Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στο β' εξάμηνο θα μπουν οι στόχοι για τα κόκκινα δάνεια

Πάει πίσω το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Ποια εμπόδια αίρονται με τις δεσμεύσεις του επικαιροποιημένου Μνημονίου. Μετοχοποιήσεις χρέους «εξπρές» για επιχειρήσεις, με απαλλαγή των νέων διοικήσεων από ευθύνες παρελθόντος, ζητά η McKinsey.

Στο β εξάμηνο θα μπουν οι στόχοι για τα κόκκινα δάνεια

Στο β' εξάμηνο του έτους αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία υποβολής στόχων τριετίας από την πλευρά των τραπεζών για τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων, επιβεβαιώνοντας τους φόβους της αγοράς ότι κατά τη φετινή χρονιά θα υπάρχουν μόνο κινήσεις προετοιμασίας, όπως η χθεσινή συμφωνία μεταξύ Eurobank-Alpha-KKR.

Κατά τη χθεσινή παρουσίαση των βασικών αξόνων της μελέτης που εκπόνησε η McKinsey, η διοίκηση του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας ανέφερε ότι η διαδικασία υποβολής στόχων θα ολοκληρωθεί εντός του δεύτερου μισού του τρέχοντος έτους.

Σημείωσε μάλιστα ότι το νέο ευέλικτο πλαίσιο για τη διαχείριση των προβληματικών δανείων διαμορφώνεται σταδιακά και τα πρώτα θετικά σημάδια θα αρχίζουν να φαίνονται από τα τέλη του έτους καθώς απαιτείται χρόνος για να αφομοιωθούν οι αλλαγές.

Πρόκειται για την πρώτη επίσημη επιβεβαίωση ότι θα υπάρξει καθυστέρηση στην υποβολή των στόχων τριετίας. Είχαν προηγηθεί ανεπίσημες εκτιμήσεις τραπεζικών στελεχών στο Euro2day.gr, που τοποθετούσαν την ολοκλήρωση της στοχοθεσίας τον προσεχή Σεπτέμβριο και την έναρξη υλοποίησης των στόχων από το 2017.

Σημειώνεται ότι το αρχικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε ολοκλήρωση της στοχοθεσίας ως τα τέλη Φεβρουαρίου, στόχος που μετατέθηκε για το τέλος Ιουνίου, με βάση το προσχέδιο του επικαιροποιημένου Μνημονίου που αποκάλυψε το Euro2day.gr

Μέσα στις επόμενες ημέρες, η ΤτΕ, σε συνεργασία με τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό (SSM), θα επεκτείνει το κανονιστικό πλαίσιο παρακολούθησης των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων, με την προσθήκη βασικών δεικτών επίδοσης (Key Performance Indicators KPIs), τροποποιώντας τη σχετική Πράξη Εκτελεστικής Επιτροπής που εξέδωσε τον περασμένο Φεβρουάριο.

Από τον Νοέμβριο η ΤτE θα δημοσιεύει τριμηνιαία συνοπτική έκθεση, με την εξέλιξη των βασικών δεικτών επιδόσεων ανά τράπεζα. Θα ορίσει, δε, ομάδα η οποία μεταξύ άλλων θα αξιολογεί τακτικά την απόδοση των τραπεζών όσον αφορά στην επίτευξη των στόχων, προσδιορίζοντας τυχόν εμπόδια που οδηγούν σε μειωμένη απόδοση, με στόχο να συστήνει βελτιωτικές παρεμβάσεις μέσω συστάσεων στα αρμόδια κυβερνητικά όργανα και στις αρχές.

Ποια εμπόδια αίρονται με το επικαιροποιημένο Μνημόνιο

Ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΧΣ Αρ. Ξενόφος εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι πολλά από τα νομικά, κανονιστικά και φορολογικά εμπόδια που διαπιστώνει η μελέτη της McKinsey θα αντιμετωπισθούν με βάση τις δεσμεύσεις που έχει ήδη αναλάβει ή αναμένεται να αναλάβει η χώρα (σ.σ. κυβέρνηση και αρχές) με το επικαιροποιημένο Μνημόνιο.

Με την τροποποίηση του νόμου Σταθάκη για τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων (ν. 4354/2015), η οποία αποτελεί προαπαιτούμενο για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, αναμένεται να επιλυθούν σειρά νομικών και φορολογικών εμποδίων.

Ειδικότερα προβλέπεται η απελευθέρωση πωλήσεων για όλα τα δάνεια, πλην όσων έχουν υποθήκη σε πρώτη κατοικία αντικειμενικής αξίας ως 140 χιλ. ευρώ, που προστατεύονται ως το τέλος του 2017, ενώ στο φορολογικό μέτωπο η κυβέρνηση δεσμεύεται να εξομοιώσει το φορολογικό καθεστώς που θα διέπει τη μεταβίβαση απαιτήσεων με το ισχύον καθεστώς των τιτλοποιήσεων, που σημαίνει ότι πρέπει να απαλλάσσονται από οποιοδήποτε άμεσο ή έμμεσο φόρο, τέλος, εισφορά κ.ά.

Επιπρόσθετα, η κυβέρνηση θα πρέπει να νομοθετήσει μέχρι το τέλος Ιουνίου τη νομική κάλυψη αστικής και ποινικής ευθύνης για αποφάσεις αναδιαρθρώσεων δανείων που λαμβάνονται από στελέχη τραπεζών ή κρατικούς λειτουργούς.

Μετοχοποιήσεις χρέους «εξπρές» για επιχειρήσεις

Πέραν των παραπάνω, η έκθεση της McKinsey υπογραμμίζει και την ανάγκη να αρθούν περιορισμοί ως προς την προώθηση των δικαιωμάτων των πιστωτών, προτείνοντας για παράδειγμα να μην απαιτείται η προηγούμενη συναίνεση των μετόχων για κεφαλαιοποίηση δανείων (debt equity swap), υπό τον όρο ότι μια τέτοια παρέμβαση θα διασφάλιζε τη βιωσιμότητα της επιχείρησης και θα είχε τη σύμφωνη γνώμη της πλειοψηφίας των πιστωτών.

Επίσης, επισημαίνει την ανάγκη άρσης της ποινικής/αστικής ευθύνης σε μια νέα διοίκηση μιας επιχείρησης από νέους μετόχους για παραλείψεις ή ενέργειες των διοικήσεων που προηγήθηκαν, ώστε να έχουν τη δυνατότητα οι πιστωτές, όταν μετοχοποιούν χρέος, να μπορούν να προσελκύουν αξιόλογους managers.

Τέλος, επισημαίνει την ανάγκη να αρθούν τα αντικίνητρα που υπάρχουν για εξωδικαστικούς συμβιβασμούς (π.χ. χρονοβόρες αναδιαρθρώσεις) και τα οποία ευθύνονται σε αρκετές περιπτώσεις για την αποτυχία των διαπραγματεύσεων μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών και την υπαγωγή επιχειρήσεων σε εκκαθάριση.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v