Στον αέρα ο διαγωνισμός για την Εγνατία Οδό με... δάκτυλο Σπίρτζη

Σοβαρά εμπόδια στην προώθηση του διαγωνισμού παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, από ρύθμιση για τα διόδια που κατέθεσε την Τετάρτη ο υπουργός Υποδομών. Στον αέρα ο σχεδιασμός για σταθμούς διοδίων στον οδικό άξονα.

Στον αέρα ο διαγωνισμός για την Εγνατία Οδό με... δάκτυλο Σπίρτζη

Η τροπολογία για τα διόδια που κατέθεσε χθες ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης και ψηφίστηκε σήμερα τινάζει στον αέρα τον διαγωνισμό για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, υποστηρίζουν στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου που παρακολουθούν την υπόθεση. Όπως εξηγούν, η τροπολογία Σπίρτζη απαγορεύει στην ουσία την κατασκευή νέων μετωπικών σταθμών διοδίων στις εθνικές οδούς, μέχρι να τοποθετηθεί και να λειτουργήσει το νέο ηλεκτρονικό σύστημα πληρωμής διοδίων. Κάτι τέτοιο, όμως, θα απαιτήσει χρόνια, ενώ παραβιάζεται ο προγραμματισμός για τα διόδια της Εγνατίας Οδού, που είχε μάλιστα εγκριθεί από το διοικητικό συμβούλιο της Εγνατία Οδός ΑΕ.

Η ρύθμιση δεν επιτρέπει την εγκατάσταση πρόσθετων διοδίων στον οδικό άξονα, την ίδια στιγμή που δρομολογείται η εκκίνηση του διαγωνισμού για την παραχώρησή του μέσα στο φθινόπωρο. Μάλιστα, η ρύθμιση κατατέθηκε ενώ μεταξύ των προαπαιτούμενων στη συμφωνία με τους δανειστές είναι η λειτουργία του σταθμού διοδίων στον Προμαχώνα (δηλαδή σε κάθετο άξονα της Εγνατίας Οδού, που επίσης θα παραχωρηθεί) και η προώθηση του διαγωνισμού παραχώρησης. 

Σήμερα στην Εγνατία Οδό λειτουργούν επτά σταθμοί διοδίων, μαζί με τον σταθμό στα Μάλγαρα, ενώ υπουργική απόφαση του πρώην υπουργού Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη προέβλεπε τη σταδιακή λειτουργία άλλων 11 σταθμών. Προ εβδομάδων, το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) είχε προχωρήσει στην προκήρυξη τριών διαγωνισμών για την πρόσληψη τριών συμβούλων (χρηματοοικονομικού, τεχνικού και νομικού) που θα συμβάλουν στον σχεδιασμό της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού καθώς και τριών κάθετων οδικών αξόνων (Σιάτιστα - Κρυσταλλοπηγή, Θεσσαλονίκη - Σέρρες - Προμαχώνας και Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι). 

Από τις προκηρύξεις προκύπτει πως στον οδικό άξονα των 680 χιλιομέτρων προβλέπεται η κατασκευή έξι πρόσθετων σταθμών διοδίων, ενώ πέντε νέοι σταθμοί διοδίων θα λειτουργήσουν στους τρεις κάθετους άξονες που προαναφέρθηκαν. Οι νέοι σταθμοί διοδίων θα έπρεπε να λειτουργούν μέχρι το τέλος του 2016, με βάση το χρονοδιάγραμμα που είχε εγκρίνει το διοικητικό συμβούλιο της Εγνατία Οδός ΑΕ τον περασμένο Αύγουστο. 

Η ρύθμιση που προώθησε ο κ. Σπίρτζης για τα διόδια τινάζει στον αέρα τον μέχρι σήμερα σχεδιασμό για την παραχώρηση του οδικού άξονα, την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση έχει δεχθεί να συμπεριλάβει τον διαγωνισμό στις προτεραιότητες των ιδιωτικοποιήσεων!

Η ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών

Η εφαρμογή πλήρους αναλογικού ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων στους αυτοκινητοδρόμους για τους διερχόμενους οδηγούς οχημάτων όλων των κατηγοριών, απαγορεύοντας τη διέλευση βαρέων οχημάτων από το παράπλευρο οδικό δίκτυο, καθιερώνεται με τροπολογία του Υπουργού Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρ. Σπίρτζη, που ψηφίστηκε σήμερα από τη Βουλή, διασφαλίζοντας πραγματικές και δίκαιες χρεώσεις για τους χρήστες των αυτοκινητοδρόμων.

Σύμφωνα με την ψηφισθείσα τροπολογία, η χρέωση διοδίων μπορεί να γίνεται: α) ανά χιλιόμετρο χρήσης του δικτύου και β) αναλογικά, ανά χρονική περίοδο χρήσης του δικτύου, ημερήσια, εβδομαδιαία, μηνιαία, ετήσια κ.α. με την επιφύλαξη του νομικού καθεστώτος που διέπει τις συμβάσεις παραχώρησης.

Στην τοποθέτησή του επί της συγκεκριμένης τροπολογίας, ο υπουργός έδωσε αναλυτικές διευκρινίσεις για τον τρόπο εφαρμογής του νέου μέτρου, υπογραμμίζοντας, ότι εφεξής θα υπάρχει βινιέτα (κάρτα διοδίων) σε όλες τις εισόδους της χώρας. Κατά συνέπεια, τα φορτηγά και τα βαρέα οχήματα θα πληρώνουν διόδια στις εισόδους της χώρας, ώστε τα μην διέρχονται με ανορθόδοξο τρόπο από τη χώρα μας και να υπάρχουν έσοδα για τη συντήρηση του δικτύου που σήμερα βαραίνει τον ελληνικό λαό

Παράλληλα, στην ίδια νομοθετική παρέμβαση θεσπίζεται η απαγόρευση διέλευσης από το παράπλευρο οδικό δίκτυο για οχήματα επαγγελματικής χρήσης, όταν αυτά υπερβαίνουν μικτό βάρος άνω των 3,5 τόνων, με σκοπό την ασφαλή διέλευση των οχημάτων και τη μείωση του μεγάλου αριθμού τροχαίων ατυχημάτων που σήμερα μας κοστίζουν πολλές ανθρώπινες ζωές.

Σε ό,τι αφορά τις παραχωρήσεις και την ενιαία εφαρμογή του μέτρου και σε αυτά τα οδικά δίκτυα ο κ. Σπίρτζης έκανε λόγο για επιμέρους συμφωνίες που έγιναν τους τελευταίους μήνες και τόνισε ότι με βάση αυτές τις συμφωνίες, μέχρι την ολοκλήρωση των έργων, είναι υποχρεωμένοι οι παραχωρησιούχοι να φέρουν μελέτες, προκειμένου να εγκαταστήσουν και αυτοί αναλογικά ηλεκτρονικά διόδια με την ολοκλήρωση των έργων.

Με αυτήν τη ρύθμιση, που όφειλαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις να έχουν προβλέψει εδώ και πάρα πολλά χρόνια, δίνεται ανάσα στις τοπικές κοινωνίες, ενισχύεται η οδική ασφάλεια και προστατεύεται το οδικό δίκτυο που είναι περιουσία του ελληνικού λαού. Ταυτόχρονα, προσφέρονται έσοδα στα κρατικά ταμεία από τη χρήση του κεντρικού οδικού δικτύου.

Ο υπουργός επεσήμανε ότι το κόστος για τη συντήρηση του παράπλευρου οδικού δικτύου το οποίο προτιμάται από τους οδηγούς των βαρέων οχημάτων, παρόλο που δεν πληροί τις απαραίτητες προδιαγραφές για τη χρήση αυτή, το επωμιζόταν τελικά ο πολίτης. «Η χρήση του παράπλευρου δικτύου πρέπει να εξυπηρετεί μόνο τις τοπικές κοινωνίες και τους πολίτες τους με ασφάλεια» υπογράμμισε ο κ. Σπίρτζης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v