση που δεν συμπεριλαμβάνει την κίνηση του Απριλίου και την εορταστική περίοδο.

Θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης αλλά συγκρατημένους σε σχέση με το 2014, εμφανίζει και η Intersport, οι πωλήσεις της οποίας δεν ευνοήθηκαν από τον ήπιο καιρό, όσον αφορά τα χειμερινά αθλητικά είδη. Στον τομέα του οικιακού εξοπλισμού και των ηλεκτρικών, η κατανάλωση συνέχισε την πτώση της, με τις επιχειρήσεις να ευνοούνται πια μόνο από την ανακατανομή μεριδίων, μετά και το κλείσιμο της Ηλεκτρονικής Αθηνών.

Η ΙΚΕΑ σύμφωνα με πληροφορίες κινήθηκε πάνω από το μέσο όρο της αγοράς, ωστόσο η αύξηση πωλήσεων είναι συγκρατημένη. Στην αγορά καλλυντικών όπου οι μετακινήσεις καταναλωτών είναι σημαντική ανακατανέμοντας τα μερίδια, αντοχές έδειξαν οι εταιρίες με παρουσία στο φαρμακείο αλλά και οι δυνατοί παίκτες της επιλεκτικής, οι οποίες κερδίζουν μερίδια έναντι άλλων ανταγωνιστών οι οποίοι ξέμειναν από προιόν και αντίστοιχη προώθηση προιόντων.

Θετικά κινήθηκε η Shiseido η οποία πέρασε στα χέρια της Folli Follie αλλά και η Estee Lauder (όμιλος Σαράντη), κινούμενη με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v